spot_img
spot_img

Gabungan baru parti politik Melayu akan terbentuk pada PRU15 ?

spot_img

PUTRAJAYA, 18 Ogos — Gerakan Tanah Air (GTA) akan menyerahkan permohonan pendaftarannya kepada Pendaftar Pertubuhan (RoS) minggu depan, kata pengerusi penajanya Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dr Mahathir yang juga Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) berkata, ketika ini GTA masih dalam proses memilih logo yang sesuai untuk melengkapkan proses pendaftaran.

Menurut bekas Perdana Menteri sebanyak dua kali itu, jika RoS menolak permohonan itu, GTA mempunyai Pelan B di mana mereka akan menggunakan satu logo, satu bendera. GTA akan memperkenalkan serta mempromosikan bendera dan simbol tersebut. Tun Mahathir ditemui pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat presiden GTA di sini hari ini.

- Advertisement -

Sebagai permulaan, GTA terdiri daripada Pejuang, Parti Perikatan India Muslim Nasional (Iman), Parti Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa) dan Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra), dan terbuka kepada penyertaan daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO), individu. , ahli akademik dan golongan profesional dalam kalangan orang Melayu.

GTA akan meletakkan calonnya untuk bertanding di 120 kerusi parlimen di semenanjung khususnya kawasan majoriti Melayu pada pilihan raya umum ke-15.

Tun Mahathir memberi jaminan bahawa GTA memperjuangkan orang Melayu dan Islam.

- Advertisement -

Di dalam kenyataan yang berasingan pula hari ini, PAS berkata parti politik Melayu dan Islam harus bersatu dan mengelak pertembungan sesama mereka pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15), bagi mengadakan perlawanan satu lawan satu menentang Pakatan Harapan (PH).

Ketua Penerangan PAS Khairil Nizam Khirudin berkata parti Islam itu akan meneruskan usaha di bawah agenda “Penyatuan Ummah” untuk memastikan parti Melayu-Islam tidak bertelagah antara satu sama lain seperti pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) pada 2018, di mana pelbagai penjuru pergaduhan berlaku dan PH muncul sebagai pemenang.

“Agenda ini memerlukan penyatuan parti politik Melayu-Islam bagi mengelak pertembungan seperti yang berlaku pada PRU14. Kemenangan PH jelas menjadi mimpi ngeri kepada orang ramai dan negara,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau mendakwa bahawa pemerintahan PH selama 22 bulan dari Mei 2018 hingga Februari 2020 didakwa menimbulkan masalah untuk kepentingan awam, kedaulatan negara, dan kepentingan umat Islam dan Bumiputera seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

“Prinsip PAS dalam politik adalah jelas dan PAS akan berusaha untuk menyatukan parti politik Melayu sebelum PRU15 melalui apa-apa kaedah dan cara selagi ia tidak bercanggah dengan hukum Islam dan dasar parti,” katanya.

Tambahnya, agenda untuk menyatupadukan umat Islam akan berlandaskan tiga prinsip utama yang digariskan oleh Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang dalam ucapan dasarnya iaitu “Adil Kepada Semua, Satu Keluarga Malaysia, Islam Memimpin”.

Khairil Nizam mengakhiri ucapan dengan seruan PAS kepada semua untuk menyokong agenda menyatupadukan umat Islam dan membina semula Malaysia selaras dengan slogan Islam menyatukan umat Islam.

Dengan senario terkini di mana ‘kluster mahkamah’ UMNO yang berkuasa kini menuju pengakhiran perbicaraan mereka, yang akan tinggal adalah UMNO yang bukan dari kluster mahkamah. Adakah akan terbentuk gabungan sebelum atau selepas pilihanraya antara UMNO, GTA dan PAS ?

Tetapi pada ketika itu, UMNO hendaklah diterajui oleh pemimpin yang bukan dari kluster mahkamah, barulah Tun Dr Mahathir akan mahu bersama. Jika Datuk Seri Zahid Hamidi dan Datuk Seri Najib masih menguasai UMNO, tidak mungkin Tun Mahathir akan bersama UMNO.

Tetapi bagaimana pula dengan PAS untuk bergabung dengan GTA ? Ini kerana pada 9 Ogos, Setiausaha Agung PAS Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata parti politik itu tidak akan menyertai GTA. Namun seperti senario semasa, PAS kini bijak menjadi oportunis. Walaupun PAS bersama PN sekarang, namun mereka tidak menafikan Maufakat Nasional bersama UMNO pada waktu yang sama. Dengan sikap PAS sebegini, mungkin senario akan berubah kerana PAS pastinya mahu terus merasai kemanisan menjadi kerajaan.

Bagaimana pula dengan Bersatu ? Walaupun parti itu bukan lagi parti wadah orang Melayu kerana keanggotaan ahli majmuk, mereka juga mempunyai segelintir ahli yang boleh memberikan undi kemenangan. Adakah Tun Mahathir akan menerima Bersatu di dalam gabungan baru itu jika Presidennya masih lagi Tan Sri Muhyiddin Yassin ? Adakah luka ‘Langkah Sheraton’ akan dilupakan Tun Mahathir ?

UMNO di bawah kepimpinan Ismail Sabri juga mahu memastikan ‘kluster menteri’ terus kekal pada PRU15 ini dan menang. Adalah penting bagi mereka untuk memastikan pasukan ‘kluster mahkamah’ dikalahkan. Apabila kes SRC Najib ditolak untuk dimasukkan bukti-bukti baharu, secara tersirat kepimpinan tertinggi negara ketika ini tidak campur tangan langsung di dalam kes tersebut. Najib bersendirian dan seterusnya Zahid akan menemui nasib yang sama.

Jika semua ini berlaku, GTA bersama UMNO bukan kluster mahkamah, bersama PAS dan bersama Bersatu bukan Presiden Muhyiddin, adakah rakyat sekali lagi akan memberikan sokongan kepada Tun Dr Mahathir sama seperti PRU14 yang lalu ? Kali ini naratifnya ialah orang Melayu dan Islam. Tiada DAP.

Apa jawapan anda ?

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img