spot_img
spot_img

Saya tidak akan tanya sumber wang penderma – Ahmad Zahid

spot_img

KUALA LUMPUR, 6 Julai — Bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini menerangkan bahawa kenapa beliau tidak bertanya kepada dua ahli perniagaan dari mana sunber kewangan yang mereka menderma pada tahun 2016, berjumlah RM7 juta.

Memberi keterangan dalam pembelaannya dalam perbicaraan rasuah dan pengubahan wang haram, Ahmad Zahid juga berkata adalah melucukan untuk bertanya kepada penderma sama ada sumbangan mereka daripada sumber yang sah atau tidak sah.

Ditanya mengenai tujuh keping cek bernilai RM5 juta — yang dikeluarkan oleh Mastoro Kenny IT Consultant & Services — yang diberikan pemborong tekstil Junaith Asharab Md Shariff kepadanya di rumahnya pada 2016, Ahmad Zahid berkata cek ini diberikan sebagai sumbangan untuk membangunkan masjid dan tahfiz. sekolah di Bagan Datuk seperti yang dipersetujui secara lisan antara beliau dan Junaith Asharab.

- Advertisement -

Ahmad Zahid berkata cek bernilai RM5 juta itu diberikan kepadanya secara “akad” yang disaksikan oleh adik Ahmad Zahid Datuk Seri Mohamad Nasaee Ahmad Tarmizi, yang datang bersama Junaith Asharab ke rumah itu.

Selain berkata dia tidak pasti apa kaitan Nasaee dengan cek itu, Ahmad Zahid berkata dia langsung tidak mengenali Mastoro Kenny dan ia tidak berkaitan dengan dirinya secara peribadi.

Ditanya sama ada dia telah memberitahu Junaith untuk memaklumkan kepada Mastoro Kenny tujuan cek tersebut diberikan, Ahmad Zahid berkata: “Yang Arif, saya tidak kenal Mastoro Kenny, atau orang lain, saya kenal Junaith yang mengendalikan dana daripada keluarganya. .” Dia kemudian juga berkata dia tidak bertanya kepada Junaith tentang hubungannya dengan syarikat Mastoro Kenny.

- Advertisement -

Ditanya sama ada dia tahu cek itu daripada Mastoro Kenny sebaik menerimanya secara fizikal daripada Junaith, Ahmad Zahid sekali lagi mendakwa tidak mempunyai pengetahuan sedemikian dan dia tidak melihat nama “Mastoro Kenny” pada cek itu.

“Saya tahu cek itu adalah derma Junaith, daripada sumber apa termasuk Mastoro Kenny, saya tidak pernah tahu, kerana saya bersangka baik bahawa ia adalah derma seperti yang diberi keterangan oleh Junaith di mahkamah ini,” katanya.

Ditanya sama ada pengeluar cek RM5 juta itu tidak penting baginya kerana ada “akad” dan dia percaya Junaith yang berniat untuk menderma, Ahmad Zahid berkata: “Yang Arif, Junaith sudah memberi keterangan di mahkamah, dia berasal dari keluarga kaya, bagaimana saya boleh menyoalnya? Kerana dia ingin menderma, saya tidak perlu bertanya kepadanya dari mana datangnya wang itu. Saya tahu dia berasal dari keluarga kaya dan keluarga mentuanya juga berasal dari keluarga kaya di India.

“Yang Arif, sangat kelakar, apabila seseorang menderma kepada organisasi anda, kemudian anda bertanya kepada penderma itu, adakah wang ini sah atau haram atau daripada aktiviti haram. Dalam hal ini, ‘husnuzon’ adalah penting, dan dalam soal dana untuk hal-hal yang berkaitan dengan agama, sudah pasti kita akan mempunyai keyakinan dan kepercayaan terhadap orang yang menderma atau organisasi itu akan mempunyai niat bahawa mereka juga boleh mendapat ‘pahala’”, tambahnya.

Ahmad Zahid ialah pemegang amanah dan penandatangan tunggal untuk cek untuk Yayasan Akalbudi, sebuah yayasan yang ditubuhkan dengan tujuan untuk membasmi kemiskinan dan membantu golongan miskin.

Sama seperti kebanyakan derma yang diketengahkan dalam perbicaraan ini, Ahmad Zahid mengesahkan tiada surat sama ada daripada Junaith Asharab atau Mastoro Kenny untuk mengesahkan tujuan cek bernilai RM5 juta untuk sebuah masjid dan sekolah tahfiz di Bagan Datuk, tetapi tidak bersetuju bahawa niat untuk sumbangan sentiasa boleh berubah jika ia tidak dicatatkan.

