spot_img
spot_img

Billionaire dunia datang dari 2 bidang; pelaburan & teknologi

spot_img

Para Bilionaire telah menjadi sangat kaya daripada pelbagai bidang , termasuk pengehosan web, permainan video dan pengeluar barang permainan kanak-kanak. Tetapi ada laluan yang berkemungkinan lebih tinggi daripada yang lain yang akan meletakkan anda dalam senarai The Forbes 400 orang terkaya di dunia.

Malah, hampir separuh daripada kelab elit ini mengumpul kekayaan mereka dalam dua industri ini sahaja: kewangan pelaburan atau teknologi. Kedua-dua sektor itu mendominasi senarai tahun ini, sama seperti yang mereka lakukan pada 2021.

Menjana wang untuk orang lain adalah cara yang baik untuk menjana wang untuk diri sendiri. Mogul dalam kewangan dan pelaburan—yang termasuk pelabur dan mereka dalam pengurusan wang, ekuiti persendirian dan dana lindung nilai—terdapat 108 bilionair pada ranking 2022. Itu meningkat daripada 103 tahun lepas. Bilionaire yang telah lama bertapak terus kekal status mereka, seperti Charles Schwab, yang mengasaskan firma pembrokeran sejak tahun 1971, dan Carl Icahn. Warren Buffett, yang menyertai senarai Forbes 400 sejak tahun 1982, adalah orang terkaya dalam kewangan dan pelaburan, dengan anggaran nilai bersih $97 bilion. Lagenda ini muncul antara orang terkaya di Amerika hari ini bersama orang lain yang membuat berbilion-bilion mereka dengan cara yang tidak dapat difahami empat dekad yang lalu. Sam Bankman-Fried, 30, dan Gary Wang, 29, misalnya, mengasaskan pertukaran mata wang kripto FTX bersama-sama dan kini merupakan ahli termuda Forbes 400, dan dua daripada empat Bilionaire crypto..

- Advertisement -

Kemasukan ahli bilionaire baharu dalam sektor kewangan dan pelaburan termasuk jutawan perdagangan dan pelaburan Arthur Dantchik, pelabur dan mogul sukan Todd Boehly, taikun kewangan teknologi Hayes Barnard dan jutawan ekuiti swasta Stephen Deckoff, Carl Thoma dan Stephen Feinberg.

Industri kedua paling ramai Bilionaire ialah teknologi, dengan 65 bilionaire, termasuk enam daripada sepuluh orang terkaya di Amerika: pengasas Amazon Jeff Bezos, pengasas bersama Microsoft Bill Gates, pengasas Oracle Larry Ellison, pengasas bersama Google Larry Page dan Sergey Brin, dan Steve Ballmer, bekas Ketua Pegawai Eksekutif Microsoft. Jutawan teknologi terkenal lain termasuk Melinda French Gates, bekas isteri Bill Gates, yang dianggarkan bernilai $6.4 bilion dan MacKenzie Scott, bekas isteri Jeff Bezos, yang dianggarkan bernilai $37.7 bilion—turun daripada $58.5 bilion tahun lalu, sebahagian besarnya disebabkan pemberian dermawannya yang dipercepatkan. Pendatang baharu teknologi tahun ini termasuk Rick Cohen, jutawan di sebalik C&S Wholesale Grocers dan firma automasi gudang Symbotic; Leo Koguan, pengasas pembekal IT SHI International; dan Hua Shen, yang menjadi kaya menghasilkan semikonduktor.

Hampir semua 10 industri teratas untuk ahli The Forbes 400 tahun ini juga berada dalam 10 teratas tahun lepas. Satu pengecualian: industri perkhidmatan, yang termasuk bilionair seperti pengerusi laluan pelayaran Karnival Micky Arison dan perintis pajakan pesawat Steven Udvar-Hazy.

- Advertisement -

Sektor perkhidmatan menggantikan penjagaan kesihatan, yang kehilangan lima bilionair pada 400 tahun ini, termasuk Noubar Afeyan, Robert Langer dan Timothy Springer, tiga bilionair di belakang pembuat vaksin Covid-19 Moderna.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img