spot_img
spot_img

Nak kaya cepat ? Jadilah ‘dreamers’

spot_img

Mengapa sukar untuk menjadi kaya di dalam hidup dan mencapai kejayaan dalam perniagaan ? Apakah perkara khusus yang orang kaya lakukan setiap hari yang tidak dilakukan oleh kita yang lain? Adakah terdapat formula khusus untuk mengumpul kekayaan yang tanpa had?

Menurut kajian pada tabiat-tabiat orang kaya, di mana kajian itu berdasarkan lima tahun pemerhatian dan mendokumentasikan aktiviti harian 200 individu kaya (semuanya mempunyai sekurang-kurangnya RM1juta dalam pendapatan kasar tahunan dan RM15juta dalam aset bersih), kajian mendapati terdapat empat faktor utama yang merupakan laluan untuk menjadi jutawan:

Cara menjadi Saver-Investors: Tidak kira apa pekerjaan harian anda, individu dalam kumpulan ini menjadikan menyimpan dan melabur sebagai sebahagian daripada rutin harian mereka. Mereka sentiasa memikirkan cara pintar untuk mengembangkan kekayaan mereka.

- Advertisement -

Cara naik pangkat di Tempat Kerja: Pendaki bekerja untuk sebuah syarikat besar dan menumpukan seluruh masa dan tenaga mereka untuk mendaki tangga korporat sehingga mereka mendapat jawatan eksekutif kanan — dengan gaji yang sangat tinggi.

Cara memberi servis dan kepakaran unik : Kumpulan ini adalah antara yang terbaik dalam apa yang mereka lakukan dalam profesion mereka, dan mereka dibayar premium yang tinggi untuk pengetahuan dan kepakaran mereka. Pendidikan formal, seperti ijazah lanjutan (cth., dalam undang-undang atau perubatan), biasanya merupakan keperluan.

Cara Berimpian Besar : Individu dalam kumpulan ini semuanya mengejar impian, seperti memulakan perniagaan mereka sendiri, menjadi pelakon, pemuzik atau pengarang terlaris yang berjaya. Mereka ini digelar Dreamers. Mereka suka apa yang mereka lakukan untuk hidup, dan semangat mereka diterjemahkan dalam akaun bank mereka.

- Advertisement -

Menjadi Dreamers adalah cara terpantas untuk mencapai kekayaan

Kira-kira 28% daripada individu kaya dalam kajian itu adalah Dreamers. Mereka mempunyai purata nilai bersih RM30juta – jauh lebih banyak daripada kumpulan lain – dan mereka dapat mengumpul kekayaan itu dalam tempoh kira-kira 12 tahun.

Ini adalah jalan terpantas dan paling bermanfaat untuk mengecapi kekayaan — dan ia juga yang menjamin pulangan wang paling banyak, sebagai contoh: Tujuh daripada 10 jutawan terkaya di dunia, termasuk Jeff Bezos, Bill Gates, Mark Zuckerberg dan Michael Bloomberg, semuanya adalah Dreamers yang menjadi kaya dengan memulakan syarikat mereka sendiri.

Laluan Dreamers, bagaimanapun, juga merupakan yang paling sukar, paling berisiko dan paling tertekan. Salah seorang Dreamers pernah merekodkan dalam kajian dengan berkata “Ia penuh dengan halangan, kekecewaan, kesilapan, kekecewaan, penolakan dan perjuangan kewangan.”

Apakah yang membuatkan laluan Dreamers begitu sukar?

Ia memerlukan ketahanan fizikal dan mental yang sangat besar untuk berjalan di laluan Dreamers. Berikut adalah beberapa sebab terbesar mengapa:

-Waktu kerja yang panjang: Dreamers bekerja di mana-mana dari 65 hingga 75 jam seminggu sebelum akhirnya mencapai impian mereka. Hujung minggu dan cuti hampir tiada. Waktu kerja yang panjang ini memberi kesan kepada semua orang di sekelilingnya.

