spot_img
spot_img

Malaysia patut miliki semula Singapura dan Riau

spot_img

Singapura adalah milik Johor dan harus dikembalikan kepada negeri itu dan Malaysia, kata bekas perdana menteri Malaysia dua kali Mahathir Mohamad.

“Kita seharusnya menuntut bukan sahaja Pedra Branca, atau Pulau Batu Puteh, dikembalikan kepada kita, sebaliknya kita juga harus menuntut supaya Singapura dan kepulauan Riau dikembalikan kepada Malaysia sebagai tanah Melayu,” kata ahli parlimen Langkawi yang berusia 96 tahun itu dalam ucapan pada hari Ahad (19 Jun) di Majlis Melayu dan Kelangsungan Bangsa.

Dari segi sejarah, tanah Melayu terbentang dari selatan Thailand hingga ke Kepulauan Riau, menurut Dr Mahathir, yang ucapannya dimuat naik oleh Astro Awani.

- Advertisement -

“Tetapi hari ini, kita hanya tinggal semenanjung… Saya tertanya-tanya sama ada kita akan terus memiliki semenanjung ini. Saya bimbang masa depan orang Melayu, adakah tanah semenanjung itu juga akan dimiliki oleh pihak lain,” katanya lagi.

Sebab orang Melayu masih miskin dan mereka yang miskin tidak boleh menegakkan hak mereka, kata Dr Mahathir.

Sudah, separuh daripada tanah Malaysia dimiliki oleh warga asing, kata negarawan itu dalam ucapannya bertajuk Melayu dan Kelangsungan Bangsa (Melayu dan Kesinambungan Negara).

- Advertisement -

“Ramai orang Melayu tidak sedar bahawa negara mereka yang dahulunya besar menjadi kecil. Dan negara kecil ini pun mereka akan rugi kerana miskin,” katanya lagi.

Dr Mahathir berucap pada majlis Aku Melayu: Survival Bermula di Selangor. Ia dianjurkan oleh Kongres Survival Melayu, sebuah himpunan beberapa NGO.

Pada tahun 2008, Mahkamah Keadilan Antarabangsa menganugerahkan Pedra Branca kepada Singapura. Malaysia memohon semakan penghakiman pada 2017 tetapi menarik balik permohonan semakan itu setahun kemudian selepas Dr Mahathir menjadi perdana menteri buat kali kedua.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img