spot_img
spot_img

Bilionaire Asia paling ramai di dunia

spot_img

Apabila bercakap tentang bilangan bilionaire mengikut benua, Asia kini mempunyai 951 orang bilionaire berbanding semua wilayah lain. Amerika Utara mempunyai 777 bilionaire dan Eropah, 536 orang.

Analisis benua dan wilayah bagi aset yang dimiliki oleh 2,400 orang dalam ‘Senarai Jutawan’ Forbes, oleh Nikkie Asia, menunjukkan $4.7 trilion di Amerika Utara, diikuti oleh $3.5 trilion di Asia, dan $2.4 trilion di Eropah.

“Mengikut negara, AS menduduki tempat pertama dengan 719 bilionaire diikuti China dengan 440 orang. India mempunyai 161 bilionaire,” kata laporan itu semalam.

- Advertisement -

10 negara anggota ASEAN mempunyai sejumlah 114 bilionaire, manakala Taiwan mempunyai 45 orang, Korea Selatan 28 orang, dan Jepun 27 orang.

Negara-negara membangun kini menghasilkan lebih ramai bilionaire daripada negara Eropah dan AS pada abad ke-19 dan ke-20 kerana kemajuan dalam teknologi komunikasi dan globalisasi.

Sementara itu, jutawan Asia berdepan beberapa kesan buruk seperti kejatuhan harga saham dan peningkatan dolar.

- Advertisement -

Walaupun bilangan orang dalam Senarai Jutawan Forbes menurun sebanyak 245 orang dalam tempoh kira-kira enam bulan, negara Asia menyumbang 126 bilionaire, berbanding 27 orang sahaja di Amerika Utara, kata laporan itu.

Di India, orang kedua terkaya di dunia, Gautam Adani, 60 tahun, mengetuai senarai manusia terkaya negara itu.

Adani menduduki tempat kedua selepas Ketua Pegawai Eksekutif Tesla, Elon Musk.

Kekayaan Adani meningkat lebih daripada dua kali ganda (116 peratus) dalam tempoh setahun yang lalu dan mendadak. Dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini, kekayaan usahawan generasi pertama telah meningkat sebanyak 1440 peratus.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img