spot_img
spot_img

UMNO jangan hipokrit – Pejuang

spot_img

JOHOR BARU, 25 Jun – Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) Johor hari ini menyelar ADUN Tanjung Surat Umno Aznan Tamin kerana berniat jahat dengan menyalahkan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kerana menolak cadangan semakan kehakiman Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ). ) berkenaan kes tuntutan Pulau Batu Puteh.

Penyelaras parlimen Parit Sulong Pejuang Mahdzir Ibrahim berkata Umno Johor harus melihat isu itu daripada perspektif yang lebih luas dan bukannya sudut pemikiran sempit yang berbau politik murahan.

“Ya, ada benarnya apabila beliau (Aznan) menyentuh ucapan Dr Mahathir yang menyebut Pulau Batu Puteh sebagai ‘pulau sebesar meja’ kerana saiznya kecil berbanding pulau buatan manusia Forest City di Johor.

- Advertisement -

“Jika Umno Johor benar-benar mahu mengekalkan kedaulatan wilayah Pulau Batu Puteh, ada isu yang lebih penting yang perlu dipersoalkan oleh UMNO.

“Mengapa Umno Johor tidak membangkitkan isu pemilikan asing dalam projek pembangunan Forest City yang tidak memberi manfaat langsung kepada rakyat Johor? “Apa guna pembangunan di Johor sedangkan ia milik orang asing? Bukankah projek Forest City juga menjejaskan kedaulatan dan keselamatan negara?” soal Mahdzir dalam satu kenyataan yang dikeluarkan malam ini.

Aktivis sosio-politik itu menjawab kenyataan Aznan sebelum ini yang berkata Dr Mahathir tidak sepatutnya menuding jari dan menyalahkan pihak lain dalam isu Pulau Batu Puteh.

- Advertisement -

(Mahdzir Ibrahim)

Mahdzir yang merupakan bekas pakar strategi politik dalam pentadbiran Pakatan Harapan (PH) Johor sebelum ini berkata, umum mengetahui isu Pulau Batu Puteh berpunca daripada pemilikannya.

Beliau menarik perhatian bahawa isu Pulau Batu Puteh melibatkan dokumentasi sejarah yang bermula sejak zaman penjajahan British dan bukanlah sesuatu yang terkini seperti 10 tahun lalu.

“Malah, kebanyakan dokumen ini tidak disimpan dalam arkib sejarah negara kita. Kita juga perlu ingat bahawa soal tuntutan ke atas Pulau Batu Puteh adalah urusan kerajaan dengan kerajaan dan tidak melibatkan sesebuah negeri,” katanya.

Mahdzir menjelaskan bahawa kelemahan dalam mendokumentasikan perkara penting sejarah negara kita yang tidak lengkap atau tidak betul pada 2007 menjadi faktor usaha menuntut dan mempertikaikan kedaulatan Pulau Batu Puteh.

Tambahnya, pada 2007, apabila kes Pulau Batu Puteh dibawa ke ICJ, Malaysia telah bersetuju dan bersedia dengan keputusan kehakiman bahawa apa pun kesimpulannya, ia tidak boleh dirayu.

“Jika benar terdapat bukti baharu untuk mencabar keputusan ICJ, persoalannya mengapa bukti itu hanya ditemui selepas keputusan dibuat dan tidak boleh dirayu? “Ini bermakna, pada peringkat awal, pasukan peguam kerajaan ketika itu tidak bersedia dengan bukti yang lengkap. Jadi siapa yang harus dipersalahkan?” tanya Mahdzir.

Semalam, Ketua Pemuda Umno Johor Mohd Hairi Mad Shah turut mengkritik kenyataan Dr Mahathir dan menggesa ahli parlimen Langkawi itu memberikan alasan kukuh terhadap keputusannya untuk menarik balik semakan terhadap penghakiman Pulau Batu Puteh ICK.

Selain projek Forest City milik China, Mahdzir turut membidas Umno Johor kerana berdiam diri mengenai banyak lagi kawasan ekonomi strategik di Johor yang kini dijual kepada warga asing.

“Kenapa Umno Johor diam? “Sebelum kita menuding jari untuk mencari kesalahan orang lain, kita perlu muhasabah diri dahulu,” katanya.

Pada 2008, ICJ memutuskan bahawa Pulau Batu Puteh adalah milik Singapura, manakala kedaulatan ke atas Batuan Tengah (Terumbu Karang Tengah) yang berdekatan telah diberikan kepada Malaysia.

Pada 2017, kerajaan Malaysia memfailkan permohonan untuk semakan keputusan ICJ tetapi kerajaan PH di bawah Dr Mahathir telah menarik balik permohonan itu sebelum kes itu dijadualkan dibicarakan pada 11 Jun 2018.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img