spot_img
spot_img

Tak bersama DNB, kerajaan akan keluar lesen untuk syarikat telco baru

spot_img

KUALA LUMPUR (17 Jun): Kementerian Kewangan tidak akan melanjutkan tarikh akhir 30 Jun untuk syarikat telekomunikasi memuktamadkan keputusan mereka mengenai pembelian kepentingan dalam Digital Nasional Bhd (DNB) dan mendaftar untuk kontrak rangkaian 5G.

Sekiranya mana-mana syarikat telekomunikasi sedia ada menolak untuk mengambil alih kepentingan dalam DNB — syarikat tujuan khas akan ditubuhkan untuk melancarkan rangkaian 5G di seluruh negara — kerajaan akan mempertimbangkan pilihan lain seperti mengeluarkan lesen kepada pemain baharu yang berminat untuk menawarkan 5G di bawah model rangkaian tunggal , Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata.

“Jika syarikat telekomunikasi, khususnya yang lebih besar, terus menangguhkan penyediaan perkhidmatan 5G kepada pelanggan mereka… Kementeriannya (Menteri Komunikasi dan Multimedia Tan Sri Annuar Musa) akan mempertimbangkan pilihan lain, seperti mengeluarkan lesen kepada pemain baharu bagi mempercepatkan perkhidmatan 5G di negara ini.

- Advertisement -

“Sememangnya, kepentingan Malaysia dan rakyatnya mesti diutamakan daripada kepentingan komersial sempit syarikat telekomunikasi,” katanya.

Menjelang tarikh akhir 30 Jun, empat syarikat telekomunikasi besar negara — ​​iaitu Celcom Axiata Bhd, Digi.com Bhd, Maxis Bhd dan U Mobile Sdn Bhd atau secara kolektif dikenali sebagai CDMU — tetap berpendirian untuk memegang 51% kepentingan dalam DNB.

Pandangan Tengku Zafrul mengenai perkara itu senada dengan Annuar yang berkata pada Selasa (14 Jun) bahawa lesen akan dikeluarkan kepada pemain baharu sekiranya bilangan syarikat tidak mencukupi.

- Advertisement -

“Saya mempunyai keyakinan tinggi bahawa semua syarikat telekomunikasi tidak mahu ketinggalan dalam menyediakan 5G, sebab itu kami mengambil dasar menjemput semua orang untuk menyertainya, tetapi kami tidak boleh memaksa mereka untuk menyertai.

“Mana-mana syarikat yang mengambil bahagian dalam melancarkan 5G, kami akan meneruskannya. Jika bilangan syarikat tidak mencukupi, saya akan mengeluarkan lesen kepada pemain baharu. Saya tidak akan menunggu sesiapa. Saya memang cakap, tolong fikirkan kepentingan kepentingan negara.

“Kami mahu melancarkan 5G mengikut perancangan dan kerajaan telah memberi ruang kepada pemain sedia ada untuk menyertainya. Justeru, kami telah menetapkan tarikh tarikh (30 Jun) yang kami rasa sudah lebih daripada mencukupi. Biar mereka selesaikan rundingan,” kata Annuar.

Pada masa ini, hanya Telekom Malaysia Bhd dan YTL Communications Sdn Bhd (YES) telah memilih untuk mengambil pegangan ekuiti dengan DNB, dengan yang kedua (YES) menjadi syarikat telekomunikasi pertama di negara ini yang menawarkan rangkaian perkhidmatan 5Gnya kepada orang ramai.

Pada bulan Mac lalu, kerajaan mengumumkan bahawa DNB akan mengekalkan model SWN untuk rangkaian telekomunikasi mudah alih 5G negara dan akan menawarkan 70% kepentingan dalam DNB kepada pengendali rangkaian mudah alih (MNO).

Kemudian pada April, CDMU, bagaimanapun, berkata mereka masih belum bersetuju dengan syarat utama dalam tawaran akses rujukan terbitan DNB. Ini diikuti dengan pengesahan Annuar bulan lepas bahawa CDMU mahu mempunyai kepentingan kawalan sebanyak 51% dalam DNB. Kerajaan bertegas untuk tidak membenarkan mana-mana syarikat telekomunikasi yang mempunyai kepentingan lebih tinggi dalam DNB.

Di bawah model SWN, DNB akan memiliki aset infrastruktur 5G di seluruh negara dan memajakkannya kepada MNO, berbanding MNO yang membangun dan memiliki menara mereka sendiri, seperti yang diamalkan semasa pelancaran 4G.

Liputan rangkaian 5G Malaysia disasarkan untuk mencapai 80% daripada populasi menjelang akhir 2024.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img