spot_img
spot_img

Bagaimana digitalisasi menjadikan bisnes kereta terpakai bernilai RM5 bilion

spot_img

Diasaskan bersama oleh usahawan Eric Cheng, Carsome menjadikan proses membeli dan menjual kereta di Asia Tenggara lebih mudah.

(Eric Cheng pengasas Carsome)

- Advertisement -

Proses membeli dan menjual kereta terpakai di Malaysia terkenal dengan proses yang panjang dan rumit, melibatkan beberapa pihak yang berbeza dan banyak kertas kerja. Walaupun begitu, permintaan tetap tinggi untuk sektor jualan kereta terpakai di Malaysia. Malah, ia adalah industri yang berkembang pesat dengan nilai AS$4.08 juta (RM18.2 juta) dengan kadar pertumbuhan tahunan kompaun sebanyak 5.8 peratus dari 2015 hingga 2021.

Dengan semangat untuk menyelesaikan ketidakcekapan sistem sedia ada, Eric Cheng melihat bahawa beliau boleh menyelaraskan proses pembelian dan penjualan kereta terpakai dengan menggunakan teknologi dan data.

Oleh itu, Cheng memulakan Carsome dengan pengasas bersamanya, Teoh Jiun Ee, pada tahun 2015 dengan dana permulaan sebanyak AS$350,000 (RM1.3 juta). Syarikat itu bermula dengan hanya satu pusat pemeriksaan di pinggir bandar Kelana Jaya, Selangor dan menjual lebih kurang 1,000 kereta setiap tahun.

- Advertisement -

Platform digital ini menawarkan pengguna pelbagai perkhidmatan, termasuk penilaian kereta, pemeriksaan kereta, pemindahan pemilikan, pembiayaan kereta, pandu uji dan juga menghantar kereta yang telah dibeli.

Sepanjang tujuh tahun ini, Carsome telah menjadi salah satu platform e-dagang kereta terpakai terbesar di Asia Tenggara. Pada Julai 2021, ia menjadi syarikat unicorn berteknologi pertama di Malaysia selepas perjanjian pertukaran saham AS$200 juta (RM800 juta) dengan iCar Asia yang tersenarai di Australia.

(Platform Digital Carsome)

Bagi Cheng, yang merupakan ketua pegawai eksekutif kumpulan Carsome, personaliti segera menyelesaikan kerja memainkan peranan yang cukup besar dalam membantunya mencapai kejayaan tersebut. “Selagi anda bermimpi dan bekerja keras, segala-galanya mungkin.”

Syarikat itu juga mempunyai operasi di Singapura, Thailand dan Indonesia, yang bermakna Cheng bergerak untuk bekerja dan memerlukan peranti yang membolehkannya kekal produktif. Peranti seperti komputer riba sangat penting kerana ia menawarkan kecekapan, keselamatan, kecepatan menyelesaikan kerja.

Jendela Biz (www.jendela.biz) menyediakan tawaran perniagaan digital di sektor permotoran yang lengkap, kos efisien dan sekali seumur hidup untuk dimiliki.

Rujuk :

https://jendela.biz/tawaran/mycarkit

atau

https://jendela.biz/tawaran/online-vehicle-customization-ovc

Daftat percuma di www.jendela.biz atau email ke support@jendela.biz atau whatsapp ke 0124216051 untuk maklumat lanjut.

 

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img