spot_img
spot_img

YTL bina pusat data dengan teknologi hijau

spot_img

KULAI, 25 Ogos — Kerajaan negeri Johor menjangkakan pelaburan bernilai RM15 bilion dalam YTL Green Data Center Park dalam tempoh 10 tahun akan datang, berdasarkan peningkatan permintaan terhadap pusat data di rantau ini.

Menteri Besar Johor Datuk Onn Hafiz Ghazi berkata taman pusat data hijau seluas 111 hektar, 500 megawatt (MW) itu kini merupakan taman pusat data terbesar di Malaysia, dan ia juga yang pertama dikuasakan oleh tenaga boleh diperbaharui.

Beliau menyatakan bahawa banyak penyedia pusat data memilih untuk menyediakan kemudahan pusat data mereka di luar pasaran yang lebih maju, sambil menambah bahawa Johor mempunyai potensi untuk menjadi pasaran pusat data global yang terkemuka.

- Advertisement -

“Kami telah berkembang menjadi hab teknologi yang teguh dan lokasi yang diingini untuk pelaburan digital. Status kami sebagai hab serantau semasa untuk pembuatan, logistik dan analitik data besar pastinya merupakan nilai tambah,” katanya.

Onn Hafiz berkata demikian dalam ucapannya sebelum merasmikan majlis pecah tanah pembinaan Pusat Data Laut, menandakan fasa pertama Taman Pusat Data Hijau YTL.

YTL Power International Bhd, melalui anak syarikatnya, YTL Data Center Holdings Pte Ltd, melabur RM1.5 bilion untuk fasa pertama Taman Pusat Data YTL Green.

- Advertisement -

Melalui Pusat Data Laut, Sea Ltd akan menjadi penyewa utama untuk Taman Pusat Data Hijau YTL.

Kemudahan 72MW yang diperakui Peringkat-III itu dijangka siap pada suku pertama 2024.

Sea Ltd ialah syarikat teknologi yang berpangkalan di Singapura dengan perniagaan teras merentasi hiburan digital, e-dagang serta pembayaran digital dan perkhidmatan kewangan.

Dalam ucapannya, Onn Hafiz menekankan bahawa pasaran pusat data global bernilai AS$187.35 bilion (RM837 bilion) pada 2020, dan diunjurkan bernilai AS$517.17 bilion menjelang 2030, dengan kadar pertumbuhan tahunan kompaun sebanyak 10.5 peratus daripada 2021 hingga 2030.

Dengan ekonomi digital dijangka menyumbang 22.6 peratus kepada keluaran dalam negara kasar Malaysia menjelang 2025, itu adalah sebahagian daripada pai ekonomi yang Johor tidak berniat untuk terlepas.

“Sememangnya, dengan bantuan berterusan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia, kerajaan negeri akan melakukan yang terbaik untuk menarik pelaburan sebegini, dan membolehkan Johor merealisasikan potensinya untuk menjadi hab pusat data serantau,” katanya.

Selain Taman Pusat Data Hijau YTL, Johor mempunyai dua lagi taman pusat data iaitu Nusajaya Tech Park dan Sedenak Tech Valley, katanya sambil menambah bahawa kerajaan negeri menantikan lebih banyak taman pusat data ditubuhkan di negeri ini. .

Pengarah Urusan YTL Power Datuk Yeoh Seok Hong berkata acara hari ini menandakan fasa baharu perkongsian mereka dengan Sea Ltd.

“Kami teruja untuk menyediakan infrastruktur hijau bertaraf dunia kepada rakan kongsi kami menggunakan kepakaran kumpulan kami dalam tenaga solar, pusat data, telekomunikasi, pembinaan dan pembangunan hartanah,” katanya. — Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img