spot_img
spot_img

Belia negeri Johor perlu ke peringkat global

spot_img

JOHOR BARU: para belia negeri Johor mesti berusaha mencapai kejayaan di peringkat global, kata Menteri Besar Johor, Datuk Onn Hafiz Ghazi.

Menteri Besar Johor menyeru 1.8 juta belia di negeri itu untuk melihat lebih jauh dari dalam negara sahaja kerana menurutnya orang ramai tidak lagi membandingkan Johor dengan Kuala Lumpur tetapi dengan Singapura.

Singapura tidak begitu jauh dari Johor tetapi jurang kemajuan antara kedua-duanya agak jauh.

- Advertisement -

Tambah beliau lagi, selama ini kerajaan negeri sentiasa berusaha keras untuk memastikan pintu masuk ke Johor berjalan lancar. Beliau tidak mahu orang beratur empat hingga lima jam di check point Johor.

Mengeluh kerana hampir separuh daripada lif dan eskalator di Bangunan Sultan Iskandar, di mana terletaknya Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin, tidak berfungsi, Onn Hafiz bertanya: “Di manakah kebanggaan kita sebagai Bangsa Johor? Walaupun perkara ini melibatkan perkara asas termasuk menaik taraf jalan, ia mesti dikendalikan kerana ia adalah kebanggaan kami.”

Menteri Besar juga menggesa golongan muda, yang membentuk kira-kira separuh daripada rakyat Johor, memainkan peranan penting dalam memartabatkan negeri itu kepada status negeri maju menjelang 2030.

- Advertisement -

“Tidak mungkin kita boleh mencapai sasaran menjadikan Johor sebagai negeri maju menjelang 2030 tanpa penyertaan golongan muda.

Beliau berkata pemimpin masa depan perlu diberi peluang dan bimbingan untuk menjadi aset penting dan kebanggaan negeri.

Beliau juga mengakui bahawa belia hari ini mempunyai pemahaman yang lebih baik berkenaan banyak isu disebabkan oleh media sosial.

“Justeru, adalah amat penting bagi kerajaan negeri memberi ruang dan laluan kepada belia dalam semua sektor yang membolehkan mereka mencorakkan masa depan.

“Belia mempunyai tenaga, pemikiran kreatif, kemahuan yang lebih tinggi, dan dengan bimbingan generasi yang lebih lama, mungkin ada resipi yang tepat untuk menjadikan Johor sebuah negeri maju dalam masa lapan tahun.”

Sejak kemenangan PRN Johor baru-baru ini kepimpinan exco negeri Johor juga dikemudi oleh pemimpin muda.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img