spot_img
spot_img

Negara lebih rugi dari segi ekonomi dan kesihatan akibat rokok

spot_img

PUTRAJAYA, 31 Julai — Rang Undang-undang Kawalan Tembakau dan Hasil Merokok 2022 yang bertujuan mewujudkan Generational End-Game (GEG), merujuk kepada individu yang lahir pada 1 Jan 2007 dan seterusnya dan bukan perokok, tidak akan menjejaskan ekonomi negara, kata Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin.

Beliau berkata berdasarkan kajian yang dijalankan kementerian, industri tembakau hanya memberi kesan kepada 0.18 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), dengan kehilangan produktiviti negara akibat rokok lebih tinggi daripada kesan kepada ekonomi.

Menurut Khairy, pengguna yang terlibat dalam industri rokok adalah kecil. Jumlah pasaran rokok akan beransur-ansur menyusut, bermula dengan mereka yang lahir pada tahun 2007, 2008, 2009 dan seterusnya. Ini akan mengambil masa yang lama sebelum pasaran menyusut, berkemungkinan 20 hingga 30 tahun.

- Advertisement -

“Bagi mereka yang kini berumur 18 tahun ke atas, mereka boleh menghisap rokok (sebelum rang undang-undang dikuatkuasakan). Ia tidak akan memberi kesan kepada ekonomi sekelip mata kerana ia akan dikuatkuasakan secara berperingkat, setiap tahun lebih ramai (individu) tidak boleh merokok, tetapi mereka yang sudah merokok, mereka akan terus membeli produk rokok,” katanya dalam temu bual khas dengan media mengenai rang undang-undang itu.

Rabu lalu, Khairy membentangkan Rang Undang-undang Hasil Tembakau dan Kawalan Merokok 2022, yang memperuntukkan larangan ke atas individu yang lahir pada 2007 dan seterusnya daripada merokok, membeli atau memiliki produk tembakau atau alat merokok untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat.

Sementara itu, Khairy berkata Kementerian Kesihatan telah memberi jaminan kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) Kesihatan, Sains dan Inovasi bahawa ia akan menubuhkan jawatankuasa bebas untuk menyemak rang undang-undang itu. Beliau memberi jaminan jawatankuasa itu akan melaporkan kepada Parlimen, bukannya Kementerian Kesihatan. Selain itu, 10 tahun selepas GEG dilaksanakan, jawatankuasa ini akan membuat semakan semula, sama ada undang-undang perlu dipinda dan sebagainya.

- Advertisement -

Mengenai penjualan semua jenis produk rokok, Khairy berkata kementerian akan mengadakan sesi perbincangan dengan peniaga runcit untuk membincangkan mekanisme terbaik berhubung perkara itu.

“Ada beberapa mekanisme yang sedang dipertimbangkan oleh kementerian seperti penggunaan kod QR, memasang aplikasi dalam kad pengenalan untuk pembelian produk rokok…sesuatu yang mudah dan tidak menyusahkan penjual dan pembeli.

“Bagi kawasan yang tiada akses internet, mungkin peniaga perlu melihat kad pengenalan pembeli,” katanya.

Bagi penjualan produk rokok dan vape dalam talian, beliau berkata ia tidak akan dibenarkan sekiranya Rang Undang-undang Kawalan Tembakau dan Produk Merokok 2022 berkuat kuasa dan kerajaan boleh mengambil tindakan melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia, katanya.

Khairy juga menekankan bahawa RUU ini akan menyelamatkan dua juta nyawa dan penyakit berkaitan merokok boleh dicegah dalam tempoh sehingga 2040.Rang Undang-undang Kawalan Hasil Tembakau dan Merokok adalah penting untuk kesihatan awam kerana tidak banyak undang-undang di negara ini yang boleh menyelamatkan banyak nyawa.

“Sebab itu saya merayu kepada semua Ahli Parlimen untuk mengundi rang undang-undang yang boleh menyelamatkan nyawa dua juta rakyat Malaysia dan mencegah kematian awal akibat merokok.

Menteri berharap rang undang-undang itu disokong dan diluluskan. Kelulusan rang undang-undang itu juga akan memastikan penjualan produk rokok khususnya vape dapat dikawal di bawah akta berasingan kerana pada masa ini tiada mekanisme undang-undang untuk mengawal produk tersebut.

“Pada masa ini, rokok dikawal di bawah Akta Makanan 1983 dan nikotin, Akta Racun 1952. Tiada undang-undang khusus untuk mengawal produk tembakau dan industri vape,” katanya sambil menggesa pemain industri menyokong rang undang-undang itu.

RUU ini juga  tidak akan melibatkan rekod jenayah bagi pesalah GEG dan mereka hanya akan didenda, jika sabit kesalahan.

Khairy berkata beliau yakin Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mampu melahirkan generasi yang bebas daripada merokok, dan membanteras penyeludupan dan penjualan rokok seludup jika rang undang-undang itu diluluskan.

Beliau berkata apabila budaya bebas asap rokok menjadi kebiasaan dalam kalangan individu yang lahir pada 2007 dan seterusnya, akan berlaku penurunan permintaan terhadap produk rokok sekali gus mengurangkan aktiviti penyeludupan rokok di negara ini.

Tambahnya, KKM akan terus bekerjasama dengan kementerian lain dan pihak berkuasa berkaitan untuk membendung kegiatan tersebut terutama dalam tempoh peralihan dua tahun kepada GEG.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img