spot_img
spot_img

Subsidi petrol naik 170% dari tahun 2021

spot_img

KUCHING, 23 Jun — Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed hari ini berkata kerajaan persekutuan mungkin perlu mengeluarkan RM30 bilion tahun ini untuk subsidi bahan api sahaja, lebih 170 peratus lebih tinggi daripada RM11 bilion untuk 2021.

Beliau berkata harga minyak mentah Brent pada masa ini berada sekitar AS$106 (RM467) setong — meleset pada jangkaan AS$40 di Bajet 2020 bahawa purata harga minyak mentah ialah AS$66 setong.

“Walaupun begitu, minyak dan gas kekal sebagai pemacu pertumbuhan penting dan tonggak utama agenda pembangunan Malaysia,” katanya pada penutupan Jerayawara Minyak dan Gas, Perkhidmatan dan Peralatan Sarawak oleh Perdana negeri Tan Sri Abang Johari Openg di sini.

- Advertisement -

Mustapha berkata perang di Ukraine dan sekatan seterusnya ke atas Rusia telah menekankan kepentingan untuk menjamin bahan bakar itu untuk mencukupi bagi Malaysia.

Beliau juga berkata perang dan sekatan telah membawa kepada banyak ketidaktentuan dan turun naik dalam pasaran komoditi.

Beliau menegaskan industri minyak dan gas akan memainkan peranan penting di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 dalam merapatkan jurang serantau antara negeri mundur dan berpendapatan tinggi; membina masyarakat yang lebih inklusif; dan memastikan kemampanan tenaga dalam jangka panjang.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img