spot_img
spot_img

Kilang bateri kenderaan elektrik Korea di Indonesia

spot_img

Hyundai Motor Group (HMG) dan LG Energy Solution (LGES) telah memperoleh AS$710 juta (RM3.19 bilion) dalam bentuk pinjaman dan jaminan untuk projek kilang bateri di Indonesia, lapor agensi berita Korea Yonhap.

Hyundai dan LG akan menerima dana daripada lima firma pembiayaan antarabangsa yang berbeza sepanjang tempoh pinjaman 10 tahun, dan syarikat itu akan secara beransur-ansur mengambil pinjaman semasa projek berjalan, kedua-dua syarikat itu dipetik sebagai berkata.

Jaminan hutang akan disediakan oleh Syarikat Hyundai Motor, Kia Corporation, Hyundai Mobis dan LGES, bersesuaian dengan nilai kepentingan masing-masing dalam projek itu, manakala jaminan kredit akan disediakan oleh syarikat insurans perdagangan Korea Trad Insurance Corporation.

- Advertisement -

Kumpulan automotif Korea dan pengeluar bateri membentuk usaha sama AS$1.1 bilion (RM4.9 bilion) untuk pembinaan kilang bateri EV di wilayah Karawang, timur Jakarta di Indonesia, dan matlamat kilang bateri itu adalah untuk memasuki pasaran secara besar-besaran. Pengeluaran akan bermula pada separuh pertama 2024, lapor agensi berita itu.

Kilang pengeluaran itu pada mulanya akan menghasilkan 10 GWh sel bateri setiap tahun, yang cukup untuk membekalkan 150,000 kenderaan elektrik setahun; kapasiti ini kemudiannya akan ditingkatkan, sehingga 30 GWj.

Usaha sama HMG dan LGES diumumkan pada pertengahan 2021, bagi membolehkan pembuat kereta itu mendapatkan bekalan sel bateri yang stabil untuk pengeluaran EVnya. Pada masa ini, kedua-dua syarikat mengesahkan telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan kerajaan Indonesia untuk JV pembuatan sel bateri, yang pertama kali dilaporkan pada Jun 2020.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img