spot_img
spot_img

Vietnam mempunyai syarikat digital baru yang tertinggi di Asia Tenggara

spot_img

HANOI, 23 Julai (Bernama): Vietnam merupakan salah satu negara yang mempunyai syarikat permulaan (start up) yang meningkat banyak dan paling dinamik di Asia. Vietnam telah muncul sebagai hab untuk syarikat permulaan, menurut laporan Emerging Giants di Asia Pasifik yang dikeluarkan baru-baru ini.

Laporan itu, yang ditaja oleh HSBC dan KPMG, memetik platform data permulaan Tracxn sebagai menunjukkan bahawa Vietnam adalah tempat kepada hanya 1,600 syarikat baru bermula pada permulaan wabak Covid-19, tetapi jumlah itu telah melonjak kepada lebih 3,000 sekarang, termasuk empat unicorn.

Golongan yang memacu ekonomi digital Vietnam ialah populasi dewasa mereka dan orang muda yang bersedia untuk menguji dan menerima pakai perkhidmatan pengguna teknologi baharu, dasar kerajaan yang menyokong dan lonjakan dalam pembiayaan luar negara, lapor agensi berita Vietnam (VNA).

- Advertisement -

Ia menambah bahawa walaupun KDNK per kapita Vietnam kekal rendah berbanding negara lain di rantau ini, ekonominya berkembang lebih cepat daripada mana-mana pasaran lain.

Pertumbuhan diramalkan mencecah 5.5 peratus pada 2022 dan 6.5 peratus pada 2023, hampir menyamai tahap pengembangan sebelum COVID-19, menurut anggaran Bank Dunia.

Laporan itu berkata VNG, penyedia aplikasi super beribu pejabat di Ho Chi Minh City, adalah syarikat permulaan yang berjaya paling lama di Vietnam setakat ini.

- Advertisement -

Dilancarkan pada tahun 2004 sebagai perniagaan permainan dalam talian, tetapi dengan tawaran termasuk aplikasi sembang (chatting) Zalo, yang kini mempunyai lebih daripada 60 juta pengguna, dan e-dompet ZaloPay, ia mencapai status unicorn seawal 2014.

VNA melaporkan bahawa mengatasi lonjakan dalam e-dagang, penghantaran dan media dalam talian yang dirangsang oleh wabak itu, VNLife, pengendali penyedia pembayaran mudah alih B2B VNPay, menjadi unicorn kedua Vietnam pada 2020. Tawaran modal teroka melonjak kepada AS$1.1 bilion pada 2021, meningkat daripada AS$301 juta pada 2020 dan AS$330 juta pada 2019.

Menjelang akhir tahun, dua lagi syarikat juga merupakan unicorn: pembangun permainan Sky Mavis dan e-dompet MoMo yang paling banyak digunakan di negara itu.

“Vietnam telah muncul sebagai hab untuk syarikat baharu, bersaing rapat dengan negara seperti Indonesia dan Singapura. Dengan penduduk muda, bertenaga dan berpendidikan, penembusan telefon pintar dan internet yang tinggi, serta sokongan kerajaan yang kukuh, Vietnam harus mengekalkan kedudukannya sebagai sebuah negara yang menarik. destinasi untuk usahawan teknologi dan pelabur, menjadikan negara ini persekitaran yang berkembang maju untuk potensi unicorn,” kata Tim Evans, Ketua Pegawai Eksekutif HSBC Vietnam.

Ia juga melaporkan bahawa walaupun e-dagang menyumbang kurang daripada 5 peratus daripada semua jualan runcit, nilainya meningkat lebih separuh pada 2021.

Luke Treolar, ketua strategi di KPMG Vietnam, berkata kadar pertumbuhan tinggi yang serupa boleh dijangkakan untuk beberapa tahun akan datang, sambil menambah jika itu berlaku, negara itu akan mempunyai ekonomi digital kedua terbesar di Asia Tenggara, di belakang Indonesia, menjelang akhir dekad. – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img