spot_img
spot_img

EV Proton untuk segmen pelanggan premium

spot_img

Sebagai sebahagian daripada perkongsian antara Proton dan Smart, Proton akan menyasarkan untuk menjual antara 800 dan 1,000 unit kenderaan elektrik setiap tahun di Malaysia, dengan matlamat jangka panjang untuk meningkatkan penjualan kereta elektrik terkumpul 10,000 unit menjelang 2027, kata timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton Roslan Abdullah pada sidang media berikutan pemeteraian perjanjian itu hari ini.

Proton mahu kenderaan elektrik mereka berada di dalam segmen premium. Oleh itu harganya dianggarkan melebihi RM150,000 .

- Advertisement -

Melihat kepada tahap pendapatan segmen tertentu yang lebih muda daripada segmen asas pelanggan membeli kereta, Proton menyasarkan pembeli yang berumur dalam lingkungan 25 hingga 35 tahun, yang sebahagiannya boleh dilihat memandu kereta yang berharga melebihi harga RM200,000.

Seperti yang dinyatakan pada majlis menandatangani perjanjian pengedaran am (GDA) hari ini, smart #1 akan menjadi model pertama yang akan dijual oleh Proton di Malaysia, dan pelancaran rasmi untuk model elektrik sepenuhnya ini dijadualkan berlangsung pada suku keempat 2023.

- Advertisement -

Dilancarkan pada April tahun ini, smart #1 menggunakan Seni Bina Elektrik Lestari (SEA) Geely dan akan direka bentuk oleh Mercedes-Benz. Tenaga untuk smart #1 akan disimpan dalam bateri 66 kWj, menyediakan jarak 440 km pada kitaran WLTP, dipacu oleh motor elektrik tunggal dipasang di belakang yang menghasilkan 272 PS dan 343 Nm tork.

Operasi runcit bagi jenama itu akan dimodelkan mengikut model yang terletak di China dan di United Kingdom, kata Proton dalam kenyataannya hari ini. Terdapat juga rancangan syarikat untuk melabur dalam rangkaian pengecasan melalui kerjasama dengan penyedia pengecasan tempatan, yang akan membolehkan pemasangan unit pengecasan di rumah pelanggan Kereta elektrik ini, kata Proton.

(Ruang pemandu Smart #1 seakan Tesla)

foto : paultan.org

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img