spot_img
spot_img

Menteri-menteri utama BN dahulu terlibat dalam memberi kelulusan sistem VLN

spot_img

SHAH ALAM, 10 Mei — Seorang saksi pendakwaan memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa bekas menteri dalam negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein telah memberikan Ultra Kirana Sdn Bhd hak konsesi tujuh tahun di bawah model Inisiatif Kewangan Swasta (PFI – Private Funding Initiative) untuk melaksanakan Sistem Pengurusan Permohonan Visa (SPPV). ) di Republik Rakyat China pada tahun 2011.

Djuliana Jamaludin, yang merupakan bekas penolong setiausaha di Jabatan Hal Ehwal Imigresen di bawah Kementerian Dalam Negeri, mengesahkan ini semasa perbicaraan rasuah Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berhubung Sistem Visa Asing (VLN- Visa Luar Negara).

Dalam keterangannya, beliau berkata UKSB pada mulanya telah mengemukakan cadangan kepada kementerian, menawarkan Perkhidmatan Pemudahcara Visanya di Republik Rakyat China atas dasar “Bukti Konsep” (POC – prove of concept) antara enam dan 12 bulan.

- Advertisement -

Dalam surat bertarikh Mac 2010 yang ditujukan kepada Hishammuddin, UKSB telah menggariskan faedah yang boleh ditawarkan melalui Perkhidmatan Pemudah Cara Visanya yang kemudiannya diminitkan oleh Hishammudin sendiri untuk pertimbangan kementerian.

Dalam surat yang sama, UKSB berkata pelaksanaan itu tidak akan menanggung sebarang kos kepada kerajaan kerana semua infrastruktur perkhidmatan akan disediakan oleh syarikat itu.

“Saya boleh mengesahkan bahawa saya mempunyai akses, termasuk melihat surat UKSB itu sendiri dan minit YB menteri (dalam surat itu),” kata saksi ke-11 pihak pendakwaan.

- Advertisement -

Beliau seterusnya memberi keterangan bahawa UKSB pada Julai 2011 telah mengemukakan permohonan baharu supaya ia dilantik secara tetap bagi pelaksanaan SPPV — dalam talian dan konvensional di semua pejabat perwakilan Malaysia di China — yang telah diteliti oleh pegawai Kementerian Dalam Negeri, Imigresen. Jabatan dan Kementerian Pelancongan.

“Penemuan dan kajian daripada pihak-pihak tersebut kemudiannya dibentangkan dan dimuktamadkan dalam mesyuarat yang berlangsung pada 27 September 2011.

“Selepas mesyuarat itu, saya diarah oleh jabatan saya untuk menyediakan Kertas Pertimbangan bagi mendapatkan kelulusan Hishammuddin berhubung permohonan UKSB untuk melaksanakan SPPV 1 Stop Centre menggunakan model PFI untuk tempoh konsesi selama tujuh tahun.

“Saya telah menandatangani Kertas Pertimbangan bertarikh 28 September 2011.

“Pada 1 Oktober 2011, YB menteri bersetuju dengan cadangan jabatan itu,” katanya.

Mengambil pendirian sebagai saksi ke-12 pihak pendakwaan, bekas ketua setiausaha KDN Datuk Seri Abdul Rahim Mohamed Radzi secara ringkas memberi keterangan bahawa beliau telah menandatangani surat yang dialamatkan kepada Perdana Menteri ketika itu Datuk Seri Najib Razak untuk mendapatkan nasihat pihaknya bagi membenarkan UKSB menjadi satu-satunya. pengendali permohonan Visa Malaysia di Republik Rakyat China.

Surat Jun 2012 bertajuk ‘Permohonan Mengurus Semua Permohonan Visa di Republik Rakyat China melalui Pusat Hentian 1 SPPV termasuk pembesaran Pusat Hentian 1 SPPV ke Negara-negara di Rantau Asia’ telah disampaikan kepada setiausaha sulit Najib Datuk Seri Ab Aziz Kasim.

