Medan, Indonesia – Bagi penjawat awam Silas Sihombing, memberi alasan untuk makan daging anjing bukanlah lebih mudah.
“Hari ini saya makan anjing kerana saya lapar,” kata Sihombing kepada Al Jazeera di antara suapan daging anjing panggang di restoran Lau Dimbo Simalem di Medan, Sumatera Utara.
“Dan lihat, ia membuat saya berpeluh. Anjing akan buat macam tu, dagingnya buat awak terasa panas.”
(Silas Sihombing menikmati daging anjing)
Restoran daging anjing terdapat di seluruh Medan, di mana orang Asli Batak terkenal dengan cita rasa unik mereka.
Kira-kira 7 peratus rakyat Indonesia dianggarkan memakan daging anjing daripada keseluruhan populasi sebanyak 250 juta orang, menurut Dog Meat Free Indonesia, sebuah kumpulan yang berkempen menentang perdagangan daging anjing.
Walaupun 87 peratus daripada 270 juta penduduk Indonesia beragama Islam dan menganggap produk anjing sebagai haram, atau diharamkan, sama seperti daging babi, kira-kira 9 peratus penduduknya beragama Kristian.
Daging anjing paling kerap dimakan di bahagian yang kebanyakannya Kristian di sana, seperti Sumatera Utara, Sulawesi Utara, dan Nusa Tenggara Timur, di mana hanya 9 peratus penduduknya beragama Islam.
Walaupun kumpulan hak asasi haiwan membantah perdagangan itu atas alasan ia menggalakkan kekejaman dan menimbulkan risiko kesihatan awam seperti wabak rabies, ramai rakyat Indonesia melihat makan daging anjing tidak berbeza dengan mengambil ayam atau daging lembu dan menolak cadangan bahawa ia harus diharamkan.
Dicky Senda, seorang penulis dan aktivis makanan yang berpangkalan di Mollo, Nusa Tenggara Timur, berkata perdagangan daging anjing telah berkembang pesat di wilayah itu sejak beberapa tahun kebelakangan ini, terbukti dengan tumbuhnya gerai menjual taring yang dimasak dengan adunan rempah aromatik.
(Daging anjing sebelum di masak di sebuah restoran)
“Menurut penyelidikan kami, orang Mollo secara tradisinya tidak makan anjing,” kata Senda kepada Al Jazeera.
“Anjing adalah haiwan penting dalam budaya Mollo yang dianggap sebagai kawan dan saudara. Itulah sebabnya cetakan kaki anjing adalah motif biasa dalam fabrik tenunan orang Mollo. Sebagai komuniti pertanian dan pemburuan, anjing dianggap sebagai haiwan yang membantu.
“Saya tidak tahu bila ia bermulat, tetapi sekarang makan anjing telah menjadi lebih popular.”
Populariti restoran anjing di Nusa Tenggara Timur telah berkembang ke tahap di mana peniaga daging anjing bergelut dengan bekalan dan permintaan, kata Senda.
Ini seterusnya telah mencetuskan aktiviti memerangkap anjing yang tidak bertanggungjawab seperti meracuni anjing di jalanan dengan makanan yang dicampur dengan kalium, yang menyebabkan haiwan itu tidak sedarkan diri tetapi tidak menjejaskan daging.
“Saya telah kehilangan lima atau enam anjing dalam beberapa tahun kebelakangan ini,” kata Senda.
Hasil daripada amalan sedemikian, yang telah dilaporkan di seluruh negara, Dog Meat Free Indonesia telah selama bertahun-tahun melobi kerajaan untuk mengharamkan daging anjing, dan beberapa kerajaan tempatan telah menjadikan penjualan daging anjing haram di kawasan sekitar mereka.
