spot_img
spot_img

Pelakon terkenal kecewa situasi politik negara

spot_img

Pelakon Diana Danielle mendapati dirinya menjadi tumpuan di persada politik baru-baru ini selepas membalas tweet Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim yang meminta rakyat Malaysia tidak bersikap tidak ambil peduli dari segi politik.

“Jika kita memilih untuk menolak politik, kita mengorbankan masa depan anak-anak kita. Untuk diputuskan (memberi peluang) kepada mereka yang korup,” tulisnya pada hari Sabtu lalu.

Diana berkata dia Pada hari Isnin,  tidak kira siapa yang diundi, terdapat pintu belakang, pintu sisi, pintu berputar, pintu kecemasan, dan almari Narnia yang dipenuhi dengan mereka yang tidak diundi (oleh rakyat), mengambil alih kerajaan dan membiarkan ‘samseng’ masuk. Dia meluahkan rasa kecewa dan berkata apa gunanya untuk rakyat mengundi lagi.

- Advertisement -

Posting Diana di tweet semula lebih 1,000 kali dan menerima lebih 2,000 like pada petang tadi, dengan ramai yang komen berkongsi sentimennya manakala yang lain mengkritiknya.

Diana berkata lagi dia mengundi pada pilihan raya umum lalu “namun suara (undi) saya dan ramai daripada kita telah dinafikan.”

Beliau menghuraikan, “Maksudnya ialah kemajuan tidak boleh dicapai jika mereka yang berkuasa terlepas dari penyalahgunaan, dan merosakkan kepercayaan (amanah) negara. Apakah kemajuan yang boleh dibuat jika mereka yang suka mensabotaj dan merosakkan keseluruhan sistem pengundian kemudiannya berkuasa semula?”

- Advertisement -

Pelakon itu juga menulis, “Ia seperti mengundi untuk pilihan anda — apabila mereka sudah memilih siapa yang mereka mahu, hanya memberi anda “demokrasi palsu” untuk memastikan anda gembira. Anda tidak menyelesaikan apa-apa dengan hanya ‘mempercayai’ sistem itu dibina untuk menipu awak. Saya tidak kata ‘jangan mengundi’, saya mahu mereka (ahli politik) berhenti memperbodohkan kita.”

Malaysia telah melalui tiga pertukaran kerajaan campuran sejak empat tahun lepas selepas pilihan raya umum 2018 berikutan Ahli Parlimen menukar sokongan parti, menyebabkan kehilangan majoriti parlimen. Tun Dr Mahathir Mohamad dan kemudian Muhyiddin Yassin adalah perdana menteri sebelum penyandangnya Ismail Sabri Yaakob kini mengambil alih kerajaan.

Pilihan raya umum akan datang wajib diadakan selewat-lewatnya pada 14 September 2023.

foto : Kosmo

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img