spot_img
spot_img

PRU15 : Bahaya untuk PH jika tidak bubar DUN

spot_img

KUALA LUMPUR, 12 Okt — Pakatan Harapan (PH) mungkin boleh kalah di DUN jika memilih untuk mengadakan pilihan raya negeri dan parlimen secara berasingan. Negeri-negeri PH itu ialah Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan. Sumber kegusaran ini diakui orang dalam gabungan itu kepada The Star.

Beberapa pemimpin PH yang tidak dinamakan memberitahu jika PH mahu mengadakan pilihan raya negeri selepas pilihan raya umum ke-15, mereka boleh kehilangan ketiga-tiga negeri itu kerana gabungan Barisan Nasional (BN) akan dapat menumpukan jenteranya yang hebat dan tertumpu.

Pengundi luar juga mungkin tidak pulang hanya untuk pilihan raya negeri jika ia dipisahkan. Barisan Nasional adalah pilihan besar untuk memenangi PRU15 kali ini kerana ‘pergaduhan’ sesama parti pembangkang.

- Advertisement -

“Sekiranya ketiga-tiga negeri itu mengadakan pilihanraya pada tahun depan, mereka bukan sahaja perlu berdepan dengan BN peringkat negeri, tetapi seluruh jentera pilihan raya dari peringkat persekutuan akan turun memastikan kemenangan BN,” kata seorang pemimpin PKR dipetik.

Beliau dilaporkan menambah bahawa adalah tidak bijak untuk mengadakan pengundian secara berasingan di Negeri Sembilan kerana PKR kini tidak berada pada tahap yang paling kuat di sana. Dia tidak mahu PKR mengalami nasib yang sama seperti di Melaka dan Johor.

“Kita (PKR) tidak mampu untuk berdepan kekalahan lagi kerana ini akan menjadikan parti ini tidak relevan,” katanya dipetik yang merujuk PRN Melaka dan Johor.

- Advertisement -

“Sama ada anda suka atau tidak, mereka mempunyai dana dan jentera pilihan raya yang besar kerana kemungkinan besar BN sudah menjadi Kerajaan Persekutuan, akan dapat menggerakkan seluruh jenteranya ke tiga-tiga negeri,” sumber kedua pemimpin PKR Negeri Sembilan dipetik sebagai berkata.

Malam tadi, Setiausaha Agung DAP Anthony Loke berkata DAP Pulau Pinang telah meminta kepimpinan pusat parti itu menyemak semula keputusan untuk tidak membubarkan DUN bersama-sama Parlimen dan akan membawa perkara itu ke mesyuarat majlis presiden PH malam ini.

Terdahulu semalam, Amirudin mengesahkan tiada pilihan raya negeri bagi Selangor tahun ini selepas menghadap Sultan Selangor, yang telah memberikan perkenan baginda agar dewan undangan negeri terus beroperasi seperti sedia ada dan bukannya pembubaran seperti Parlimen. .

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img