-Gaya hidup yang tertekan: Sehingga “impian” mula membuahkan hasil, memenuhi keperluan hidup boleh menyebabkan tekanan kewangan yang hampir tidak dapat ditanggung. Ia amat sukar bagi mereka yang mempunyai keluarga untuk ditanggung. Pada awal perjalanan, mendapatkan gaji tetap hampir mustahil. Beberapa Dreamers dalam kajian ada yang terpaksa mengorek simpanan persaraan mereka.

-Risiko tinggi: Dreamers, secara semula jadi, adalah mereka yang suka membuat ‘pertaruhan’; mereka sanggup mempertaruhkan segala yang mereka miliki — rumah mereka, kereta mereka, simpanan mereka. Ia juga mungkin tidak ada jaminan kejayaan. Malah, lebih separuh Dreamers berkata mereka gagal beberapa kali. Dan kegagalan selalunya hingga boleh menyebabkan muflis.

-Dilemahkan semangat: Oleh kerana Dreamers mempunyai matlamat yang sangat bercita-cita tinggi — kebanyakannya mungkin kelihatan hampir mustahil untuk dicapai — sesetengah orang (mungkin dengan niat yang baik juga) cuba mengajak Dreamers membuat perkara atau jalan lain. Dreamers juga sering mendengar perkataan “tidak” atau penolakan (rejection). Dalam kajian itu, terdapat beberapa kali di kalangan Dreamers mempertimbangkan untuk berputus asa sama sekali.

Adakah anda mempunyai ciri-ciri seorang Dreamers ?

Jika anda takutkan risiko, jalan ini mungkin bukan buat anda. Tetapi jika anda memiliki mana-mana sifat atau tabiat seperti di bawah, anda mungkin berjaya sebagai Dreamers:

-Tidak suka bekerja di bawah bos. Dreamers lebih suka bekerja untuk diri mereka sendiri, daripada di bawah arahan pengurus atau majikan. Mereka tidak tahan diberi arahan, dan mereka suka melakukan sesuatu dengan cara mereka sendiri.

-berorientasikan matlamat. Dreamers menetapkan matlamat harian, bulanan, tahunan dan jangka panjang. Bagi Dreamers, definisi matlamat ialah, “Sesuatu yang perlu dicapai,” dan bukannya, “Sesuatu yang akan saya cuba capai.”

-Dreamers melakukan pembaikan diri setiap hari. Jika anda sentiasa berusaha untuk menjadi lebih kuat, lebih bijak, lebih pantas dan lebih baik daripada pesaing anda, tidak kira sesibuk mana pun mereka. Dreamers di dalam kajian itu menghabiskan sekurang-kurangnya 30 minit sehari melakukan perkara seperti membaca, bersenam, menghadiri seminar, mengikuti kelas dan membina rangkaian.

Dreamers menjalani gaya hidup sederhana. Dreamers tidak membelanjakan perkara yang mereka tidak perlukan. Anda jarang menemui Dreamer yang sedang makan di restoran mewah atau berbelanja besar dengan kereta mewah pada hari-hari awal kerjayanya.

-menyelesaikan tugas harian anda. Dreamers mempunyai pemikiran “mesti melakukannya sekarang”. Individu kaya dalam kumpulan ini menyelesaikan sekurang-kurangnya 70% hingga 80% daripada tugasan dalam senarai tugasan harian mereka. Ini tidak mudah untuk orang biasa. Berlengah-lengah tidak pernah menjadi pilihan seorang Dreamer.

-Anda tidak memikirkan kegagalan anda. Walaupun anda tahu kepentingan belajar daripada kegagalan anda, anda cenderung untuk lebih fokus pada kejayaan anda. Dreamers yang di dalam kajian semuanya menyimpan senarai kemenangan – senarai setiap perkara mengagumkan yang mereka capai. Dan apabila mereka berhadapan dengan halangan yang kelihatan tidak dapat diatasi, mereka menyemak semula senarai itu.

Dreamers kekal dalam permainan kerana mereka sangat yakin bahawa mereka akan berjaya — dan mereka sanggup membayar harga yang besar di jalan untuk membuat impian mereka berlaku. Oleh itu, apabila anda melihat usahawan jutawan, jangan iri hati dengan apa yang mereka ada. Iri hati mereka kerana kegigihan mereka yang tidak pernah henti-henti.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img