spot_img
spot_img

50 hari lagi Qatar World Cup, perlumbaan memastikan penginapan tersedia

spot_img

DOHA, 2 Okt — Lima puluh hari sebelum Piala Dunia bermula di Qatar, para pekerja sektor pembinaan sedang menuang konkrit dan mengambil syif malam untuk menyediakan hotel mewah serta pangsapuri bajet untuk sejuta lebih peminat bola sepak yang akan hadir ke negara itu.

Beratus-ratus pendatang bekerja di dalam Menara Katara setinggi 211 meter (696 kaki), berbentuk dramatik, di mana tetamu VIP badan induk bola sepak dunia Fifa akan tinggal di situ semasa kejohanan itu.

- Advertisement -

Peminat-peminat World Cup yang kaya akan sanggup membayar beribu-ribu dolar semalam untuk bilik bawah tanah, wain, lntai marmar dan lobi dengan satu candelier terbesar di dunia.

Namun ada beberapa tingkap kaca masih belum dipasang di mercu tanda ini di pinggir laut Lusail berhampiran dengan stadium yang akan menjadi tuan rumah perlawanan akhir.

“Semua orang bekerja 24 jam,” kata seorang jurutera mengenai projek itu, yang tidak mahu namanya disiarkan.

- Advertisement -

Jurucakap kumpulan Accor, yang akan mengendalikan hotel Fairmont dan Raffles di Katara Towers, menegaskan mereka akan bersedia untuk “tetamu Fifa” semasa Piala Dunia dan kemudian dibuka secara rasmi selepas kejohanan.

Empat puluh kilometer jauhnya di Barwa Barahat Al Janoub, satu lagi para pekerja buruh bekerja di bawah lampu pada waktu malam dan panas terik cahaya matahari di waktu siang hari, untuk menyediakan pangsapuri bagi peminat membayar AS$84 (RM390) semalam untuk katil besi di bilik kongsi .

Kompleks Barwa, yang terletak di separa padang pasir, dijangka menempatkan lebih 7,500 peminat Piala Dunia dan kemudiannya akan digunakan untuk beribu-ribu pekerja asing yang mengekalkan ekonomi minyak dan gas Qatar terus beroperasi.

Sumber mengenai projek itu – yang terletak 10 kilometer dari stesen metro – berkata bahawa beratus-ratus bilik masih perlu disiapkan dan pekerja terlibat sedang dalam “perlumbaan yang sengit melawan masa”.

Jurucakap jawatankuasa penganjur Qatar berkata: “Semua pilihan penginapan di Piala Dunia Fifa 2022 akan siap dalam masa yang ditetapkan sebelum peminat, pasukan dan pegawai tiba di Qatar untuk kejohanan itu.”

Terletak pada kedudukan yang bertentangan, menara berbentuk pedang dan bilik pekerja yang ketat akan memainkan peranan penting dalam menempatkan penyokong 32 negara yang mengambil bahagian dalam Piala Dunia mulai 20 November.

Penganjur mengatakan bahawa lebih daripada satu juta peminat akan melawat dan bahawa 130,000 bilik akan boleh digunakan di hotel, pangsapuri, kapal persiaran dan khemah padang pasir.

Tetapi beberapa penyokong sudah mengadu tentang harga dan ketersediaan bilik.

Bandar Teluk lain, terutamanya Dubai, melaporkan ledakan Piala Dunia yang didorong oleh peminat yang enggan tinggal di Qatar, sebahagiannya juga disebabkan oleh persepsi protes kepada Doha kerana tidak mengiktiraf hak LGBT dan kebebasan meminum alkohol.

Di pelabuhan Doha akan ada tiga kapal persiaran yang boleh mengendalikan sehingga 13,000 pelawat yang akan membayar antara AS$179 dan AS$800 semalam.

Dengan bayaran AS$423 semalam, sesetengah penyokong akan berada di khemah tradisional — tetapi berhawa dingin — di tepi pantai di Al Khor, utara Doha, dengan bilik mandi en suite, televisyen skrin rata dan barang-barang mewah lain.

Seribu khemah gaya badwi juga sedang dipasang di mana peminat boleh merasai perkhemahan ala Qatar tanpa penghawa dingin. Tetapi pihak penganjur belum mengumumkan harga.

Beberapa tuan tanah Qatar cuba menjana hasil daripada Piala Dunia, menaikkan AS$4,000 tambahan semalaman untuk pangsapuri di Doha. Satu chalet dua bilik tidur diiklankan di booking.com pada harga hampir AS$50,000 semalam.

Walaupun 80 peratus daripada 30,000 bilik hotel di Doha ditempah oleh Fifa, beberapa suite pasaran terbuka diiklankan pada harga AS$5,500 semalam.

“Terdapat banyak rundingan mengenai harga,” kata seorang eksekutif pelancongan Doha.

Nasser Al-Khater, ketua eksekutif penganjur Piala Dunia Qatar, menegaskan dalam wawancara TV minggu ini bahawa penginapan rasmi sedang disubsidi untuk mengekalkan harga turun.

“Sektor swasta juga menyediakan unit rumah dan mereka berhak menentukan harga yang mereka rasa sesuai,” katanya.

 

Petikan dari AFP

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img