spot_img
spot_img

Bukan hanya bunuh pegawai rendah, tetapi jenayahnya disyaki lebih dari itu

spot_img

Skandal pembunuhan seks Polis Negara Indonesia yang melibatkan penahanan Jeneralnya, Ferdy Sambo dan telah mengheret ramai lagi rakan sekerjanya ke dalam kes itu, termasuk seorang polis wanita cantik yang tular dikatakan sebagai perempuan simpanan Sambo. Tambahan lagi ada tuduhan lain yang mengatakan bahawa dia terlibat secara mendalam dalam perjudian dan perniagaan sejenis dadah methamphetamine.

Jeneral itu, yang sebelum ini mengetuai bahagian hal ehwal dalam negeri, dituduh menembak pegawai rendah, Brigedier Nofriansyah Yosua Hutabarat, dan pengawal peribadinya Bharada Richard Eliezer di mana Yosua dibunuh pada 8 Julai atas dakwaan bahawa Yosua telah melakukan gangguan seksual terhadap isterinya, Puteri Candrawati.

Berita mengenai pembunuhan itu tular di tengah-tengah dakwaan bahawa seramai 30 pegawai termasuk tiga jeneral polis telah membantu menghilangkan bukti dan menutupnya. Selain Sambo, tiga orang lagi telah dinamakan sebagai suspek pembunuhan itu iaitu Bharada Eliezer, Bripka Ricky Rizal, dan Kuat Ma’ruf, pemandu yang didakwa menyaksikan kejadian tembakan dan membantu memalsukannya. Keempat-empat mereka didakwa melakukan pembunuhan terancang dan boleh dikenakan hukuman maksimum mati, atau penjara seumur hidup, atau hukuman penjara maksimum 20 tahun.

- Advertisement -

Kamaruddin Simanjuntak, peguam bagi keluarga pegawai yang maut ditembak itu, berkata motif pembunuhan Yosua sebenarnya adalah kerana si mati tahu jeneral itu merupakan seorang pegawai polis negara paling digeruni, terlibat dalam perniagaan perjudian dan pengeluaran dadah.

“Ada motif wanita lain juga,” kata Kamaruddin. “Yosua memberi maklumat kepada Puteri Candrawati bahawa Sambo akan ke rumah perempuan simpanannya.” Perempuan simpanan itu didakwa seorang pegawai polis cantik bernama Rita Yuliana, berusia 30 tahun yang berkhidmat di Direktorat Siasatan Jenayah Khas, banyak keluar ceritanya di akhbar Jakarta.

- Advertisement -

Kes itu telah menggegarkan polis negara itu dengan teruk, di mana Presiden Joko Widodo bertemu secara peribadi dengan Jeneral Listyo Sigit Prabowo, dan memberitahunya untuk membersihkan pasukan itu, yang selama ini disifatkan sebagai salah satu yang paling korup dan tidak profesional di Asia Tenggara.

Ramai yang melihat penamaan Sambo sebagai suspek pembunuhan sebagai ujian getir kepada institusi itu kerana ini adalah kali pertama seorang pegawai tertinggi dikenal pasti terlibat dalam pembunuhan. Itu telah mendedahkan budaya keganasan  dalam institusi itu yang sering berlaku di luar undang-undang.

Selepas Sambo ditahan di Ibu Pejabat Polis, Listyo membubarkan pasukan petugas khas yang dipengerusikannya terdiri daripada beberapa pegawai peringkat tinggi dan pertengahan, yang sebahagiannya terlibat dalam kes kematian Yosua.

Bambang Rukmino, pemerhati Institut Keselamatan dan Kajian Strategik, berkata kes itu bukan soal kakitangan semata-mata, tetapi institusi. Insiden ini, katanya, membabitkan unit rentas polis dari unit wilayah, dan detektif, hingga bahagian dalaman. Polis Negara telah memeriksa sekurang-kurangnya 25 anggota yang disyaki melanggar kod etika dalam menyiasat kes itu, 12 daripadanya kini ditahan di tempat khas.

Menteri Penyelaras Undang-undang Politik dan Hak Asasi Manusia Mahfud MD berkata sebelum kes itu diketahui umum, Sambo telah mencipta “perangkap psikologi” bagi sesetengah pihak untuk membuat mereka percaya Yosua telah mendera isterinya. Sambo menyebarkan berita palsu itu, termasuk kepada Suruhanjaya Polis Negara, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia, beberapa ahli Dewan Rakyat, malah beberapa rakannya daripada polis.

“Tidak ramai yang tahu bahawa (ada) perangkap psikologi untuk orang tertentu menyokong (senario) menembak,” kata Mahfud MD. “Dia menangis di hadapan mereka seolah-olah dia menjadi mangsa,”

Keluarga Yosua mendapati banyak penyelewengan termasuk tarikh kejadian ditukar, beberapa luka di badan Yosua dan dua jari patah. Bedah siasat semula dilakukan. Polis kemudian membetulkan kenyataan itu, mengatakan tidak ada pertukaran tembakan atau dakwaan gangguan seksual.

Pasukan khas yang menyiasat hal itu menunjukkan ada keraguan pada laporan Putri mengenai gangguan seksual dan lebih kepada kes pembunuhan terancang terhadap Yosua. Polis masih menyiasat dakwaan ini untuk menentukan status Putri.

Bekas peguam Bharada Eliezer Deolipa Yumara berkata Putri dan Sambo telah berjanji untuk memberikan Rp1 bilion (U$68,178,000) kepada Bharada Eliezer dan masing-masing Rp 500 juta kepada Briged Ricky dan Kuat. Mengikut rancangan asal, wang itu akan diberikan selepas polis menghilangkan kertas siasatan pembunuhan itu. Namun tanpa diduga kes itu mendapat perhatian umum, ketua polis negara membentuk pasukan khas, dan penipuan mereka terbongkar.

Bagaimanapun, peguam Kamaruddin Simanjuntak berkata dana yang disediakan Sambo untuk menampung kes ini mencecah Rp5 bilion. “Maklumat yang saya dapat ialah dana yang disediakan (oleh Sambo) berjumlah Rp5 bilion. Jadi selain (diberi) kepada suspek, ia juga disediakan untuk orang di institusi lain,” kata Simanjuntak. Timbalan Pengerusi Badan Perlindungan Saksi dan Mangsa (LPSK) Edwin Partogi mendedahkan seorang pegawainya diberikan “sampul tebal” yang disyaki rasuah selepas bertemu dengan Sambo, namun dia menolak rasuah itu.

Sambo dalam kenyataan terbarunya kepada penyiasat menyatakan pembunuhan itu bermotifkan kemarahan kerana Yosua telah melakukan perbuatan yang “mencemarkan maruah” isterinya ketika berada di Magelang, sebuah bandar kira-kira 500 km dari Jakarta. Sambo, Putri, dan Yosua, katanya, berada di bandar itu selama beberapa hari, di mana Sambo dan isterinya juga berpeluang menyambut ulang tahun perkahwinan mereka. Sambo pulang ke Jakarta pada 7 Julai dengan menaiki kapal terbang, manakala isterinya dan beberapa pengawal peribadi, termasuk Yosua pulang ke Jakarta dari Magelang keesokan harinya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img