spot_img
spot_img

Isu MySejahtera : Akan jadi sepenuhnya milik kerajaan

spot_img

KUALA LUMPUR, 4 Okt — Selepas menyemak aplikasi mudah alih MySejahtera, Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) di Parlimen hari ini mengesyorkan agar kerajaan Malaysia mengambil alih pembangunannya melalui Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu).

Pengerusi PAC Wong Kah Woh berkata saranan nombor satu jawatankuasa itu juga mengkaji kewajaran pemberian kontrak permohonan MySejahtera melalui rundingan terus yang dibuat melalui keputusan Kabinet bertarikh 26 November 2021.

- Advertisement -

Ia juga berkata pelantikan KPISoft Malaysia Sdn Bhd untuk membangunkan aplikasi MySejahtera tidak mengikut prosedur ditetapkan Putrajaya, dan untuk melangkah ke hadapan, kerajaan perlu mengambil pendekatan lebih berhemat dalam semua proses perolehan.

“Tiada minit mesyuarat atau dokumen sokongan mengenai pelantikan KPISoft, yang sebelum ini dinamakan Entomo.

“Satu-satunya dokumen yang wujud ialah perjanjian tanpa pendedahan yang ditandatangani oleh Majlis Keselamatan Negara, bagi pihak kerajaan, dan KPISoft,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

- Advertisement -

Wong berkata walaupun kerajaan telah menjamin bahawa ia memiliki aplikasi itu, dan datanya tidak akan disalahgunakan, KPISoft ialah pemilik harta intelek MySejahtera.

“Keputusan Kabinet untuk mendapatkan aplikasi daripada pembangun aplikasi menunjukkan bahawa aplikasi itu, pada dasarnya, masih dimiliki oleh pembangun,” katanya.

Jawatankuasa mendapati pelantikan KPISoft Sdn Bhd sebagai pemaju aplikasi MySejahtera pada Mac 2020 tidak teratur dan tidak mengikut prosedur perolehan awam.

Ini selepas PAC mendapati inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR) digunakan untuk mendapatkan kontrak kerajaan tanpa melalui proses perolehan awam yang betul.

KPISoft Sdn Bhd, pembangun aplikasi MySejahtera, membenarkan kerajaan selama setahun menggunakan aplikasi itu secara percuma dan kemudian mula mengenakan bayaran kepada kerajaan mulai April 2021 dan seterusnya.

Laporan itu berkata kerajaan tidak jelas dari segi pelantikan KPISoft, konsep CSR, dan pemilikan MySejahtera.

PAC juga tidak menemui sebarang dokumen yang menunjukkan tempoh masa setahun yang ditetapkan oleh KPISoft.

Ia berkata walaupun tawaran melalui CSR dialu-alukan, syarat-syarat tersebut harus dinyatakan dengan jelas, dan tidak boleh digunakan sebagai alternatif untuk rundingan langsung.

“Tiada dokumen yang menyatakan CSR hanya sah selama setahun. Kerajaan nampaknya tersepit dan terpaksa melantik MySJ Sdn Bhd melalui rundingan terus. Pembangunan dan penggunaan berterusan Apl sepatutnya terus menjadi usaha CSR.

Laporan itu juga mendapati Kementerian Kewangan meletakkan RM196 juta sebagai harga siling bagi perolehan MySejahtera selama dua tahun.

“Jumlah itu dianggap tinggi, dan bercanggah dengan konsep CSR,” kata Wong.

Laporan itu berkata developer aplikasi memang mencadangkan untuk mengkomersialkan aplikasi itu, tetapi Wong menyatakan bahawa Putrajaya membuat keputusan yang tepat dalam menolak cadangan ini untuk melindungi data peribadi pengguna.

Sehingga April tahun ini, kerajaan masih belum mendaftarkan harta intelek untuk aplikasi MySejahtera di MyIPO, yang mungkin menyebabkan permohonan itu dituntut hak milik oleh pemaju.

PAC mengesyorkan kerajaan memastikan pemilikan penuh aplikasi MySejahtera, selain keperluan untuk menjamin keselamatan data peribadi pengguna dalam aplikasi dan memastikan data tersebut tidak disalahgunakan oleh mana-mana pihak.

“Kerajaan perlu meneruskan usaha untuk menjadikan aplikasi MySejahtera sebagai alat pengurusan kesihatan awam kebangsaan selaras dengan pelan pendigitalan perkhidmatan kesihatan,” kata Wong dalam laporan itu.

Dalam dua set prosiding oleh jawatankuasa parlimen pada 14 dan 21 April, lapan saksi telah dipanggil oleh PAC.

Mereka terdiri daripada Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin, Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, Setiausaha Perbendaharaan Datuk Asri Hamidon, Ketua Setiausaha KKM  Datuk Harjeet Singh Hardev Singh.

Turut dipanggil untuk memberi keterangan ialah timbalan ketua setiausaha (kewangan dan pembangunan) Jabatan Perdana Menteri Datuk Sollehuddin Alyubi Zakaria, Ketua Pengarah Mampu Datuk Seri Dr Yusof Ismail, Ketua Pengarah MSN Datuk Rodzi Md Saad, dan Agensi Keselamatan Siber Negara (NACSA). ) ketua eksekutif Rahamzan Hashim.

Dalam perkara yang berkaitan, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata Aplikasi MySejahtera akan digunakan sebagai platform digital untuk kesihatan awam berikutan peralihan negara daripada fasa pandemik Covid-19.

Beliau berkata langkah itu adalah mengikut cadangan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) agar permohonan itu digunakan sebagai alat pengurusan kesihatan awam, selaras dengan pelan pendigitalan bagi perkhidmatan kesihatan.

“Apabila MySejahtera dipindahkan ke KKM daripada Majlis Keselamatan Negara, kami telah memastikan isu pemilikan dan keselamatan data telah diselesaikan dan MySejahtera boleh digunakan sebagai platform kesihatan awam,” kata Khairy pada sidang media selepas menghadiri majlis kementerian itu. perhimpunan bulanan di sini hari ini.

Khairy berkata beliau mahu memastikan isu berkaitan permohonan MySejahtera diselesaikan ‘sebelum meninggalkan KKM’.

“Kesimpulan (laporan PAC) adalah yang paling penting…bahawa kerajaan sepatutnya mempunyai hak milik penuh terhadap permohonan itu. Dan itulah yang telah kami lakukan, terutamanya dengan kontrak yang akan ditandatangani. (Dengan itu), tiada lagi keraguan mengenai pemilikan aplikasi dan data itu, semuanya milik kerajaan Malaysia,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img