spot_img
spot_img

King Charles kena baling telur

spot_img

Raja Charles III dan isterinya Permaisuri Camilla bernasib baik dapat elak balingan telur ke arah mereka semasa lawatan ke utara England semalam, rakaman media British menunjukkan.

Raja yang baru naik takhta dan berusia 73 tahun itu dan bersama isteri Camilla, 75, kelihatan menjadi sasaran dengan tiga telur yang dibaling hampir mengena mereka semasa berjalan-jalan di York, sebelum mereka dibawa pergi oleh pengawal keselamatan.

- Advertisement -

Seorang lelaki kedengaran menjerit “negara ini dibina atas darah hamba” dan “bukan raja saya” sebelum dia ditahan oleh beberapa anggota polis ketika kejadian itu berlaku, rakaman itu menunjukkan.

Penunjuk perasaan itu juga mengejek pasangan diraja itu sebelum dia dilihat melontar telur ke arah mereka, menurut pemberita di tempat kejadian.

Orang lain dalam orang ramai yang telah berkumpul di lokasi bersejarah Micklegate Bar untuk lawatan itu mula melaungkan “Tuhan selamatkan Raja” dan “memalukan awak” pada penunjuk perasaan itu.

- Advertisement -

Charles dan Camilla meneruskan dengan upacara tradisional untuk mengalu-alukan secara rasmi kedaulatan ke bandar York oleh tuan datuk bandar ketika polis membawa suspek ke dalam tahanan.

Pembaling telur itu adalah bekas calon dan aktivis Parti Hijau dengan kumpulan protes alam sekitar Extinction Rebellion, menurut media UK.

Keluarga diraja England berada di bandar bersejarah itu untuk menghadiri majlis perasmian patung ibu Charles, Ratu Elizabeth II, yang pertama dipasang sejak kematiannya pada 8 September.

Pada hari Selasa lepas juga, Raja Charles bertemu artis di Leeds yang telah mengambil bahagian dalam projek mengkaji peranan Britain dalam perhambaan — dan berkata baginda terbuka untuk perbincangan mengenai topik itu.

“Baginda bersetuju, ini adalah sejarah British, ia tidak sepatutnya disembunyikan.

“Dengan cara yang sama kita bercakap tentang Holocaust, kita harus terbuka untuk bercakap tentang penglibatan Britain dalam perdagangan hamba,” tambah Compton, yang bapanya adalah perdana menteri St Lucia.

Isu itu semakin dihadapi keluarga diraja England, apabila gerakan republik yang semakin meningkat di negara-negara Komanwel dengan raja British sebagai ketua negara menyeru Raja England itu untuk memohon maaf atas perdagangan hamba dan menebus penjajahan di masa silam.

Semasa lawatan ke Caribbean oleh putera sulung raja, Raja Charles, Putera William awal tahun ini, beliau menghadapi bantahan mengenai kaitan pentadbiran kerajaan diraja lampau dengan perhambaan, tuntutan untuk ganti rugi dan sentimen republik yang semakin meningkat.

Adik bongsu Charles, Putera Edward, mengalami protes yang sama dan membatalkan perjalanan ke Grenada selepas protes pro-republik di sana.

Di dalam negara, Charles kurang popular berbanding mendiang ibunya, yang mengekalkan penarafan yang sangat baik sepanjang pemerintahannya yang memecahkan rekod selama tujuh dekad.

Tinjauan terbaru oleh YouGov mendapati 44 peratus orang dewasa mempunyai pendapat positif terhadapnya, berbanding hampir tiga perempat untuk Ratu Elizabeth II.

Walaupun Raja Charles sering memperjuangkan penjagaan alam sekitar selama beberapa dekad, aktivis iklim bulan lalu menyapu kek coklat ke atas model karya lilin Charles di muzium Madame Tussauds London.

Semasa tempoh berkabung nasional untuk permaisuri Elizabeth pada bulan September lalu, pergerakan republik berkata pandangan anti-monarki telah ditekan.

Terdapat kritikan tentang cara pengendalian polis terhadap penunjuk perasaan yang secara terbuka mempersoalkan prinsip mewarisi takhta keluarga diraja England.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img