spot_img
spot_img

Saham syarikat O&G lebih tinggi berbanding syarikat teknologi

spot_img

(12 Mei): Saudi Aramco mengatasi Apple Inc. sebagai syarikat paling berharga di dunia, didorong oleh lonjakan harga minyak disamping lonjakan inflasi yang menyekat permintaan untuk saham syarikat teknologi.

Aramco didagangkan menghampiri paras tertingginya dalam rekod semalam, dengan permodalan pasaran kira-kira AS$2.43 trilion, mengatasi Apple buat kali pertama sejak 2020. Pembuat iPhone itu jatuh 5.2% untuk ditutup pada AS$146.50 sesaham, memberikannya penilaian sebanyak AS$2.37 trilion.

Walaupun peningkatan ini terbukti tidak lama dan Apple merampas semula kedudukan teratas sekali lagi, pembalikan peranan itu menggariskan kuasa-kuasa besar yang mengalir melalui ekonomi global.

- Advertisement -

Harga minyak yang melambung tinggi, walaupun besar untuk keuntungan di Aramco, memburukkan lagi peningkatan inflasi yang memaksa Rizab Persekutuan AS untuk menaikkan kadar faedah pada kadar terpantas berbanding beberapa dekad lalu. Dengan kadar faedah yang lebih tinggi, lebih banyak pelabur mendiskaun nilai aliran hasil masa depan daripada syarikat teknologi dan ini menurunkan harga saham mereka.

“Anda tidak boleh membandingkan Apple dengan Saudi Aramco dari segi perniagaan atau asas mereka, tetapi sektor komoditi telah bertambah baik. Ini juga disebabkan oleh inflasi dan bekalan yang dikawal,” kata James Meyer, ketua pegawai pelaburan di Tower Bridge Advisors.

Awal tahun ini, Apple bangga dengan nilai pasaran AS$3 trilion, kira-kira AS$1 trilion lebih tinggi daripada Aramco. Sejak itu, bagaimanapun, Apple telah jatuh hampir 20% manakala Aramco meningkat 28%.

- Advertisement -

Dengan Rizab Persekutuan AS semakin pantas untuk menaikkan lagi kadar faedah sekurang-kurangnya 150 mata asas lagi tahun ini dan tanpa tanda-tanda penyelesaian konflik di Ukraine, mungkin agak lama sedikit untuk saham syarikat teknologi menguasai semula, menurut Tim Ghriskey, ahli strategi portfolio kanan di Ingalls & Snyder.

“Terdapat jualan panik dalam banyak teknologi, dan wang yang keluar dari sana nampaknya ditujukan khususnya untuk tenaga, yang buat masa ini mempunyai prospek yang menggalakkan, kerana peningkatan harga komoditi,” katanya. “Syarikat seperti Aramco mendapat manfaat yang ketara daripada persekitaran ini.”

Kelemahan teknologi

Kelemahan tahun dalam saham teknologi telah berlaku di tengah-tengah kebimbangan terhadap inflasi dan sejak itu Rizak Persekutuan AS memainkan peranan lebih agresif. Keputusan Apple baru-baru ini juga menggariskan kesukaran yang dihadapinya daripada kekangan bekalan. Walaupun saham Apple rendah, namun ia masih dilihat sebagai selamat dalam sektor itu, memandangkan pertumbuhan yang stabil.

Apple kekal sebagai saham terbesar di kalangan syarikat A.S. Microsoft Corp., di tempat kedua, mempunyai permodalan pasaran sebanyak AS$1.95 trilion.

Sementara itu, sektor Tenaga S&P 500 telah melonjak 40% tahun ini, disokong oleh kenaikan harga minyak mentah Brent yang telah meningkat daripada kira-kira AS$78 setong pada awal tahun kepada AS$108. Occidental Petroleum Corp. ialah saham berprestasi tinggi dalam S&P 500 tahun ini, dengan pendahuluan 107%.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img