Tahun lalu, seorang peniaga daging anjing di Jawa Tengah menjadi orang pertama yang didakwa atas peranannya dalam perdagangan itu. Peniaga itu dijatuhkan hukuman penjara 10 bulan dan denda $10,000 selepas lebih 70 ekor anjing ditemui dibungkus dalam trak untuk diangkut ke kafe dan restoran daging anjing.
Pada 6 Julai lalu, surat yang ditandatangani oleh Datuk Bandar Medan Bobby Nasution menyatakan bahawa penjualan atau perdagangan daging anjing adalah dilarang didedahkan kepada umum.
Berikutan bantahan, jurucakap pejabat datuk bandar menjelaskan bahawa surat itu tidak melarang pengambilan daging anjing tetapi hanya “cadangan”.
Kembali ke Medan, Sihombing, yang telah memakan anjing sejak kecil, tidak dapat melihat sebab untuk mengharamkan daging yang dianggapnya lazat, apatah lagi kerana ia biasanya kurang lemak.
Menurut penggemar daging anjing, punggung haiwan itu adalah bahagian yang paling sedap.
“Anda tidak boleh membunuh harimau atau gajah kerana mereka terancam dan untuk membiak haiwan-haiwan itu sukar, tetapi anjing ini banyak sekali. Anjing boleh melahirkan anak anjing yang besar,” katanya.
“Apakah sebab undang-undang mengapa anda tidak dibenarkan membunuh dan memakan anjing jika anda boleh membunuh dan memakan haiwan lain?”
Maria Tarigan, pemilik Lau Dimbo Simalem, berkata walaupun tidak semua orang Batak memakan anjing, ramai yang menggemari daging itu untuk tujuan perubatan, termasuk dakwaan yang tidak terbukti secara klinikal bahawa ia boleh menyembuhkan penyakit.
“Daging anjing adalah baik untuk demam kepialu dan demam denggi dan lebih baik jika anda mempunyai COVID,” kata Tarigan. “Saya adalah testimoni itu. Saya sakit dengan COVID dan kemudian saya minum sup anjing dan ia menjadikan saya lebih baik.”
Semasa kemuncak wabak itu, restoran itu menjual sup anjing, kata Tarigan, ketika pelanggan berpusu-pusu ke sana dan memesan berbeg-beg untuk saudara-mara yang sakit atau sedang pulih di hospital.
Tetapi menjadi pemilik restoran daging anjing juga datang dengan cabarannya yang tersendiri.
Tarigan berkata permohonannya untuk mendaftar sebagai perniagaan dengan GoFood, aplikasi penghantaran makanan dalam talian popular Indonesia, ditolak, walaupun dia dapat menyenaraikan restorannya di GoShop, bahagian membeli-belah aplikasi itu.
Tarigan berkata, dia mengesyaki tidak dapat mendaftar kerana restorannya hanya menghidangkan daging anjing.
“Kami mempunyai 20 ejen yang menjadi sumber pemerolehan daging anjing kami,” katanya. “Mereka menghubungi saya dan memberitahu saya apabila mereka mempunyai anjing dalam stok. Kami mendapat anjing kami daripada berbeza tempat. Jika seekor anjing mempunyai anak anjing, pemilik boleh menjual anak anjing yang mereka tidak mahu kepada kami.”
(Organisasi anti makan daging anjing di Indonesia masih belum meyakinkan kerajaan untuk mengharamkan industri daging anjing)
Tarigan berkata bahawa restorannya biasanya menyembelih tiga atau empat anjing setiap hari untuk memenuhi permintaan, menyembelih 21 anjing setiap minggu.
“Jika saya mempunyai anjing dan sesuatu berlaku padanya, sudah tentu saya akan menangis, terutamanya jika ia bersama saya setiap hari dan mengibas-ngibaskan ekornya apabila saya pulang ke rumah,” kata Tarigan.
“Jika ia berada di sisi saya sepanjang hari, sudah tentu saya akan terikat dengannya, tetapi sebenarnya, apa bezanya dengan makan haiwan lain?”
sumber : AlJazeera