spot_img
spot_img

Jangan terpengaruh dengan kekayaan segera

spot_img

Pepatah Melayu ada mengatakan, “Besar periuk, besarlah keraknya”, yang bermaksud seseorang yang berpendapatan lebih pasti akan berbelanja lebih.

Ia sangat mudah, tetapi ia memberikan kebenaran yang menakjubkan tentang sifat psikologi kewangan. Lagipun, adalah wajar untuk menginginkan lebih banyak dan mengidamkan perkara yang lebih besar dan “lebih baik” apabila pendapatan kita meningkat.

Kita memberitahu diri sendiri bahawa kita berhak mendapatkanya kerana kita bekerja keras dan harus menikmati hasil kerja. Gaya hidup mewah menjadi idaman semua walaupun jika ada yang menafikan. Sebelum kita sedar, berbelanja macchiato (kopi istimewa) sekali-sekala kini menjadi perkara biasa atau keperluan harian untuk diri, kononnya untuk lebih cergas, berfungsi dan memulakan pagi. Kopi ini harganya lebih RM15 ke atas berbanding teh tarik di kedai biasa atau minum di rumah. Ingat kembali berapa kali anda beli kopi mahal dalam bulan ini ?

- Advertisement -

Menjelang akhir bulan, anda sama ada melihat simpanan anda kekal atau, lebih teruk, habis, walaupun mempunyai pendapatan yang lebih tinggi. Di manakah semuanya pergi, anda tertanya-tanya?

Gaya hidup mewah melebihi atau setara dengan pendapatan adalah salah satu daripada masalah fenomena kewangan. Ia adalah berbahaya dan menyelinap ke atas anda tanpa disedari seperti jangkitan Covid19 kedua.

Malangnya, kebanyakan kita, terutamanya golongan milenial dan Gen Z yang membesar sebagai orang teknologi, mempunyai ‘imuniti’ yang lemah terhadap penyakit kekayaan seperti itu. Selera yang tidak pernah puas dan mahukan kepuasan segera pastinya tidak membantu masa depan anda.

- Advertisement -

Teknologi, sosial media sentiasa menyajikan kita dengan diet digital siaran mewah dan cerita epik dalam kehidupan artis, influencer atau individu tertentu. Ramai berlum-lumba menunjukkan betapa bahagia dan kayanya mereka di medan media sosial.

Sama ada mereka mengosongkan tempat percutian pantai persendirian, mempamerkan gaya berjenama baharu atau bergambar di sebelah jet peribadi dengan sarikata menyerlah seperti “Mengejar penerbangan sendiri, bukan perasaan ye xoxo”, masyarakat telah di tune pemikiran mereka untuk mempercayai bahawa ini adalah gaya hidup impian yang patut dinikmati dan bercita-cita untuk mencapainya.

Tetapi dengan siapa dan gaya hidup apa yang kita bandingkan dengan diri kita? Adakah itu diri mereka yang sebenarnya ditonjolkan ?

Ini semua untuk Content Sosial Media

Banyak video yang menarik perhatian kebelakangan ini yang kononnya menunjukkan kehidupan yang mempesona dan riang seorang trader (forex, bitcoin dan sebagainya) di Malaysia.

Dia bangun di penthouse yang luas dan bersenam selama sejam di gimnasium rumah yang serba lengkap. Dia meneruskan sarapan pagi kontinental, mengikuti berita dan kemudian ke meja kerja mahal lagi ergonomiknya.

Tetapi, sudah tentu, setiap trader tahu cara mengadakan pesta. Menjelang senja, dia menaiki kereta sport mewahnya ke tempat paling hot di bandar dan menikmati kejayaannya serta ditemani rakan-rakan glamornya yang lain.

Video diakhiri dengan mesej kepada penonton bahawa anda juga boleh menikmati seperti hidupnya jika anda mendaftar untuk kursus dalam talian pendek dan belajar cara berdagang untuk berjaya sepertinya.

Namun ada juga pembohongan. Serahkan perkara itu kepada netizen di Malaysia untuk menyiasat dan mendapati plat nombor kereta tersebut adalah milik syarikat sewa kereta mewah yang memiliki kumpulan kenderaan mewah. Foto kereta sport yang sama telah dikesan milik “pemilik” yang berbeza pada masa lalu.

Ini berlaku lebih kerap daripada yang kita fikirkan, dengan banyak pengaruh yang memalsukan kekayaan untuk menarik perhatian anda melalui penyewaan mewah dan juga mengedit diri mereka sendiri ke tempat yang indah di seluruh dunia. Almari mereka disusun dengan kotak beli-belah berjenama, tetapi semuanya kosong tanpa isi.

Malah, seorang influencer ditularkan kerana mengambil selfie di bahagian dalam jet peribadi palsu di mana hanyalah sebuah studio foto yang di edit dengan baik.

Banyak daripada ini adalah contoh melampau memalsukan kekayaan sehingga anda berjaya. Ada upahan untuk mendapatkan sponsor bagi membiayai gaya hidup mahal mereka sebagai pertukaran untuk pengaruh penjenamaan.

Dalam zaman materialisitik ini, di mana kekayaan pantas sering mendapat sambutan cepat, hampir mustahil kebanyakan masyarakat dapat mencapainya.

Kehidupan ini cukup sukar kerana sentiasa membandingkan diri kita dengan keluarga, kawan dan perkara yang kita lihat di media sosial (sesetengahnya tidak nyata).

Oleh itu, sebelum anda mendapat penyakit FOMO (fear of missing out) dan berasa kecewa sendiri, ingatlah untuk mengambil sedikit masa untuk mencapai kejayaan sebenar.

Walaupun, sudah tentu, kita patut bersyukur dengan apa yang ada sekarang. Namun harus ada alasan ekonomi yang baik untuk ingin meningkatkan keadaan kewangan dan kehidupan kita sekarang.

Itulah sebabnya perlu untuk menetapkan matlamat jangka panjang dan, lebih penting lagi, tidak sentiasa mengubah-ubahnya. Berpegang pada pelan dan utamakan perkara yang penting kepada anda dan bukannya apa yang diberitahu oleh papan iklan rawak atau orang asing kepada anda dalam sosial media.

Dengan bersikap jujur ​​dari segi kewangan kepada diri sendiri, anda boleh menyasarkan niat kewangan anda dengan nilai anda untuk benar-benar merealisasikan diri dan berjaya mengikut syarat anda sendiri.

Kita hidup di dunia yang cukup bising dan sibuk, di mana kita sentiasa diberitahu untuk mencontohi atau menjadi orang lain untuk menjalani kehidupan yang nampaknya lebih kaya

Walau bagaimanapun, tindakan mudah untuk menjadi diri anda yang tulen (dari segi kewangan dan peribadi) boleh menjadi tindakan sebaliknya dalam menghadapi dunia semasa dan pengaruh yang menghancurkan. Berhati-hati di dalam mengejar kekayaan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img