spot_img
spot_img

Pembangun website atau aplikasi, mana lebih lumayan ?

spot_img

Tidak dinafikan bahawa pembangunan aplikasi mudah alih dan laman web adalah pilihan kerjaya yang baik kerana anda mempunyai banyak potensi untuk berkembang dalam bidang ini. Di sini, Jendela Biz akan berkongsi dengan anda beberapa maklumat berharga tentang kedua-dua bidang ini, jadi anda mungkin mempunyai idea yang lebih baik tentang skop bidang ini pada masa hadapan dan anda akan dapat membuat keputusan yang lebih baik tentang pemilihan kerjaya anda. Berikut ialah perbandingan antara beberapa aspek utama kedua-dua bidang.

Skop Kerjaya

Pembangunan Web: ia adalah bidang yang terus berkembang dengan banyak peluang pekerjaan. Ramai orang berpendapat bahawa tidak ada masa depan pembangunan web tetapi di sini Jendela Biz boleh bertaruh bahawa ia tidak akan lenyap dan ia mempunyai masa depan yang cerah. Pada masa hadapan, terdapat peluang untuk perniagaan beralih dalam talian terutamanya perniagaan peruncitan kerana E-dagang mempunyai lebih banyak potensi.

- Advertisement -

Pembangunan Mudah Alih: ia dijangka mempunyai pertumbuhan pesat tidak lama lagi. Terdapat banyak teknologi baharu yang dianggarkan untuk meningkatkan kesan mudah alih pada kehidupan anda. Jadi, jika anda berfikir untuk memulakannya sebagai kerjaya maka anda harus membangunkan sikap belajar dan juga memahami teknologi yang sedang berkembang.

Alat dan bahasa (programming language)

Pembangunan web: alatan dan bahasanya lebih mudah dipelajari berbanding dengan alat aplikasi mudah alih. Bahasa pembangunan web yang paling biasa untuk bahagian belakang ialah PHP, Python, JavaScript, Ruby dan untuk reka bentuk bahagian hadapan HTML, CSS dan JavaScript digunakan. Bahasa web sangat mudah dan mudah dipelajari. Ia bergantung pada kepakaran dan kemahiran anda, contohnya pada peringkat awal, anda boleh bermula dengan bahasa asas dan beberapa platform percuma seperti Joomla dan WordPress untuk membuat tapak web. Jadi, anda boleh mengatakan bahawa tahap kesukarannya tidak terlalu tinggi.

- Advertisement -

Pembangunan mudah alih: jelas sekali membangunkan apl adalah lebih sukar daripada membangunkan tapak web. Tahap kesukaran dalam pembangunan ini adalah lebih tinggi daripada pembangunan web. Apabila bercakap tentang telefon bimbit, anda memerlukan kemahiran dan alatan yang berbeza untuk membuat aplikasi untuk platform yang berbeza seperti Android dan iOS. Untuk sistem pengendalian Android, anda boleh membina aplikasi dalam JavaScript dan untuk sistem pengendalian iOS, swift language digunakan.

Tahap Kepelbagaian

Pembangunan web: ia adalah bidang yang lebih serba boleh, jika anda hanya mahir dalam satu niche, anda masih mempunyai banyak pilihan untuk mencuba yang lain. Contohnya, jika anda tahu C#, anda boleh menggunakannya untuk tujuan yang berbeza seperti membangunkan tapak web dan permainan. Pembangunan web adalah kerjaya yang lebih serba boleh berbanding dengan pembangunan aplikasi mudah alih. Dalam pembangunan web, satu kemahiran boleh membantu anda mendapatkan lebih banyak pilihan, dari niche yang berbeza. Ia sangat fleksibel dan membolehkan anda menjalankan kod yang sama untuk platform yang berbeza.

