spot_img
spot_img

PAS nasihat Muhyiddin jangan gelar BN sebagai musuh

spot_img

KUALA LUMPUR, 26 Sept — Tan Sri Muhyiddin Yassin harus mengutamakan kepentingan ummah dan bekerjasama dengan Umno pada pilihan raya umum akan datang, kata rakan gabungannya, Perikatan Nasional (PN); PAS.

Datuk Hashim Jasin, mursyidul am PAS, mengingatkan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu supaya lebih berhati-hati apabila membuat kenyataan umum mengenai Umno kerana parti nasionalis Melayu itu bukan musuh mereka, lapor Utusan Malaysia hari ini.

- Advertisement -

“Muhyiddin dinasihatkan supaya memikirkan matlamat gabungan iaitu penyatuan ummah dan elakkan membuat kenyataan yang boleh menghalang usaha ke arah penyatuan itu,” Hashim dipetik sebagai berkata.

Muhyiddin sebelum ini dilaporkan mempersendakan desakan Setiausaha Agung PAS Datuk Seri Takiyuddin Hassan supaya Bersatu menganggap gabungan Pakatan Harapan sebagai musuh politik mereka dan bukannya gabungan pimpinan Umno.

Menyokong Takiyuddin, Hashim berkata Bersatu mesti menghentikan serangannya terhadap Umno untuk mengelakkan keretakan lebih teruk dalam masyarakat Melayu Islam.

- Advertisement -

“Saya lihat [Muhyiddin] kena berhati-hati dan jangan biadap mengeluarkan kenyataan. Kita kena fikirkan matlamat untuk menyatupadukan ummah yang diperjuangkan selama ini.

“Saya lihat Umno dan Bersatu sudah berpecah tetapi kita akan terus berusaha untuk menyatukan kedua-dua parti demi menyatukan ummah,” Hashim dipetik sebagai berkata.

Ketua PAS itu berkata Bersatu dan Umno harus melupakan perbezaan masa lalu mereka dan menganggapnya sebagai ujian sebaliknya untuk diatasi demi kebaikan masyarakat Melayu Islam bersama mereka.

Muhyiddin dilaporkan memberitahu ahli Bersatu pada sambutan ulang tahun keenam parti itu di Putrajaya Sabtu lepas bahawa Umno adalah musuh mereka dan parti komponen PN mesti bekerja sebagai satu pasukan untuk memenangi PRU15.

Utusan Malaysia juga melaporkan seorang lagi ahli politik PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi menegaskan partinya akan mempertahankan pakatan Muafakat Nasional (MN) dengan Umno tanpa mengira seruan Muhyiddin agar komponen PN melihatnya sebagai musuh.

Akhbar harian Melayu melaporkan Ahli Parlimen bebas Kuala Nerus Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali, bekas menteri PAS, mendakwa PH bimbang pakatan MN akan berjaya pada PRU15.

“Kehadiran MN menakutkan PH dan mereka telah membayangkan sekurang-kurangnya 28 kerusi parlimen yang akan kembali ke tangan Umno atau PAS melalui MN,” katanya dipetik.

Tetapi Mohd Khairuddin juga dilaporkan berkata sukar bagi PAS dan Umno, yang telah bertelagah sejak 1978, untuk mengetepikan perbezaan yang telah berakar umbi.

“Ahli PAS dan Umno perlu berhati-hati dengan agenda yang memecahbelahkan ini,” katanya dipetik berkata.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img