spot_img
spot_img

Syarikat-syarikat teknologi & digital China mengecilkan operasi

spot_img

HONG KONG (14 Julai): Alibaba Group memotong lebih satu pertiga daripada kakitangan dalam pasukan urus niaga dalamannya, menurut sumber selepas tindakan keras kawal selia kerajaan Chine secara mendadak memperlahankan perniagaan e-dagang China itu.

Alibaba merancang untuk mengurangkan pasukan pelaburan strategiknya yang terdiri daripada lebih 110 orang, terutamanya yang berpangkalan di tanah besar China, kepada kira-kira 70 orang, kata dua daripada orang itu, sambil menambah syarikat itu telah memaklumkan sebahagian besar kakitangan mengenai pemberhentian mereka.

Alibaba dan pesaing utamanya Tencent merancang untuk memotong puluhan ribu pekerja tahun ini dalam salah satu pusingan pemberhentian terbesar mereka apabila tindakan keras dan pengekangan Covid-19 China menyekat pertumbuhan, lapor Reuters pada Mac lalu.

- Advertisement -

Pemilik TikTok ByteDance juga mengecilkan pasukan pelaburannya dan membubarkan sub-kumpulan yang memberi tumpuan kepada pulangan kewangan akibat daripada tindakan ketat pengawal selia di China.

Pengawal selia China melancarkan kempen yang tidak pernah berlaku sebelum ini pada akhir 2020 untuk mengekang gergasi teknologi negara itu selepas bertahun-tahun pendekatan laissez-faire (polisi tidak campur tangan kerajaan dalam ekonomi, individu dan masyarakat) yang memacu pertumbuhan dan urus niaga dengan pantas.

Pada hari Ahad lepas, pengawal selia pasaran China mengenakan denda terkini ke atas Alibaba dan Tencent, dan pelbagai syarikat lain kerana gagal mematuhi peraturan anti-monopoli mengenai urus niaga.

- Advertisement -

Tindakan keras pengawal selia itu, ditambah dengan ekonomi yang perlahan, telah memperlahankan pertumbuhan jualan dengan ketara bagi kebanyakan syarikat internet, menghancurkan harga saham mereka, dan menjadikan penjanaan modal baru dan pengembangan perniagaan lebih sukar.

Itu, seterusnya, telah memaksa syarikat seperti Alibaba dan Tencent untuk mencari cara untuk mengurangkan kos operasi.

Jutawan China, Jack Ma, Alibaba ialah salah seorang pelabur korporat China yang paling aktif, telah membina ekosistem syarikat di pelbagai sektor termasuk peruncitan, perkhidmatan tempatan, media serta hiburan.

Alibaba telah menarik pelabur daripada bank Wall Street utama dan dana ekuiti persendirian, termasuk pembuat urus niaga veteran Goldman Sachs Michael Evans, selama ini untuk mengukuhkan keupayaan perniagaannya.

Pada 2016 apabila syarikat-syarikat China secara aktif mengambil aset di seluruh dunia, pasukan pelaburan dalaman Alibaba berkembang kepada 150 orang, tiga kali lebih besar daripada Tencent, dalam usaha untuk mengekalkan momentum perkembangan globalnya.

Dari 2015 hingga 2021, Alibaba secara purata membuat kira-kira 44 pelaburan setiap tahun, memuncak pada 2018 dengan 70 tawaran berjumlah AS$54 bilion, menurut Dealogic. Walaupun semasa tindakan keras pengawalselia pada tahun 2021, ia memotong 38 tawaran yang berjumlah AS$6.2 bilion. Walau bagaimanapun, setakat tahun ini, Alibaba hanya membuat sembilan pelaburan bernilai AS$5.2 bilion.

Syarikat itu mula memberhentikan pekerja daripada unit perniagaannya yang lain pada Februari dan akhirnya boleh memecat lebih daripada 15% daripada jumlah tenaga kerjanya, atau kira-kira 39,000 kakitangan, memetik laporan Reuters pada Mac lalu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img