spot_img
spot_img

BERSIH tetap pertahan demonstrasi di jalanan

spot_img

Demonstrasi jalanan tidak selalunya membawa kepada huru-hara semata-mata, mengikut kenyataan dari Bersih hari ini berikutan kritikan Sultan Ibrahim terhadap perhimpunan dan demonstrasi Bersih.

Bersih mempertahankan haknya untuk berhimpun secara aman dan berkata perhimpunan jalanan adalah cara yang sah untuk rakyat Malaysia menyatakan pendapat mereka dan telah terbukti berhasil.

Perhimpunan Bersih selama ini telah dirujuk oleh Sultan Johor dalam satu kenyataan semalam sebagai ‘tanda hitam’ dan ‘rusuhan’ dalam sejarah negara kita kerana, pada pandangan Baginda, protes ini hanya membawa kepada kesan ‘negatif’ seperti sebagai huru-hara dan kemusnahan.

- Advertisement -

Bersih dengan hormatnya tidak bersetuju, dan mereka menegaskan bahawa protes adalah cara yang sah untuk menyatakan pendirian politik dan membentuk sejarah negara, menurut jawatankuasa Bersih dalam satu kenyataan.

Bersih menjawab kenyataan Sultan Ibrahim Iskandar semalam yang mengkritik gesaan supaya rakyat Malaysia berdemonstrasi di jalanan sebagai menunjukkan rasa tidak puas hati rakyat terhadap peningkatan kos sara hidup.

(SULTAN IBRAHIM IBNI ALMARHUM SULTAN ISKANDAR)

Raja Johor bertitah berdemonstrasi bukan cara Malaysia dan akan menjejaskan ekonomi negara secara negatif dengan menakutkan pelabur dan menghalang usaha pemulihan Covid-19.

- Advertisement -

Beliau juga menunjukkan perhimpunan Bersih yang lalu sebagai contoh demonstrasi awam yang tidak membawa manfaat yang baik, kecuali huru-hara, kemusnahan dan tanda hitam pada sejarah negara.

Tambahan itu, Bersih juga menekankan bahawa perhimpunan aman adalah hak yang dijamin di bawah Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Kumpulan itu berkata demonstrasi jalanan telah memainkan peranan penting dalam pembentukan Malaysia.

Dalam kenyataan itu juga Bersih memberikan contoh bagaimana Dato Onn Jaafar mengumpulkan orang ramai untuk membantah Malayan Union, dan seterusnya membuka jalan kepada pembentukan Persekutuan Tanah Melayu, pelopor kepada kemerdekaan pada tahun 1957 dan pembentukan Malaysia pada 1963.

Bersih juga memberi contoh signifikan lagi yang perhimpunan jalanan lalu bagi menunjukkan penyelewengan dan kelemahan pilihan raya, seterusnya  menyebabkan kerajaan memperkenalkan langkah reformasi seperti menggunakan dakwat kekal.

Bersih juga berkata perhimpunan jalanan yang keempat dan kelima secara aman pada 2015 dan 2016 menyaksikan ratusan ribu rakyat Malaysia menyertai untuk mengutuk skandal kewangan 1MDB, dan mendesak tindakan undang-undang terhadap pelaku.

Bersih kekal dengan pendirian mereka bahawa tindakan agresif polis yang menyebabkan huru-hara bukannya memudahkan penunjuk perasaan aman, malah menyerang kumpulan berhimpun dengan gas pemedih mata, meriam air dan kekerasan.

“Kami telah membuktikan tanpa keraguan bahawa kami boleh menganjurkan protes aman berskala besar semasa Bersih 4 dan 5, di mana selain menyekat beberapa jalan dan tempat, polis meninggalkan kami sendirian,” kata Bersih.

Mempelawa terus kepada Raja Johor, Bersih menjemput Sultan Ibrahim untuk meraikan hak asasi untuk berhimpun secara aman.

“Yang Mulia, sejarah membuktikan bahawa keingkaran sivil sentiasa menjadi sebahagian daripada DNA kami. Bersih menjemput Tuanku untuk menyertai kami bukan sahaja menghormati tetapi meraikan hak asasi rakyat untuk kebebasan bersuara, bersuara, menubuhkan persatuan dan mengadakan bantahan secara aman.

“Sebagai sebuah negara yang mengamalkan demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan, kita seharusnya mengalu-alukan dan mengiktiraf sebarang ungkapan dan penyertaan rakyat kita untuk kebaikan bersama Malaysia. Tanpa protes, tidak akan ada Malaysia,” kata Bersih, mengakhiri kenyataannya.

Berita Tular berpendapat bahawa lokasi perhimpunan harus diubah. Bersih selalu mengadakan perhimpunan di tempat sesak seperti Jalan Tuanku Abdul Rahman, Dataran Merdeka, Sogo dan kawasan berhampiran perniagaan kecil.

Cuba kali ini berhimpun ditempat yang paling dikunjungi rakyat Malaysia dan warga pelancong asing seperti di Bukit Bintang atau Pavilion. Lagi banyak publisiti akan dapat, kenapa tidak di situ ?

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img