spot_img
spot_img

Bluesky, sosial media baru dari pengasas Twitter

spot_img

NEW YORK, 9 Nov — Twitter sedang menyesuaikan diri dengan kemunculan ‘bos’ baru, Elon Musk, dan pengasas Twitter Jack Dorsey berkata sekarang adalah masa yang sesuai untuk memperkenalkan sosial media barunya iaitu Bluesky.

Selepas Twitter, Jack Dorsey mengekalkan skema warna biru juga dengan Bluesky, yang merupakan usaha terbaharu ahli perniagaan itu. Projek ini telah bermula pada 2019, ketika Jack Dorsey masih menerajui Twitter. Malah, rangkaian sosial itulah yang membiayai Bluesky dengan nilai AS$13 juta. “Projek bluesky berasal dari Twitter pada 2019, tetapi Bluesky PBLLC yang ditubuhkan tahun ini adalah sebuah syarikat bebas yang menumpukan pada R&D rangkaian sosial terdesentralisasi (yang tidak dikawal dan tidak berpusat),” kata pasukan di sebalik projek itu dalam catatan Twitter pada April, ketika masa depan Twitter masih tidak pasti.

Pada bulan Oktober, Bluesky mengumumkan pembukaan pendaftaran untuk senarai menunggu bagi pengguna yang ingin tahu dan menguji versi beta projek itu. Ini terbukti berjaya, kerana dalam masa dua hari sahaja, 30,000 orang telah mendaftar.

- Advertisement -

Dengan Bluesky, Jack Dorsey ingin mencadangkan sistem rangkaian sosial yang “terbuka dan bebas”, membenarkan pelbagai rangkaian serta platform berbeza berinteraksi antara satu sama lain, semuanya sambil menggunakan protokol yang sama. Dengan cara ini, sesiapa sahaja akan dapat membangunkan rangkaian mereka sendiri dengan peraturan dan algoritma mereka sendiri.

Pada Mei 2022, syarikat itu telah melancarkan protokol pertamanya, Eksperimen Data Disahkan atau ADX, sejak dinamakan semula sebagai Protokol Pemindahan Disahkan atau Protokol AT. Ringkasnya, teknologi rangkaian ini akan membolehkan akses kepada beberapa perkhidmatan, yang mampu berkomunikasi antara satu sama lain kerana tidak berpusat.

Kawalan dan ketelusan

- Advertisement -

Teras kepada kelebihan Bluesky ialah idea bahawa pengguna harus mempunyai kawalan ke atas algoritma yang memperkasakan pengalaman sosial: “Algoritma menentukan perkara yang kita lihat dan siapa yang boleh kita capai. Pengguna mesti mempunyai kawalan ke atas algoritma mereka sendiri jika ingin meletakkan kepercayaan pada ruang dalam talian ini (Bluesky). Protokol AT menyokong algoritma terbuka supaya pengguna mempunyai lebih kawalan ke atas pengalaman mereka.

Sesungguhnya, kawalan ialah kata kunci dalam Bluesky — cara yang baik untuk membezakannya daripada reputasi rangkaian sosial semasa yang lain. Sebagai contoh, projek itu akan membenarkan pengguna mengurus data mereka dan menyimpannya di mana-mana sahaja yang mereka mahu: “Identiti dalam talian seseorang tidak seharusnya dimiliki oleh syarikat tanpa akauntabiliti kepada pengguna mereka. Dengan Protokol AT, anda boleh mengalihkan akaun anda dari satu platform ke penyedia lain tanpa kehilangan sebarang data atau graf sosial anda,” jelas pengasas projek itu.

Selain menarik 30,000 pengguna baharu yang berpotensi, Bluesky juga telah menyiarkan beberapa peluang pekerjaan, pada masa Elon Musk telah memberhentikan ramai pekerja Twitter.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img