spot_img
spot_img

Anak muda dapat $20 bilion jual syarikat teknologi

spot_img

Empat tahun yang lalu, Dylan Field tinggal di sebuah rumah pangsa satu bilik sahaja di San Francisco, di mana rutin hariannya adalah berhenti untuk minum kopi $1 dalam perjalanan ke tempat kerja.

Tidak tamat pelajaran di institut pengajian tinggi, seorang yang pemalu dan jika ada acara perniagaan di bandar ini, Field selalunya berdiri sendirian.

Pada hari Khamis lalu, syarikat perisian reka bentuknya, Figma, bersetuju untuk dijual kepada Adobe Inc. dengan harga $20 bilion. Pemilikan itu secara tiba-tiba menjadikan Field, 30, sangat popular dalam dunia teknologi.

- Advertisement -

Kebangkitan Figma, yang diasaskan bersama oleh Field dengan bekas rakan sekelasnya di Universiti Brown, adalah pantas walaupun mengikut piawaian kepantasan kemajuan syarikat baru Silicon Valley. Pada awal 2018, syarikat itu dinilai secara persendirian sebanyak $115 juta. Menjelang tahun lepas, dalam satu lagi pusingan pengumpulan dana, penilaian itu telah melonjak kepada $10 bilion, tahap yang digandakan oleh perjanjian Adobe. Kenaikan nilai mendadak itu patut diberi perhatian kerana harga bagi kebanyakan syarikat teknologi, awam dan swasta, telah jatuh merudum dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Field, menurut pelabur dan orang lain yang mengenalinya, masih memiliki sebahagian besar syarikat itu, bersama dengan saham yang tinggi oleh syarikat modal teroka termasuk Sequoia Capital dan Greylock Partners. Jika perjanjian itu berjaya, Field akan menjadi jutawan.

Dalam temu bual beberapa jam selepas pengumuman perjanjian itu, Field berkata dia masih memproses skala perubahan dalam hidupnya. Walaupun Adobe telah menghubunginya beberapa bulan lalu untuk memulakan perbincangan, Field berkata pengumuman ini dibuat terlebih dahulu selepas pasukannya mendengar bahawa The Wall Street Journal telah mula membuat pertanyaan. Dia berkata dia berjaga sepanjang malam ketika wartawan berlumba-lumba untuk mendapatkan berita mengenai perjanjian itu.

- Advertisement -

Walaupun berita perjanjian itu tular, reaksi pasaran terhadap perjanjian itu tidak menggalakkan. Saham Adobe jatuh hampir 17% pada hari Khamis lepas, menunjukkan sambutan dingin pelabur terhadap pengambilalihan itu. Field berkata dia tidak kisah jika ia tidak berjaya.

“Jika perjanjian ini gagal esok, saya rasa ol saja,” katanya.

Field dibesarkan di utara San Francisco di Sonoma County, California, sebahagian daripada wilayah industri wain yang terkenal di kawasan itu. Apabila dia berumur sekitar 3 tahun, keluarganya membeli komputer, dan Field mengajar dirinya sendiri—dan ibu bapanya—cara menggunakannya, kata keluarga itu.

Field adalah pelajar yang tidak berpotensi, berisiko tercicir sehingga dia menyertai pasukan robotik dan mula mengambil kursus peringkat kolej di sekolah menengah. Dia ditendang keluar oleh Universiti California, Berkeley dan kemudian mendaftar di Universiti Brown.

Semasa di usia mudanya, Field memohon dana yang dikendalikan oleh pembiaya jutawan Peter Thiel. Persahabatan mereka, yang ketika itu tidak begitu diketahui, menawarkan $100,000 dalam pembiayaan tanpa faedah jika mereka bersetuju untuk keluar dari kolej untuk mengejar matlamat perniagaan.

Dia melancarkan perisian baharu untuk mengubah suai dron untuk memantau lalu lintas dan menangkap pemandu yang melanggar lampu isyarat.

Bermula dengan Evan Wallace, rakan Field dari Brown, Figma ialah platform penyuntingan grafik yang membolehkan orang ramai mereka bentuk projek bersama-sama. Ia mengambil masa empat tahun dari penubuhan hingga pelancaran produk syarikat—tempoh yang tidak selalu menggambarkan kejayaan besar.

Pejabat Figma terletak di atas bar yang sibuk, dan pada hari Jumaat, bermula sekitar jam 3 petang, dengan bunyi muzik yang kuat, kata Badrul Farooqi, seorang pekerja awal.

Figma, seperti perkhidmatan perisian lain, berkembang pesat semasa wabak Covid19. Pelanggan termasuk Uber Technologies Inc. dan Square Inc., kini dikenali sebagai Block Inc. Antara kelebihan Figma: Alat berasaskan penyemak imbasnya berfungsi serentak merentasi pelbagai platform, berbanding produk pesaing yang hanya beroperasi pada desktop atau aplikasi.

Akhir tahun lepas, Wallace telah meninggalkan syarikat itu. Field berkata rakan kongsinya itu ingin mencuba projek baharu. Namun, Wallace tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.

Menjelang tahun ini, Field yang baru menjadi bapa dan Figma sedang bersedia untuk tawaran awam permulaan (IPO) tetapi pasaran IPO tidak memberangsangkan. Tawaran Adobe adalah lebih baik daripada mempertaruhkan penyenaraian awam, kata Field, walaupun beberapa peminat lama produk itu telah menyatakan kekecewaan bahawa ia akan diserap oleh gergasi teknologi tradisional.

Field masih menyesuaikan diri dengan status barunya, seorang billionaire. Ditanya sama ada dia kini di Silicon Valley, seorang saudara teknologi, dia menolak.

“Saya tidak tahu,” katanya. “Awak beritahu saya.”

Anda boleh memiliki perniagaan digital yang telah tersedia lengkap, operasi terus dan terus menjana keuntungan. Dijangka masa panjang pula, anda boleh menjual perniagaan anda itu dengan harga berlipat kali ganda. Jika berminat, rujuk : https://jendela.biz/tawaran

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img