spot_img
spot_img

Sikap berdiam diri Ismail Sabri adalah tidak bertanggungjawab – LCS

spot_img

KUALA LUMPUR, 8 Ogos — Sikap “berdiam diri” Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berhubung dakwaan skandal berbilion-bilion membabitkan enam kapal tempur pesisir (LCS) adalah tidak bertanggungjawab memandangkan kerajaan bertindak balas pantas terhadap perbalahan antara pegawai perkhidmatan awam, kata Pengerusi DAP Lim Guan Eng .

(Lim Guan Eng)

Guan Eng menyatakan bahawa Kabinet Ismail Sabri bertindak cepat untuk meminta Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali membentuk jawatankuasa dalaman yang dipengerusikan oleh Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun untuk menyiasat insiden yang melibatkan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Seri Mohd Shafiq Abdullah dan seorang Pegawai Imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

“Sebaliknya, Ismail Sabri setakat ini gagal membuat sebarang komen mahupun mengambil sebarang tindakan sejak Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) Parlimen dan Ahli Parlimen Ipoh Timor Wong Kah Woh menyebarkan penemuan mereka minggu lepas bagi menuntut hukuman terhadap mereka yang bertanggungjawab meluluskan RM9 bilion untuk membeli enam LCS yang dibina oleh Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS),” katanya dalam satu kenyataan.

- Advertisement -

Beliau mempersoalkan mengapa jawatankuasa peringkat tinggi sebegitu ditubuhkan atas dakwaan insiden penderaan lisan di KLIA tetapi bukan untuk skandal LCS, berkata bahawa jawatankuasa itu sekurang-kurangnya memerlukan perhatian dan kepentingan yang sama memandangkan RM6 bilion telah dibayar tanpa satu kapal pun siap.

Laporan PAC mendedahkan salah guna kuasa, penipuan dan penyelewengan dana, Lim berkata sebelum menambah bahawa rakyat Malaysia mahu mereka yang bertanggungjawab dihukum.

“Sikap berdiam diri dan inersia Ismail Sabri terhadap skandal LCS RM9 bilion adalah gambaran yang menyedihkan tentang kekurangan hatinya yang arif untuk membezakan antara yang betul dan salah serta apa yang harus diutamakan untuk mentadbir negara dengan baik,” katanya.

- Advertisement -

Minggu lalu, Menteri Pertahanan Kanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein mendedahkan bahawa siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang menyiasat perkara itu.

Projek LCS merupakan perolehan terbesar dalam sejarah Kementerian Pertahanan (Mindef).

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img