spot_img
spot_img

Kenali Menteri Kewangan UK yang baru

spot_img

Nadhim Zahawi yang dilantik sebagai menteri kewangan Britain yang baharu selepas Rishi Sunak meletakkan jawatannya dalam kerajaan Boris Johnson. Sunak, seorang bekas pegawai bank pelaburan yang berasal dari India, bertukar menjadi ahli politik, telah meletak jawatan selepas skandal terbaru melanda pentadbiran Johnson.. Menteri kesihatan Sajid Javid juga menghantar peletakan jawatannya.

Sunak pertama kali dipilih ke Parlimen British dari kawasan Richmond (Yorkshire) pada 2015. Beliau dipilih semula pada 2017. Dilahirkan di UK daripada bapa pegawai am dan ibunya merupakan seorang ahli farmasi, Sunak menjadi terkenal di India selepas perkahwinannya dengan Akshata Murthy , anak perempuan pengasas bersama Infosys N R Narayana Murthy dan pengarang Sudha Murthy.

- Advertisement -

(Bekas Menteri Kewangan UK, Rishi Sunak dan isteri. Foto : BBC)

Zahawi, yang menggantikan Sunak, dianggap sebagai bintang politik yang sedang meningkat naik di kalangan parti Konservatif dan pertama kali dipilih sebagai Ahli Parlimen Konservatif untuk Stratford-on-Avon pada 2010. Menurut laporan Reuters, beliau dilahirkan di Kurdistan Iraq. Beliau hijrah ke England pada usia 11 tahun selepas keluarganya melarikan diri dari Iraq pimpinan Saddam Hussein pada tahun 1978. Guru-gurunya memberi amaran kepada ibu bapa Zahawi bahawa dia mungkin mengalami masalah pembelajaran selepas beliau sukar untuk berbahasa Inggeris.

Lelaki berusia 55 tahun itu cemerlang sebagai ahli perniagaan sebelum beralih kepada politik. Beliau adalah penasihat kepada novelis dan bekas Ahli Parlimen Tory Jeffrey Archer. Zahawi juga mengedar baju-T dan barangan Teletubbies kepada peruncit termasuk Marks dan Spencer, kata satu laporan.

- Advertisement -

Berikut adalah lima fakta yang kurang diketahui berkenaan Zahawi:

– Zahawi, 55, dilahirkan di Iraq dan berpindah ke Britain pada pertengahan 1970-an apabila keluarga Kurdishnya melarikan diri dari pemerintahan Saddam Hussein.

– Seorang ahli lama Parti Konservatif, Zahawi bekerja pada 1990-an sebagai pembantu novelis dan ahli politik Jeffrey Archer, yang dipenjarakan kerana sumpah bohong pada 2001.

– Pada tahun 2000 beliau mengasaskan syarikat pengundian YouGov dan menjadi ketua eksekutifnya sehingga 2010, menjadikan syarikat itu sebagai salah satu syarikat penyelidikan pasaran terkemuka di Britain.

– Zahawi bertanding dalam pilihan raya umum 2010 sebagai calon Parti Konservatif untuk Stratford-upon-Avon dan menang. Kejayaannya dalam perniagaan mendorong perdana menteri ketika itu David Cameron untuk melantik Zahawi ke unit dasar di Downing Street.

– Selepas bekerja dalam peranan menteri rendah di jabatan pendidikan dan perniagaan, beliau dilantik sebagai menteri yang bertanggungjawab terhadap pelancaran vaksin Covid-19 pada 2020. Pada 2021, Boris Johnson melantiknya ke kabinet sebagai setiausaha pendidikan.

Tugas baru Zahawi ini sangat mencabar kerana ekonomi UK kini bergelut di bawah tekanan inflasi hampir dua angka dan kelembapan yang kelihatan lebih teruk berbanding kebanyakan negara kuasa besar lain di dunia.

Seperti pendahulunya Rishi Sunak, Zahawi akan menghadapi tekanan untuk berbelanja lebih dan memotong cukai daripada penggubal undang-undang dalam Parti Konservatif Perdana Menteri Boris Johnson yang telah diasak oleh kemerosotan dalam populariti parti itu.

Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) meramalkan pada April bahawa Britain pada 2023 menghadapi pertumbuhan ekonomi yang lebih perlahan dan inflasi yang lebih berterusan daripada mana-mana ekonomi utama lain di seluruh dunia.

Sejak itu, nilai sterling terus jatuh dan ia mencecah paras terendah dua tahun berbanding dolar AS semalam, yang akan menambah kepada peningkatan tekanan inflasi di Britain.

Inflasi mencecah paras tertinggi 40 tahun sebanyak 9.1 peratus pada Mei dan Bank of England meramalkan ia akan mencapai 11 peratus pada Oktober.

Dengan Bank of England menaikkan kadar faedah dan keyakinan yang merosot dalam kalangan isi rumah dan beberapa perniagaan, keluaran dalam negara kasar British menyusut pada April dan dijangka menguncup sepanjang suku kedua secara keseluruhan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img