Ahmad Zahid mengesahkan beliau telah meminta Junaith Asharab untuk menulis cek kepada firma guaman Lewis & Co sebagai penerima cek RM5 juta itu, kerana dia biasanya akan memberitahu penderma untuk Yayasan Akalbudi supaya membayar cek mereka kepada pemegang amanah yayasan itu Lewis & Co. Ahmad Zahid telah menegaskan bahawa Lewis & Co mempunyai akaun pelanggan untuk menyimpan dana bagi pihak Yayasan Akalbudi.

Beliau juga menjelaskan bahawa dia biasanya akan meminta pegawai politik atau kementeriannya menghantar cek sedemikian kepada Lewis & Co untuk dimasukkan ke akaun pelanggan firma guaman itu yang memegang dana atas amanah untuk Yayasan Akalbudi.

Beliau  juga berkata bahawa dia tidak menyemak akaun secara peribadi, tetapi terus rujuk (percaya) kepada pengurusan kewangan firma guaman itu. Ini kerana menurut Ahmad Zahid, jadualnya padat sebagai orang nombor dua dalam negara ketika itu, merujuk kepada jawatannya sebagai timbalan perdana menteri.

Ahmad Zahid juga ditanya mengenai cek RM2 juta yang dikeluarkan ahli perniagaan Mubarak Hussain Akhtar Husin daripada akaun bank peribadinya pada November 2016 dan didakwa diberikan sebagai derma yang dimasukkan ke akaun pelanggan firma guaman Lewis & Co.

Ditanya sama ada beliau telah bertanya kepada Mubarak Hussain mengenai sumber derma RM2 juta itu, Ahmad Zahid sebaliknya berkata beliau juga mengenali abang Mubarak Husin yang juga seorang ahli perniagaan dan ketua pemuda di bahagian Umno Kuala Lumpur.

Ditanya bagaimana dia boleh membuat kesimpulan bahawa derma bernilai RM7 juta yang diberikan oleh kedua-dua Junaith dan Mubarak Hussain bukanlah dana daripada aktiviti haram, Ahmad Zahid menjawab: “Mubarak dan adik-beradiknya menjalankan perniagaan, dan Junaith juga seperti yang saya nyatakan ketika saksi ini berada di mahkamah, derma yang dibuat itu adalah daripada keluarganya, saya tidak fikir mereka datang daripada keluarga ‘kongsi gelap’ (samseng atau triad).

Apabila timbalan pendakwa raya Harris Ong Mohd Jeffery Ong mencadangkan bahawa ini hanyalah “andaian” beliau berdasarkan persahabatannya dengan mereka dan pemerhatiannya, Ahmad Zahid menegaskan bahawa ini bukan isu andaian tetapi mengenai integriti dan mencadangkan agar niat serta sumber penderma tidak dipersoalkan. .

Ahmad Zahid juga bertanya sama ada terdapat bukti bahawa kedua-dua penderma ini sedang disiasat oleh polis atau pihak berkuasa berhubung sebarang kesalahan pengubahan wang haram atau pendapatan yang diperoleh daripada aktiviti haram.

Sebagai tindak balas kepada cadangan bahawa beliau tidak akan mengambil berat tentang sumber dana jika ia bertujuan untuk kebajikan, Ahmad Zahid mengekalkan jawapannya sebelum ini dan berkata: “Jika sumbangan diberikan, adakah saya perlu bertanya?”

Ditanya lagi sama ada beliau akan menerima dana sekiranya ia untuk kebajikan tanpa mempersoalkan dan jika beliau melihat para penderma mempunyai niat yang baik dan ikhlas untuk amal, Ahmad Zahid sekali lagi menegaskan: “Kita mesti ‘sangka baik, husnuzon’ (memberi manfaat keraguan). .”

Cek bernilai RM7 juta yang diberikan oleh dua ahli perniagaan itu sebagai “derma” kemudiannya dimasukkan oleh Lewis & Co ke dalam akaun simpanan tetap, dan firma guaman itu kemudiannya telah mengeluarkan deposit tetap tersebut untuk mengeluarkan cek RM5.9 juta untuk pembelian 2017 untuk dua buah rumah, yang digambarkan sebagai “banglo” di Country Heights.

Ahmad Zahid menghadapi 47 pertuduhan, iaitu 12 pertuduhan pecah amanah berhubung dana yayasan amal Yayasan Akalbudi berjumlah RM31 juta, 27 pertuduhan pengubahan wang haram dan lapan pertuduhan rasuah.

Salah satu daripada 27 pertuduhan pengubahan wang haram yang dihadapi Ahmad Zahid mendakwa beliau terlibat secara langsung dalam transaksi yang melibatkan hasil aktiviti menyalahi undang-undang, dengan memberi arahan untuk membeli dua “lot banglo” itu pada harga RM5.9 juta menggunakan cek yang dikeluarkan oleh firma guaman Lewis & Co melalui akaun pelanggan di Maybank, dengan dana itu dikatakan sebagai hasil haram.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img