“Antara justifikasi cadangan pelantikan UKSB sebagai pengendali tunggal ialah SPPV 1 Stop Centre untuk sistem visa Malaysia pada mulanya dibangunkan oleh UKSB sendiri dan hak milik sistem itu akan dipindahkan ke Jabatan Imigresen supaya ia boleh digunakan semula oleh semua imigresen,” kata Abdul Rahim.

Sebelum ini, pegawai kementerian telah memberi keterangan bahawa UKSB telah mendapatkan kelulusan dan sokongan berterusan pentadbiran Barisan Nasional (BN) hanya seminggu selepas Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengambil alih jawatan menteri dalam negeri daripada bekasnya Hishammuddin pada Mei 2013.

Secara berasingan, saksi ke-13 pihak pendakwaan, Mohamad Firdaus Ismail memberi keterangan bahawa beliau telah menyediakan laporan lapangan mengenai ‘bukti konsep’ UKSB menjalankan OSC semasa lawatan kerja ke Pejabat Imigresen di Guangzhou, Republik Rakyat China pada Februari 2012.

Ketika itu, Mohamad Firdaus memegang jawatan sebagai Penolong Setiausaha di Jabatan Hal Ehwal Imigresen di bawah Kementerian Dalam Negeri.

“Beberapa kelemahan dalam SPPV ditemui sebagai sebahagian daripada penemuan audit seperti yang dinyatakan dalam laporan lapangan (bertarikh 15 Februari),” katanya dalam kenyataan saksinya.

Mohamad Firdaus juga berkata beberapa syor dicadangkan bagi memperbetulkan lagi pelaksanaan SPPV yang kemudiannya diluluskan Abdul Rahim pada 17 Februari lalu.

Terdahulu Abdul Rahim telah mengesahkan tandatangannya pada dokumen tersebut yang dikemukakan di mahkamah untuk pengenalan diri.

Pada Ogos tahun yang sama, Mohamad Firdaus berkata beliau telah diarahkan oleh pegawai atasannya untuk menyediakan Kertas Pertimbangan bagi tujuan mendapatkan keputusan daripada Hishammudin, yang merupakan Menteri Dalam Negeri ketika itu.

Sehubungan itu, Kertas Pertimbangan ini melibatkan permintaan untuk menguruskan permohonan visa asing berdasarkan konsep ‘1 Country 1 One Stop Centre’ berikutan kejayaan menandatangani kontrak antara UKSB dan Kerajaan Malaysia bagi mencapai objektif mengurangkan beban kerja Pejabat Perwakilan Malaysia. kakitangan melalui pelaksanaan SPPV.

“Disebabkan pencapaian UKSB, semua pejabat imigresen di Republik Rakyat China telah bersetuju supaya SPPV yang dibangunkan oleh UKSB diteruskan dan semua permohonan visa standard disalurkan kepada Pusat Sehenti SPPV,” katanya.

Selepas penyediaan Kertas Pertimbangan itu, Mohamad Firdaus turut mengesahkan bahawa Hishammuddin telah memberi kelulusan kepada Kertas Pertimbangan itu pada 8 Ogos 2012.

Dalam kes VLN ini, Ahmad Zahid mengaku tidak bersalah terhadap 33 pertuduhan menerima rasuah berjumlah S$13.56 juta (RM42 juta) daripada UKSB sebagai dorongan untuk dirinya sendiri atas kapasiti sebagai penjawat awam ketika itu sebagai menteri dalam negeri untuk menyambung kontrak syarikat itu. sebagai pengendali OSC di China dan VLN.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Seri Satria, Presint 16, Putrajaya dan di Country Heights, Kajang, antara Oktober 2014 dan Mac 2018.

Bagi tujuh pertuduhan lagi, Ahmad Zahid didakwa sebagai menteri dalam negeri kerana menerima wang tunai S$1,150,000, RM3,000,000, €15,000 dan AS$15,000 daripada syarikat yang sama yang diketahuinya mempunyai kaitan dengan fungsinya sebagai menteri dalam negeri ketika itu.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah rumah di Country Heights, antara Jun 2015 dan Oktober 2017, mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun, atau denda, atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Perbicaraan di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Yazid Mustafa disambung esok.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img