spot_img
spot_img

Stesen caj kenderaan elektrik pertama negara

spot_img

Tenaga Nasional (TNB) telah menjalin kerjasama dengan Gamuda Land untuk membina dua stesen pengecas kenderaan elektrik di projek pembangunan hartanah Gamuda Land di Selangor. Kedua-dua syarikat telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) untuk membangunkan stesen EV, atau hab pengecasan, yang akan dijenamakan di bawah nama Electron.

Dijadual memulakan perkhidmatan menjelang 2025, stesen Electron ditetapkan untuk ditempatkan di Gamuda Cove di Lembah Klang Selatan dan Taman Gamuda di Lembah Klang Utara, dan akan memberi perkhidmatan kepada komuniti dalam projek itu serta pengunjung taman tema air di Gamuda Cove.

Hab pengecasan akan dikuasakan oleh panel solar atas bumbung, yang akan membantu mengimbangi elektrik daripada grid dan menyokong persekitaran yang lebih hijau. Walaupun tiada butiran teknikal khusus didedahkan, syarikat itu berkata stesen itu akan serasi dengan plug-in hybrid dan EV penuh bagi semua jenama kenderaan, dan akan menempatkan kedua-dua pengecas pantas AC dan DC.

- Advertisement -

Sama seperti stesen minyak konvensional, stesen Electron akan merangkumi pelbagai perkhidmatan seperti kedai makanan dan minuman, kedai serbaneka dan banyak lagi untuk memberi perkhidmatan kepada pemandu semasa mereka menunggu kenderaan mereka dicaj.

Kedua-dua syarikat itu berkata stesen EV akan mempercepatkan pembangunan ekosistem dan infrastruktur untuk EV di negara ini, sekali gus menyokong visi kemampanan kedua-dua syarikat.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img