spot_img
spot_img

7 tanda alami tekanan hidup

spot_img

Kemurungan menjejaskan berjuta-juta orang di seluruh dunia, dan jumlah ini nampaknya semakin meningkat. Pertubuhan Kesihatan Sedunia meletakkan bilangan orang yang tertekan (depresi) sekitar 350 juta orang, tetapi jumlah ini hanya mewakili orang yang benar-benar didiagnosis. Mereka yang menderita secara senyap dan memilih untuk tidak mendapatkan bantuan kerana malu, mungkin membuat jumlah itu melonjak dengan ketara.

Mungkin orang yang menderita depresi ini tidak tahu bahawa mereka mempunyai masalah, yang menjadikan kemurungan senyap lebih berbahaya. Walau bagaimanapun, sesetengah orang tidak tahu bagaimana untuk menyatakan emosi mereka, atau tidak berasa selesa berbuat demikian. Inilah sebabnya mengapa kita semua perlu melihat orang di sekeliling dalam hidup kita, dan perhatikan tanda-tanda dan tingkah laku seseorang itu jika dia tertekan secara senyap.

Berikut dan 7 tanda seseorang mungkin mengalami tekanan hidup secara senyap:

- Advertisement -

1. Menjauhkan diri daripada aktiviti, kerja, atau sekolah
Penarikan diri daripada semua aktiviti adalah salah satu tanda utama kemurungan; ini berlaku kerana gangguan itu mengambil semua masa dan tenaga seseorang. Kemurungan menjadikannya sangat sukar untuk meneruskan kehidupan seharian, selain daripada apa yang benar-benar diperlukan, kerana kesakitan itu menjadi terlalu hebat. Mereka yang menderita secara senyap mungkin mula menggugurkan satu atau dua aktiviti daripada jadual mereka dengan harapan tiada siapa yang akan menyedarinya. Ramai yang menderita tidak mahu mengakui mereka mempunyai masalah dan tidak mahu orang lain mengetahuinya.

Jika anda perasan bahawa orang yang disayangi mula kehilangan tabiat kehidupan biasanya, maka ini adalah tanda kemurungan senyap.

2. Tiada tenaga
Tidak mengejutkan di sini – kemurungan menyerap tahap tenaga seseorang. Fikiran putus asa dan sikap cepat putus asa yang berterusan dan mengganggu digabungkan dengan tekanan tinggi, kurang selera makan, dan masalah tidur menjadikan hidup ini sebagai perjuangan harian. Seseorang yang mengalami kemurungan secara senyap mungkin mula menarik diri daripada persahabatan dan kehidupan keluarga kerana mereka tidak mempunyai tenaga lagi untuk perkara tersebut.

(Cepat penat dan tiada tenaga punca dari tekanan hidup. Foto : Healthline)
- Advertisement -

3. Makan terlalu banyak atau terlalu sedikit
Peningkatan atau penurunan selera makan adalah gejala kemurungan yang biasa. Gary Kennedy, MD, pengarah psikiatri geriatrik di Pusat Perubatan Montefiore di Bronx, New York, berkata, “Perubahan mendadak dalam berat badan, sama ada penambahan atau penurunan, boleh menjadi amaran tentang kemurungan, terutamanya pada seseorang yang mempunyai gejala kemurungan yang lain atau sejarah kemurungan.”

Jika anda perasan tabiat makan yang luar biasa pada rakan atau orang tersayang, mereka mungkin mengalami kemurungan secara senyap.

4. Masalah tidur
Menurut WebMD, 80% orang dewasa yang mengalami kemurungan menghadapi masalah untuk tidur. Pesakit yang mengalami insomnia kronik mempunyai kemungkinan tiga kali ganda mengalami kemurungan berbanding mereka yang tidak mengalami insomnia. Ramai doktor percaya bahawa merawat insomnia akan membantu mengurangkan gejala kemurungan pada orang yang menderita. Jika seseorang yang anda kenali mengadu masalah tidur secara kerap, dia mungkin mengalami kemurungan.

5. Penyalahgunaan bahan (ketagihan)
Malangnya, penyalahgunaan bahan adalah perkara biasa di kalangan mereka yang mengalami kemurungan, kebimbangan, dan gangguan mental yang lain. Walaupun boleh difahami untuk melarikan diri dari realiti dan pemikiran bermasalah untuk seketika, ketagihan boleh menyebabkan lebih banyak masalah di jalan raya. Jika anda tahu seseorang menyalahgunakan dadah atau alkohol secara tetap, mereka mungkin tertekan secara senyap.

(Minum arak sehingga memabukkan adalah untuk lari dari kemurungan hidup. Foto : Sky News)

6. Berpura-pura dengan emosi sebenar
Ramai orang yang mengalami kemurungan tidak mahu mengakuinya, sama ada kepada diri mereka sendiri atau orang lain. Apabila berada bersama orang lain, mereka akan kelihatan terlalu gembira atau memberikan jawapan yang tidak jelas apabila orang bertanya tentang keadaan hidup mereka. Mereka hanya terlibat dalam perbualan ringkas kerana mereka ingin mengelakkan soalan yang dilemparkan kepada mereka tentang kemurungan mereka. Jika anda perasan seseorang menjadi jauh atau hanya borak sedikit, ini mungkin menunjukkan dia ada kemurungan yang tersembunyi.

7. Mereka telah menjadi workaholic
Anda mungkin tidak menganggap terlalu banyak bekerja sebagai gejala kemurungan, tetapi sesetengah orang menggunakan kerja untuk menutup atau melupakan emosi mereka. Mereka melihat kerja sebagai alasan untuk melarikan diri dari perasaan mereka yang sebenar, gangguan untuk siksaan yang disebabkan oleh jiwa dan fikiran mereka. Jika anda perasan seseorang balik lewat dari tempat kerja pada kebanyakan malam dalam seminggu, mereka sebenarnya mungkin tertekan secara senyap dan bukan hanya gila kerja.

Kesimpulan

Kemurungan adalah masalah besar dalam fikiran mereka yang mengalaminya, yang menjadikannya kritikal bagi mereka untuk mendapatkan bantuan yang mereka perlukan. Jika anda perasan seseorang menunjukkan mana-mana tanda yang dinyatakan di atas, jangan teragak-agak untuk menawarkan kasih sayang atau menjadi ‘bahu’ untuk menangis atau telinga untuk mendengar. Jika kita semua menjaga antara satu sama lain, kita mungkin meletakkan stigma di sekeliling kemurungan untuk pergi seketika dan membuatkan orang kemurungan itu berasa lebih selesa dan bersedia untuk mendapatkan rawatan atau bantuan yang mereka perlukan.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img