spot_img
spot_img

Rusia rangka bank kewangan Islam

spot_img

Pihak berkuasa Rusia memutuskan untuk membenarkan institusi kewangan bukan kredit yang pakar dalam perbankan Islam neroperasi. Bank Pusat Rusia akan menjadi pengawal selia.

Rusia sedang merangka undang-undang baharu untuk mengawal selia perbankan Islam di negara itu, sektor yang semakin berkembang yang boleh membantu bank-bank kerajaan yang terjejas oleh sekatan Barat untuk menarik pelabur dari negara majoriti Islam serta memenuhi keperluan pelanggan domestik.

Akhbar Harian Rusia Kommersant yang diedarkan secara besar-besaran melaporkan bahawa institusi perbankan bukan kredit akan beroperasi sebagai organisasi perkongsian pembiayaan (FPO) dan menawarkan produk kewangan patuh Syariah kepada pelanggan mereka.

- Advertisement -

Laporan itu menambah bahawa FPO akan berada di bawah seliaan Bank Pusat Rusia, yang akan mengekalkan daftar semua syarikat tersebut dan menyelia operasi mereka.

Ketua Jawatankuasa Duma Negeri mengenai Pasaran Kewangan, Anatoly Aksakov, berkata draf undang-undang itu boleh diserahkan kepada Dewan Rendah menjelang akhir minggu untuk kelulusan.

Bank Islam beroperasi di bawah garis panduan agama dan etika serta mengharamkan pembayaran faedah dan spekulasi pasaran. Sektor perbankan Islam global berkembang pada 14 peratus setiap tahun dan dianggarkan bernilai $1.99 trilion. Ia menyumbang enam peratus bahagian dalam industri perbankan global bukan Islam.

- Advertisement -

Mengikut draf perundangan, organisasi tersebut boleh mengumpul dana daripada individu dan entiti undang-undang dan melaburkannya dalam projek mengikut norma undang-undang Islam secara perkongsian. Bank of Russia, kata penerbitan itu, bersedia untuk inovasi, tetapi lebih suka menguji sistem baharu pada julat entiti terhad terlebih dahulu.

Menurut rang undang-undang itu, undang-undang Islam melarang meminjamkan wang dengan faedah, jadi bank dan mana-mana institusi kredit lain dengan produk standard mereka tidak boleh menyediakan perkhidmatan ini.

FPO akan menyediakan operasi berikut: memberikan pinjaman wang kepada entiti sah dan individu tanpa mengenakan bayaran, membiayai mereka sebagai perantara perdagangan dengan memasuki kontrak jualan ansuran atau kontrak pajakan, membiayai aktiviti pengeluaran dan perdagangan dengan mengambil bahagian dalam modal saham entiti undang-undang atas dasar perkongsian dan pemberian penjamin.

“Dalam situasi baharu yang dicirikan dengan memutuskan hubungan dengan pasaran kewangan Barat, keperluan rakyat Rusia, syarikat ekonomi sebenar, dan institusi kewangan dalam alat perkongsian pembiayaan (Islam) semakin berkembang,” kata pengarang rang undang-undang itu.

Pada masa yang sama, perbankan Islam mengenakan beberapa larangan dan sekatan. Sebagai contoh, larangan pembayaran faedah (riba) dan urus niaga faedah terbitan, larangan transaksi dengan ketidakpastian (gharar) dan larangan pembiayaan sektor ekonomi tertentu, termasuk perjudian, khinzir, arak, dsb.

Idea memperkenalkan perbankan Islam di Rusia telah lama dibincangkan.

Musim bunga lalu, dilaporkan bahawa Jawatankuasa Duma Negeri mengenai Pasaran Kewangan akan menubuhkan kumpulan kerja mengenai kewangan Islam. Ia sepatutnya memperkenalkan pindaan terpilih kepada undang-undang untuk merangsang aliran masuk kewangan dari UAE dan negara Islam lain. Pada akhir November 2014, ketua Bank Pusat Elvira Nabiullina, dalam ucapannya di Majlis Persekutuan, berkata bahawa Bank Rusia sedang mengkaji isu memperkenalkan peraturan untuk perbankan Islam.

Pengawal selia menganggap mungkin untuk membangunkan sistem perkongsian pembiayaan secara berperingkat, termasuk mewujudkan syarat untuk eksperimen kawal selia, wakil pengawal selia menjelaskan kepada penerbitan itu.

“Ini akan memberi peluang besar untuk pembangunan pinjaman kepada ekonomi dan pembangunan sektor kewangan,” katanya.

Qatar, Türkiye, Indonesia, Arab Saudi, Malaysia, Emiriah Arab Bersatu, Kuwait dan Pakistan menyumbang 93 peratus daripada aset perbankan Islam. Di luar negara majoriti Islam, bank Islam pertama ditubuhkan di United Kingdom pada tahun 2004.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img