spot_img
spot_img

RM14 bilion pelaburan baru dari AS

spot_img

WASHINGTON, DC (11 Mei): Malaysia dijangka memperoleh RM14.62 bilion pelaburan baru daripada AS susulan Misi Perdagangan dan Pelaburan (TIM) yang diketuai Menteri Kanan dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Azmin berkata banyak syarikat yang berpangkalan di AS telah menyatakan komitmen mereka untuk mengembangkan operasi dan jejak mereka di Malaysia semasa TIM AS selama 10 hari yang bermula pada 8 Mei lalu.

Azmin dijamhka akan membuat beberapa pengumuman besar dalam beberapa hari akan datang dari segi pelaburan baru yang telah komited daripada syarikat-syarikat AS ini.”

- Advertisement -

Setakat ini, Azmin telah bertemu dengan beberapa syarikat berteknologi tinggi (berteknologi tinggi) seperti syarikat semikonduktor global Texas Instruments Inc dan pembekal bahan global kepada pemasangan elektronik dan industri pembungkusan semikonduktor Indium Corporation, dan beliau dijadualkan terlibat dengan lebih banyak pemain-pemain industri berteknologi tinggi pada lawatan seterusnya ke San Francisco, Seattle dan Los Angeles.

Azmin berkata kementeriannya akan meneruskan misi perdagangannya untuk menarik lebih banyak pelaburan, dan pelaburan berkualiti tinggi untuk mewujudkan lebih banyak pekerjaan di Malaysia.

Sementara itu, Azmin berkata, Duta Wakil Perdagangan AS Katherine Tai menyambut baik cadangan Malaysia untuk menghidupkan semula Perjanjian Rangka Kerja Perdagangan dan Pelaburan (TIFA), dan beliau berharap kedua-dua negara dapat membuat kesimpulan untuk pengaktifan perjanjian itu dalam masa terdekat.

- Advertisement -

Azmin berkata Malaysia pada dasarnya terbuka untuk mengadakan perbincangan lanjut mengenai perkara itu dengan AS memandangkan perbincangan terakhir mengenai TIFA antara kedua-dua negara telah diadakan pada 2005, dan tiada perkembangan lanjut dilihat sejak itu. Kedua-duanya cuba menyemak semula dan menghidupkan semula pada 2017 tetapi tidak berjaya.

“Tetapi sudah tentu, kita perlu melihat bagaimana TIFA boleh menampung dan mengurangkan cabaran global yang kita hadapi sekarang, seperti [untuk memastikan] daya tahan rantaian bekalan,” katanya selepas mengadakan pertemuan dua hala dengan Tai pada Selasa.

Malaysia terbuka kepada lebih banyak perbincangan mengenai IPEF
Mengenai Rangka Kerja Ekonomi Indo-Pasifik (IPEF) yang dicadangkan oleh Presiden AS Joe Biden, yang dibangkitkan semasa mesyuarat dua hala berasingan dengan Setiausaha Perdagangan AS Gina Raimondo pada Selasa, Azmin berkata Malaysia terbuka kepada lebih banyak perbincangan mengenai perkara itu.

“Sebagai sebuah ekonomi kecil seperti Malaysia, kami terbuka kepada lebih banyak perbincangan mengenai perkara itu, dan kami mahu memastikan semangat pemusatan ASEAN akan dihormati, dan memastikan semua negara anggota ASEAN membincangkan perkara itu secara menyeluruh,” katanya.

Memorandum kerjasama bagi memastikan ketahanan rantaian bekalan ditandatangani antara Azmin dan Raimondo selepas mesyuarat dua hala itu.

Azmin berkata kedua-dua Tai dan Raimondo telah bersetuju untuk meningkatkan dialog dan perundingan antara AS dan Malaysia bagi menangani isu berkaitan amalan tadbir urus tenaga kerja selaras dengan rangka kerja alam sekitar, sosial dan tadbir urus, serta piawaian antarabangsa yang pastinya akan memberi manfaat dan kelebihan kepada syarikat Malaysia untuk bersaing dalam pasaran global.

Selepas mesyuarat dua hala itu, Azmin dan Raimondo turut menjadi tuan rumah bersama sesi meja bulat dengan pemain industri semikonduktor AS yang terkemuka, di mana kedua-dua pemimpin memastikan daya tahan rantaian bekalan walaupun permintaan yang melonjak untuk semikonduktor dalam sektor automotif, aeroangkasa dan peranti perubatan.

“Syarikat-syarikat ini juga memberi jaminan kepada saya bahawa mereka akan terus membantu membangunkan ekosistem dengan penyertaan perusahaan kecil dan sederhana serta vendor tempatan di Malaysia,” katanya.

 

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img