spot_img
spot_img

Adalah tidak bertanggungjawab menangguh GST

spot_img

SINGAPURA – Sebarang penangguhan dalam meningkatkan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) adalah tidak bertanggungjawab (kepada negara)  kerana ia meletakkan Singapura dalam risiko jurang pembiayaan struktur yang berterusan, yang akan terus melebar dari tahun ke tahun, Timbalan Perdana Menteri Lawrence Wong berkata.

Ini kerana kerajaan menjangkakan perbelanjaannya meningkat, sebahagian besarnya didorong oleh penduduk yang semakin tua dan perbelanjaan penjagaan kesihatan, kata Wong, yang juga Menteri Kewangan, di Parlimen 4 Julai lalu.

Kerajaan menjangkakan perbelanjaannya meningkat kepada 20 peratus daripada keluaran ekonomi tahunan, atau keluaran dalam negara kasar, menjelang 2030 — meningkat daripada 18 peratus sekarang, kata Wong, sambil menyatakan semula perkara yang dibuatnya pada Februari lalu semasa ucapan Belanjawannya.

- Advertisement -

“Terdapat peningkatan kos, harga yang lebih tinggi, banyak ketidakpastian dan kebimbangan, dan kerajaan akan melakukan yang terbaik untuk menanganinya. Tetapi kita juga tidak boleh mengabaikan cabaran jangka sederhana dan panjang,” tambahnya.

Wong menjawab soalan Yip Hon Weng, Ahli Parlimen (AP) Yio Chu Kang, yang bertanya tentang akibat penangguhan pertama kenaikan GST dua peringkat yang akan menaikkan cukai daripada 7 kepada 8 peratus mulai 1 Januari depan tahun. Kadar GST ditetapkan kemudian meningkat kepada 9 peratus pada 202.

Beberapa ahli parlimen lain telah membentangkan soalan yang sama tentang peningkatan kos sara hidup yang dihadapi oleh perniagaan dan isi rumah di tengah-tengah peningkatan inflasi dan kira-kira pakej sokongan S$1.5 bilion yang diperkenalkan bulan lepas.

- Advertisement -

Wong menyatakan bahawa semasa Belanjawan tahun ini, Pakej Jaminan S$6.6 bilion (RM20.9 bilion) telah diketepikan untuk melindungi majoriti isi rumah Singapura daripada kesan kenaikan GST selama sekurang-kurangnya lima tahun, dan kira-kira 10 tahun untuk isi rumah berpendapatan lebih rendah.

“Biar saya jelaskan. Mengambil kira inflasi terkini, harga terkini yang lebih tinggi, jaminan ini masih dipegang hari ini,” kata Wong semalam, sambil menambah Pakej Jaminan direka dengan mampan sekiranya berlaku inflasi yang lebih tinggi.

“Jika perlu, kita akan mempertingkatkan lagi Pakej Jaminan untuk mengekalkan komitmen.” Wong menambah bahawa Penguatkuasa Kewangan Singapura (MAS) juga telah mengetatkan dasar monetari terlebih dahulu untuk mengurangkan tekanan inflasi yang diimport.

Ini telah berjaya, kata Wong. Beliau juga merupakan timbalan pengerusi MAS.

Harga makanan tidak dimasak di Singapura telah meningkat 3 peratus dari tahun ke tahun dalam tiga bulan pertama tahun ini, berbanding lonjakan 20.3 peratus dari tahun ke tahun dalam harga makanan global dalam tempoh yang sama.

Bagi komponen berkaitan tenaga dalam indeks harga pengguna Singapura, mereka meningkat 13.6 peratus dari Januari hingga Mei, apabila harga tenaga global meningkat 27.5 peratus.

Merujuk kepada laporan berita, Ketua Pembangkang Pritam Singh menyatakan bahawa kutipan cukai kerajaan bagi tahun fiskal lalu adalah 10.5 peratus lebih tinggi daripada 2019, iaitu sebelum wabak Covid-19. Kutipan duti setem daripada urus niaga hartanah meningkat 61 peratus dalam tempoh yang sama, katanya.

Beliau kemudian meminta penilaian Wong terhadap kedudukan fiskal kerajaan dan mempersoalkan sama ada kerajaan mempunyai kapasiti untuk memperkenalkan lebih banyak langkah sokongan kos sara hidup untuk golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Sebagai jawapan, Wong mengakui kutipan cukai yang lebih tinggi daripada jangkaan daripada urus niaga hartanah dan kenderaan. Perbelanjaan kerajaan juga lebih rendah daripada jangkaan kerana gelombang jangkitan Covid-19 Omicron ternyata lebih ringan daripada yang dijangkakan, tambahnya.

Begitulah cara kerajaan dapat meningkatkan pakej sokongan S$1.5 bilion baru-baru ini tanpa melebihi bajetnya.

“Tetapi janganlah kita bergantung pada kejadian seumpama ini untuk membiayai peningkatan perbelanjaan struktur jangka masa panjang,” tambah Wong.

Menjawab soalan lain daripada Yip mengenai sama ada kerajaan “bersedia menyesuaikan diri” untuk mempertimbangkan semula kenaikan GST atau mengambil langkah selanjutnya jika berlaku kemelesetan global, Wong berkata bahawa kerajaan tidak menjangkakan akan berlaku kemelesetan ekonomi tahun depan.

Bagaimanapun, keadaan itu tidak menentu dan tidak dapat diramalkan. Kerajaan akan menyesuaikan pendekatan dan langkah sekiranya perlu, tambah beliau.

Apabila Saktiandi Supaat, Ahli Parlimen Kawasan Perwakilan Kumpulan Bishan-Toa-Payoh, bertanya sama ada terdapat bantuan lain yang memerlukan kerajaan untuk memberikan pakej sokongan, Wong berkata, tidak walaupun ekonomi sudah beroperasi semula.

“Jika kita memberi suntikan fiskal yang berlebihan, ia mungkin menjadi tidak produktif dan menyebabkan inflasi meningkat lebih tinggi,” kata Wong. ―

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img