spot_img
spot_img

Rokok dan arak punca kanser utama global

spot_img

PARIS, 20 Ogos — Hampir separuh daripada kanser di seluruh dunia adalah disebabkan oleh tembakau atau alkohol, satu kajian global yang besar ditemui pada hari Jumaat lepas, yang mengatakan bahawa perubahan tabiat kepada dua perkara itu boleh membantu mengurangkan ancaman penyakit tersebut.

Kajian itu – diterbitkan dalam Lancet dan dijalankan sebagai sebahagian daripada program penyelidikan besar yang dibiayai oleh Yayasan Bill Gates – menyimpulkan bahawa 44.4 peratus kematian akibat kanser di seluruh dunia adalah disebabkan oleh faktor risiko yang diketahui.

Kajian Beban Global Penyakit ialah program penyelidikan serantau dan global yang komprehensif yang melibatkan beribu-ribu penyelidik dari kebanyakan negara di seluruh dunia.

- Advertisement -

Kajian itu menganalisis kesan 34 faktor risiko dan mengesahkan apa yang telah diketahui secara meluas – bahawa tembakau merupakan faktor penyumbang terbesar kepada kanser, menyumbang 33.9 peratus kes, diikuti alkohol dengan 7.4 peratus.

Lebih separuh daripada semua kematian kanser lelaki adalah disebabkan oleh faktor risiko tersebut, dan lebih satu pertiga daripada kematian wanita, kajian itu mendapati.

Dan memandangkan “faktor risiko utama yang menyumbang kepada beban kanser global pada 2019 adalah tabiat merokok atau minum arak… mengurangkan pendedahan kepada faktor risiko itu akan mengurangkan kematian kanser” di seluruh dunia, kajian itu membuat kesimpulan.

- Advertisement -

Itu juga bermakna penekanan yang lebih besar harus diberikan pada pencegahan, kajian itu mendapati.

“Beban kanser kekal sebagai cabaran kesihatan awam yang penting yang semakin meningkat di seluruh dunia,” kata Christopher Murray, pengarah Institut Metrik dan Penilaian Kesihatan di Sekolah Perubatan Universiti Washington dan pengarang kanan bersama belajar.

“Merokok terus menjadi faktor risiko utama untuk kanser di seluruh dunia, dengan penyumbang besar lain kepada beban kanser berbeza-beza.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img