Pembangunan mudah alih: aplikasi mudah alih adalah platform khusus yang menjadikannya kurang fleksibel. Anda perlu menggunakan bahasa dan alatan yang berbeza untuk membuat aplikasi untuk platform yang berbeza. Sebagai contoh, jika anda tahu bahasa android maka anda hanya boleh membuat aplikasi android. Jadi, anda boleh mengatakan bahawa dalam medan ini kodnya kurang fleksibel dan anda harus spesifik tentang alat dan platform anda.

Gaji

Pembangun web: gaji pembangun berbeza-beza di negara yang berbeza, contohnya, gaji AS untuk pembangun web jauh lebih tinggi berbanding dengan negara kita. Pada masa yang sama gaji di syarikat besar dan syarikat kecil juga berbeza.

Ia dinilai bahawa gaji bulanan Pembangun Web ialah RM3500 bagi graduan baru, RM5000 yang mempunyai pengalaman dan boleh mencecah RM10,000 sebulan bagi yang pakar.

Pembangun mudah alih: Pembangun aplikasi kini mendapat permintaan tinggi, namun banyak syarikat baharu tidak berani mengambil mereka yang begitu pakar kerana harganya yang tinggi berbanding pasaran perniagaan negara yang kecil.

Ia dinilai bahawa gaji bulanan Pembangun Aplikasi ialah RM4000 bagi graduan baru, RM6000 yang mempunyai pengalaman dan boleh mencecah RM12,000 sebulan bagi yang pakar.

Trend Terkini

pembangunan web:

Mempelajari kemahiran baharu adalah penting untuk kekal relevan dengan perubahan teknologi. Beberapa teknologi terkini dalam bidang ini adalah seperti berikut:

PWA (Progressive Web Apps): teknologi ini digunakan untuk meningkatkan pengalaman aplikasi asli pengguna. Ia juga digunakan untuk mengurus kandungan dan peleraian skrin (screen resolution) apabila anda membuka tapak web pada mudah alih.

Halaman Mudah Alih Dipercepat (Accelerated Mobile Pages): teknologi ini menangani isu kelajuan dan prestasi tapak web. Ia juga meningkatkan fleksibiliti tapak web untuk menyesuaikan dengan saiz skrin yang berbeza.

Pembangunan aplikasi mudah alih

Beberapa teknologi terkini dalam bidang ini adalah seperti berikut:

IoT (Internet of Things): banyak syarikat besar telah mula menggunakan IoT dalam telefon bimbit mereka, pada masa hadapan telefon bimbit akan menggunakan teknologi IoT untuk mempengaruhi kehidupan seharian anda.

AR (Augmented Reality): untuk meningkatkan pengalaman pengguna pada mudah alih teknologi Augmented Reality digunakan. Ia lebih cenderung untuk digunakan dalam membuat permainan pada masa hadapan.

Aplikasi boleh pakai (Wearable apps): penggunaan aplikasi boleh pakai juga trending. Peranti ini pandai mengira data, seperti kalori anda semasa anda sedang makan, atau kilometer anda semasa anda berjalan atau berlari, dsb.

Aplikasi awan (cloud): aplikasi ini akan memberikan anda pengehosan pelayan yang lebih baik melalui peranti mudah alih. Peranti ini akan menjadikan prestasi dalam talian anda lebih baik pada masa hadapan.

Kesimpulan

Maklumat yang telah Jendela Biz kongsikan dengan anda dalam artikel ini, akan membantu anda memilih kerjaya yang sesuai untuk anda. Jendela Biz membincangkan beberapa faktor utama kedua-dua kerjaya dalam artikel ini. Jika anda mempunyai sebarang pengalaman dalam mana-mana bidang, kongsikan dengan kami dalam ulasan, ia mungkin membantu seseorang.

Kami juga ingin mempelawa jika anda berbakat di dalam pembangunan web dan aplikasi untuk bersama team www.jendela.biz 

Hantarkan resume peribadi anda ke support@jendela.biz atau whatsapp ke 0124216051

 

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img