spot_img
spot_img

Petronas kekal jenama terulung negara

spot_img

Petronas telah mengekalkan kedudukannya sebagai jenama paling bernilai Malaysia untuk tahun ke-12 berturut-turut, menurut perunding penilaian jenama Brand Finance.

Nilai jenama Petronas meningkat sebanyak 13% kepada AS$13.6 bilion (RM60.6 bilion), tiga kali ganda lebih tinggi daripada jenama Malaysia kedua paling berharga, Genting. Nilai jenama Genting meningkat sebanyak 44% kepada AS$4.5 bilion (RM20 bilion).

Secara keseluruhan, nilai jenama-jenama terkemuka Malaysia telah menyaksikan pertumbuhan apabila negara bangkit daripada pandemik Covid-19, dengan 100 jenama paling bernilai di Malaysia bernilai 21% lebih pada 2022, meningkat daripada AS$44.4 bilion (RM197 bilion) kepada AS$53.7 bilion ( RM239 bilion).

- Advertisement -

Menyusun senarai 10 senarai teratas ialah Genting (ke-2), Maybank (ke-3), CIMB Bank (ke-4), Tenaga Nasional (ke-5), Sime Darby (ke-6), Public Bank (ke-7), Maxis (ke-8), Air Asia (ke-9). ) dan Telekom Malaysia (ke-10).

“Jenama berprestasi tinggi dalam sektor minyak dan gas, perbankan dan telekomunikasi, termasuk Petronas, Maybank, dan Affin Bank, terus berinovasi menggunakan transformasi digital dan menebus kerugian yang ditanggung semasa pandemik COVID-19,” kata Brand Finance Asia MD Pasifik Alex Haigh.

Menurut syarikat itu, agenda kemampanan Petronas dan peningkatan permintaan untuk produk terasnya menyumbang kepada pertumbuhan nilai jenamanya. Selain daripada mengukuhkan portfolio pertumbuhannya, firma minyak dan gas negara itu juga menyasarkan untuk mencapai matlamat pelepasan karbon sifar bersih menjelang 2050.

- Advertisement -

Baru-baru ini, Petronas memperkenalkan entiti baharu, Gentari, untuk mempercepatkan penggunaan dan pengkomersilan tenaga bersih. Syarikat itu juga menyasarkan untuk menjadi penyedia penyelesaian mobiliti hijau yang penting, dengan menyediakan sekitar 25,000 titik pengecasan EV menjelang 2030.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img