spot_img
spot_img

Golongan milenial, jenayah untuk hisap rokok atau vape

spot_img

KUALA LUMPUR, 27 Julai — Rang Undang-undang Kawalan Tembakau dan Merokok 2022, yang dikemukakan oleh Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin, dibentangkan di Parlimen hari ini.

Rang undang-undang itu bertujuan untuk melarang mereka yang lahir selepas 1 Januari 2007 daripada membeli atau memiliki produk rokok atau vape, dengan denda tidak melebihi RM5,000 dikenakan kepada mereka yang ditangkap membeli, merokok, atau memiliki produk berkaitan rokok.

Larangan itu pada mulanya dijangka memberi kesan kepada mereka yang lahir selepas 2005, tetapi menurut laporan oleh laman web perubatan CodeBlue, Khairy membuat konsesi untuk menangguhkan pelaksanaan cadangan larangan merokok generasinya kepada 2025 di tengah-tengah sokongan tidak menentu daripada ahli Parlimen yang lain.

- Advertisement -

Rang undang-undang itu juga menetapkan bahawa tiada sesiapa pun dibenarkan menjual rokok atau produk vape atau menyediakan perkhidmatan merokok kepada mereka yang lahir selepas 2007. Sesiapa yang didapati berbuat demikian boleh didenda tidak melebihi RM20,000 atau penjara tidak lebih setahun, atau kedua-duanya, untuk kesalahan pertama mereka.

Bagi pesalah kedua, mereka boleh didenda tidak lebih RM30,000 atau penjara sehingga dua tahun, atau kedua-duanya sekali.

Bagi badan korporat, sekiranya mereka ditangkap menjual atau menyediakan perkhidmatan merokok kepada mereka yang lahir selepas 2007, mereka boleh didenda tidak kurang RM20,000 tetapi tidak lebih RM100,000, atau penjara sehingga dua tahun, atau kedua-duanya sekali, kesalahan pertama mereka.

- Advertisement -

Pesalah kedua boleh didenda tidak kurang RM50,000 tetapi tidak lebih RM300,000, atau penjara sehingga tiga tahun, atau kedua-duanya sekali.

Rang Undang-undang itu juga menunjukkan bahawa Ketua Pengarah Kesihatan (KP) mempunyai kuasa penuh dalam meluluskan dan membatalkan tembakau atau produk tembakau gantian, sepertimana Rang Undang-undang ini dilalui, pengedar produk ini mesti memohon untuk didaftarkan di bawah Akta ini melalui KP pejabat.

Sekiranya seseorang ditangkap mengimport, mengilang atau mengedar tembakau, bagi orang, mereka boleh didenda RM20,000, atau penjara setahun, atau kedua-duanya bagi kesalahan pertama, manakala bagi badan korporat, denda tidak kurang daripada RM20,000 tetapi tidak melebihi RM100 ,000, atau dua tahun penjara, atau kedua-duanya, untuk kesalahan pertama.

KP juga berhak untuk membatalkan sebarang kelulusan pendaftaran yang dibuat untuk tembakau atau produk tembakau gantian sekiranya pemohon melanggar mana-mana peruntukan Akta, melanggar mana-mana syarat pendaftaran atau telah disabitkan dengan sebarang kesalahan di bawah Akta ini.

Beliau bagaimanapun mesti memaklumkan pemohon secara bertulis sebelum membatalkan mana-mana produk yang diluluskan untuk memberi peluang kepada pemohon membela diri terhadap pembatalan itu.

Akta tersebut juga menyatakan bahawa menteri kesihatan boleh mewartakan mana-mana kawasan, bangunan atau kenderaan yang boleh diakses oleh orang ramai sebagai kawasan larangan merokok, secara rasmi menjadikannya jenayah untuk merokok di tempat tersebut.

Mereka yang ditangkap merokok di kawasan tersebut boleh didenda tidak melebihi RM5,000.

Pemilik atau penghuni tempat-tempat ini kemudiannya mesti memaparkan tanda amaran larangan merokok, tidak menyediakan sebarang peralatan merokok dan mengambil semua langkah yang munasabah untuk menghalang orang ramai daripada merokok, atau mereka sendiri boleh dikenakan denda RM5,000.

Satu lagi aspek penting dalam Rang Undang-undang itu ialah ia memberikan kuasa kepada menteri kesihatan untuk menubuhkan jawatankuasa, atas nasihat KP, sekiranya situasi akut atau kritikal yang berkaitan dengan penggunaan atau penggunaan mana-mana produk tembakau yang boleh membahayakan nyawa yang ada. sendiri.

Sekiranya dia mendapati bahaya yang sah, menteri kesihatan boleh melarang pengimportan, pembuatan, pengedaran atau penjualan produk tembakau tersebut.

Khairy telah mendesak Rang Undang-undang Kawalan Tembakau dan Merokok selaras dengan usaha untuk menjadikan Malaysia sebuah negara bebas tembakau menjelang 2040.

Beliau berkata rokok akan menelan belanja kerajaan RM8 bilion untuk merawat kanser paru-paru, masalah jantung dan penyakit paru-paru obstruktif kronik menjelang 2030.

Bagaimanapun, Rang Undang-undang itu telah mendapat tentangan daripada beberapa Ahli Parlimen, yang menimbulkan beberapa kebimbangan seperti pasaran haram dan penguatkuasaan.

Baru-baru ini, sekumpulan 43 pertubuhan bukan untung (NGO) menggesa Ahli Parlimen meluluskan Rang Undang-undang Kawalan Tembakau dan Merokok bagi menjaga kesihatan generasi masa depan rakyat Malaysia.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img