spot_img
spot_img

Penyelesaian isu kehidupan faktor rakyat memilih parti kerajaan

spot_img

KUALA LUMPUR, 2 Nov — Dapatan Berita Tular daripada kalangan warga Malaysia pada kerajaan pasca PRU15, hanya mempunyai satu matlamat iaitu, pengundian kerajaan yang dapat menangani kenaikan kos sara hidup secara berkesan.

Ini termasuk semua golongan, bukan sahaja B40, tetapi M40 juga. Sebenarnya golongan M40 juga terkesan kerana perbelanjaan isi rumah mereka tinggi dan mereka adalah penggerak ekonomi negara.

Kos sara hidup yang semakin meningkat menyebabkan mereka terpaksa bekerja sambilan juga manakala ada yang isteri bekerja walaupun terpaksa bimbang meninggalkan anak kecil mereka di pusat jagaan kanak-kanak. Semua ini banyak berlaku bagi mereka yang tinggal di kawasan bandar. Nasib mereka disokong oleh penemuan kajian terbaru yang dijalankan oleh lima organisasi media — Sinar Harian, Astro Awani, The Star, Sin Chew Daily dan Malaysia Nanban — dengan kerjasama tiga firma penyelidikan Ilham Centre, 02 Research Malaysia dan Huayan Policy Institute Pusat Pengajian Cina Malaysia.

- Advertisement -

Menurut tinjauan mereka, yang dijalankan dari Jun hingga 9 Okt tahun ini, beberapa isu mendesak yang perlu ditangani oleh pemimpin negara termasuk berkaitan kos sara hidup dan harga barang, pemulihan ekonomi, pendidikan dan kestabilan politik.

Kerajaan yang mengambil alih kuasa selepas pilihan raya umum ke-15 (PRU15) perlu bersedia untuk menghadapi beberapa cabaran yang mana Bank Dunia mengunjurkan kemelesetan global tahun depan dan pakar ekonomi meramalkan bahawa kadar inflasi, yang merupakan antara punca kenaikan dalam harga barang dan perkhidmatan, akan terus naik.

Salah satu sebab potensi peningkatan inflasi adalah pergantungan negara kepada barangan import, terutamanya makanan. Import makanan mencecah RM63 bilion (pada 2021) dan mungkin melonjak kepada RM70 bilion pada 2022.

- Advertisement -

Jadi kerajaan baru harus bersedia dengan hala tuju bagaimana untuk menjadi pemain eksport atau pengeluar barangan utama untuk dunia.

Beliau juga berkata kenaikan Kadar Dasar Semalaman (OPR) juga memberi kesan kepada orang ramai yang mengambil pinjaman daripada institusi perbankan kerana bayaran balik pinjaman bulanan mereka telah meningkat.

Tahun ini OPR telah disemak dua kali oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dalam usaha mengukuhkan kedudukan kewangan negara dan memacu ekonominya dan ia menyebabkan isi rumah perlu membayar kadar faedah yang lebih tinggi, yang telah menjejaskan perbelanjaan isi rumah mereka akibat kuasa beli mereka yang terjejas oleh kenaikan kos barangan.

Kerajaan yang baru dilantik kelak patut melaksanakan program subsidi bersasar untuk kumpulan B40 dan M40 menggunakan pendekatan e-tunai atau e-dompet, dengan wang itu hanya dibenarkan digunakan untuk e pembelian barangan keperluan harian serta pembayaran bil utiliti dan pembelian petrol RON95, diesel dan gas LPG.

Selain kos sara hidup yang semakin meningkat, kadar pengangguran yang masih tinggi juga membimbangkan terutamanya di kalangan graduan baharu.

Menurut laporan media, kadar pengangguran Malaysia setakat Julai 2022 ialah 3.7 peratus berbanding 4.5 peratus dalam tempoh yang sama tahun lalu dan 4.2 peratus pada Januari tahun ini.

Walaupun kadar pengangguran bertambah baik, isu itu masih membimbangkan, lebih-lebih lagi memandangkan data terkini menunjukkan kadar kebolehpasaran graduan hanya mencatatkan sedikit peningkatan baru-baru ini.

Menurut data Kementerian Pengajian Tinggi bagi 2018-2021, kadar kebolehpasaran graduan pada 2021 hanya meningkat 1.1 peratus kepada 85.5 peratus daripada 84.4 peratus pada 2020. Pada 2019, sebelum wabak melanda, kadar kebolehkerjaan adalah 86.2 peratus.

Isu pengangguran perlu ditangani segera memandangkan institusi pengajian tinggi melahirkan ribuan graduan setiap tahun.

Penganalisis juga menasihatkan parti politik supaya tidak memancing undi dengan membuat ikrar tidak realistik dalam manifesto mereka.

Sebagai contoh, berjanji menurunkan harga petrol atau menghapuskan pinjaman pendidikan adalah tidak realistik kerana banyak perkara perlu diteliti untuk melaksanakannya. Ini termasuk meningkatkan subsidi yang akan memberi kesan negatif kepada kewangan negara.

Jadi, pihak mesti memastikan manifesto mereka adalah konkrit dan mempunyai langkah penyelesaian masalah yang boleh dilaksanakan segera, kata penganalisis.

Rakyat Malaysia akan mengundi pada 19 November 2022

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img