spot_img
spot_img

Periklindo – wawasan Indonesia untuk sifar karbon

spot_img

JAKARTA — Pembuat kenderaan elektrik China pada hari Jumaat lepas menggunakan acara pameran kereta di Indonesia untuk memperkenalkan model-model terbaru ketika mereka berusaha untuk mengambil kesempatan yang bercita-cita tinggi ke arah EV (electric vehicle) di negara ekonomi terbesar Asia Tenggara itu.

Lebih 30 kebanyakan syarikat Asia menyertai Pameran Kenderaan Elektrik Periklindo yang julung kali diadakan, anjuran Persatuan Industri Kenderaan Elektrik Indonesia.

Pertunjukan itu diadakan ketika Presiden Indonesia Joko Widodo sedang memacu inisiatif hijau untuk pertumbuhan ekonomi, berjanji pada tahun lepas untuk mencapai sifar karbon menjelang 2060. Salah satu rancangannya ialah supaya kenderaan elektrik membentuk 20% daripada semua pengeluaran kereta di negara itu menjelang 2025. Untuk sampai ke tahap tersebut, Jakarta menawarkan insentif cukai kepada pengilang.

- Advertisement -

Indonesia juga memanfaatkan rizab nikelnya yang besar, sumber penting dalam rantaian bekalan EV, untuk menarik pengilang global bagi membuka kilang di negara itu.

“Indonesia mempunyai peranan yang luar biasa dalam pembangunan kereta elektrik di dunia, bukan sahaja di Indonesia… kerana Indonesia mempunyai pelbagai sumber yang boleh menjadi elemen sokongan untuk pembangunan global kereta elektrik,” Moeldoko, presiden ketua kakitangan dan pengerusi persatuan itu, kepada pemberita.

Setelah memantapkan diri di pasaran lokal, semakin banyak jenama pembuat EV China menumpukan perhatian mereka ke Indonesia. Wuling Motors, DFSK dan Keeway Motor milik Qianjiang telah mendaftar untuk acara tersebut. Pembuat skuter elektrik Niu Technologies juga terdapat dalam senarai.

- Advertisement -

(Wuling Motors dari China)

Dian Asmahani, pengarah pemasaran di Wuling Motors Indonesia, memberitahu sidang akhbar bahawa syarikatnya berkongsi matlamat alam sekitar dengan Indonesia dan selari dengan program kerajaan Indonesia untuk elektrifikasi kenderaan.

Dan enggan mendedahkan sebarang sasaran jualan, namun beliau berkata bahawa Wuling, yang telah berada di negara ini selama lima tahun, sedang memupuk keprihatinan pengguna terhadap alam sekitar dengan kenderaan sifar pelepasan karbon dan menawarkan ciri tempatan … seperti teknologi arahan suara bahasa Indonesia.

Gatot, wakil DFSK menyifatkan Indonesia sebagai pasaran penting bagi syarikat China itu. Beliau memberitahu Nikkei Asia ia kini menumpukan pada mempromosikan kenderaan komersial yang dilancarkan di negara ini pada 2021, kerana terdapat banyak perkhidmatan penghantaran sedang beroperasi.

Ekonomi Indonesia telah berubah sejak beberapa tahun kebelakangan ini dengan kebangkitan syarikat permulaan yang memfokuskan kepada digital seperti gergasi e-dagang Bukapalak dan GoTo, yang menawarkan aplikasi super yang merangkumi perkhidmatan pengangkutan dan perkhidmatan lain.

Hyundai Motor Korea Selatan, yang berada di pameran itu, memulakan pengeluaran berskala penuh di kilang barunya pada Mac 2022. SAIC-GM-Wuling dari China telah melancarkan EV mini baharu yang dijadualkan mula melancarkan barisan pemasangan Indonesia menjelang akhir tahun ini.

(Lori elektrik Fuso Mitsubishi dari Jepun)

Pembuat kereta Jepun menyumbang kira-kira 80% daripada jualan kereta baru di Asia Tenggara tetapi mula kehilangan beberapa jualan besar mereka. Tetapi mereka kebanyakannya tidak menyertai acara seperti ini, berbeza dengan kehadiran besar syarikat-syarikat China. Trak dan Bas Mitsubishi Fuso Jepun, yang menunjukkan model konsep elektrik, adalah satu pengecualian kerana mereka menyertai acara tersebut.

(Indonesia bakal menganjurkan persidangan G20 November ini)

Jokowi Widodo, sebagai Presiden Indonesia dan juga Presiden Kumpulan 20 ekonomi terbesar dunia tahun ini, berharap dapat mempamerkan wawasan negaranya di pentas global.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img