spot_img
spot_img

Lagi negara ikuti Malaysia tidak tayangkan Thor

spot_img

Kuala Lumpur, 1 Ogos — Negara Teluk Bahrain telah menyertai negara Timur Tengah dan juga Malaysia dalam mengenakan larangan pawagam ke atas siri keempat filem Thor, kerana siri kali ini menampilkan watak gay.

Menurut satu kenyataan dari Kementerian Penerangan Bahrain, keputusan itu dibuat demi menjaga nilai moral masyarakat.

Kementerian tidak menyatakan nama filem yang diharamkan, tetapi tayangan Thor: Love and Thunder telah dihentikan.

- Advertisement -

Filem ini menyaksikan “Valkyrie”, yang dilakonkan oleh Tessa Thompson, menyatakan perasaan romantis yang jelas terhadap watak wanita yang lain.

Kuwait juga telah mengharamkan filem itu, menurut media tempatan yang memetik kementerian penerangannya sebagai menganggap keputusan itu sebagai adegan yang melibatkan watak homoseksual.

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, syarikat penerbitan filem utama telah mengalami sekatan yang sama di rantau Teluk yang kaya minyak tetapi konservatif.

- Advertisement -

UAE adalah satu-satunya negara Teluk yang masih menunjukkan Thor, walaupun pada bulan Jun ia telah mengharamkan animasi Disney-Pixar’s Lightyear, sebuah filem yang memaparkan dua wanita berciuman.

Pada bulan April, Arab Saudi meminta pemotongan “rujukan LGBTQ” dalam Doctor Strange in the Multiverse of Madness Disney, yang akhirnya tidak ditayangkan di negara itu.

Topik kebebasan seksual kekal sangat sensitif di negara-negara Teluk dan sesetengah Asia Tenggara, walaupun mereka berusaha untuk memodenkan imej mereka melalui kempen komunikasi utama.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img