spot_img
spot_img

Lagi pakaian mahal PM tular

spot_img

Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob sekali lagi mencuri tumpuan dengan memakai pakaian yang dikatakan tidak sesuai berdasarkan harga.

Imej yang dimuat naik di laman Facebook Ismail Sabri pada 25 Jun menunjukkan Perdana Menteri yang berusia 62 tahun itu memakai baju Burberry berlengan pendek berwarna merah dan merah jambu.

- Advertisement -

Pakaian itu, yang digambarkan sebagai “baju kapas berlapis organza sutera tenunan Itali”, RM6,900 dalam laman web di Malaysia.

Ia tidak lagi tersedia untuk pembelian dalam talian.

Tanda harga yang tinggi itu tidak hilang kepada ahli parlimen pembangkang Fahmi Fadzil, yang memberitahu Malaysiakini bahawa Ismail Sabri sepatutnya lebih berhati-hati dengan pilihan pakaiannya.

- Advertisement -

“Di saat semakin ramai rakyat menderita akibat kenaikan kos barangan, perdana menteri tidak seharusnya dilihat terasing daripada realiti rakyat (rakyat biasa),” katanya.

“Adalah aneh bahawa PM mengutamakan bahasa kebangsaan tetapi menonjolkan ‘jenama penjajah’,” tweet rakan politik pembangkang Nik Nazmi Nik Ahmad.

Sementara itu, yang lain dalam talian menekankan bahawa kos untuk mendapatkan baju Perdana Menteri akan mewakili sebahagian besar daripada purata gaji rakyat Malaysia.

Laporan Jabatan Perdana Menteri mengenai gaji dan upah yang dikeluarkan pada 2021 mendapati purata gaji di Malaysia pada 2020 ialah RM2,062; baju Ismail Sabri adalah 3.3 kali ganda daripada jumlah itu.

Ia bukan kali pertama Ismail Sabri dikritik berkenaan pakaian.

Apabila beliau bertemu Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong, di Tokyo pada Mei 2022, satu imej yang diterbitkan di laman Facebook PM Singapura itu menunjukkan Ismail Sabri memakai baju Burberry yang lain.

Lebih murah sedikit, “baju kapas cetak abstrak lengan pendek” berharga S$1,790.

Merujuk kepada insiden sebelum ini, ahli parlimen Kepong Lim Lip Eng — juga ahli politik pembangkang — berkata walaupun Perdana Menteri Malaysia mempunyai kebebasan untuk berpakaian mengikut kehendaknya, beliau boleh menggunakan peluang itu untuk mempamerkan hasil kerja pereka tempatan.

“Bukankah ironis bahawa PM mengarahkan pegawai kerajaan menggunakan hanya Bahasa Malaysia dalam acara di luar negara tetapi beliau memakai baju jenama asing yang terkenal dalam pertemuan dengan perdana menteri negara asing?” kata Lim menurut Malaysiakini.

“Ismail Sabri harus ‘memimpin melalui teladan’ kerana, di satu pihak, kerajaan memberitahu kita supaya berhemat dari segi kewangan dalam masa yang mencabar ini, tetapi sebaliknya, kita melihat menteri kabinet secara terbuka mempamerkan kekayaan dan gaya hidup mereka,” Lim tambah.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img