spot_img
spot_img

Rayuan terakhir Najib Ogos ini

spot_img

PUTRAJAYA (9 Mei): Mahkamah Persekutuan menetapkan 15 hingga 26 Ogos tahun ini untuk mendengar permohonan terakhir bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak untuk membatalkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta selepas didapati bersalah menyalahgunakan wang RM42 juta. SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Ini adalah percubaan terakhir Najib untuk meyakinkan mahkamah bahawa dia tidak bersalah menggunakan kuasanya sebagai perdana menteri dan menteri kewangan ketika itu untuk memperkayakan dirinya dengan RM42 juta, yang berakhir dalam akaun peribadinya.

Jika mahkamah tertinggi mengekalkan penghakiman Mahkamah Tinggi yang mensabitkannya dan Mahkamah Rayuan yang mengekalkan sabitan Mahkamah Tinggi, maka Najib perlu menjalani hukuman penjara dan membayar dendanya.

- Advertisement -

Sebelum ini pada 25 April, Najib memfailkan petisyennya untuk rayuan, dengan memberikan 94 alasan rayuan.

Antaranya, beliau berkata bahawa keputusan Mahkamah Rayuan, di mana Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali — yang telah mendapati Najib tetap bersalah yang dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi — telah menganalisis dan menilai dengan betul bukti dalam menyimpulkan kewujudan kepentingan Najib dalam SRC adalah dengan tafsiran yang salah .

Petisyen itu juga mendakwa Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi telah membuat kesilapan dalam mendapati Najib telah menggunakan dana SRC untuk kepentingan peribadinya serta mewujudkan kepentingan peribadinya dalam SRC.

- Advertisement -

“Mahkamah Rayuan terkhilaf dalam fakta dan/atau undang-undang dalam menolak kes perayu bahawa keputusan yang diambil oleh Kabinet dan perayu dalam memberikan jaminan kerajaan adalah atas dasar kepentingan negara,” katanya.

Inti kes SRC ialah Najib telah menggunakan kuasanya sebagai perdana menteri dan menteri kewangan ketika itu untuk mendapatkan RM4 bilion pinjaman daripada Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) untuk SRC.

Najib telah memberi keterangan mengenai pendirian pembelaannya di Mahkamah Tinggi bahawa persetujuannya untuk mengumpul RM4 bilion daripada pinjaman KWAP adalah untuk kepentingan negara.

Sebelum ini dilaporkan bahawa kira-kira RM3.6 bilion daripada RM4 bilion pinjaman daripada KWAP telah dipindahkan daripada SRC kepada institusi kewangan di Switzerland sebagai simpanan tetap. Deposit tetap itu kemudiannya dibekukan oleh pihak berkuasa Switzerland.

Sementara itu, RM42 juta daripada pinjaman KWAP telah dipindahkan ke dalam akaun bank peribadi Najib.

Pasukan undang-undang Najib menyangkal keputusan Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi bahawa beliau adalah “pengarah bayangan” SRC, dan oleh itu pengarah mengikut maksud Seksyen 402A Kanun Keseksaan.

Peguamnya menyatakan bahawa kedua-dua mahkamah telah membuat kesilapan dalam mendapati bahawa walaupun terdapat kekurangan bukti langsung atau khusus untuk menunjukkan bahawa Najib memberi arahan untuk sebarang pemindahan wang, namun terdapat bukti yang mencukupi untuk membuat kesimpulan bahawa beliau telah terlibat dan melaksanakan penyelewengan.

Mereka menyatakan bahawa mahkamah juga salah apabila mendapati Najib telah menggunakan RM42 juta untuk kegunaan sendiri dan kepentingan peribadi, termasuk tujuan politik, antara lain.

Najib didapati bersalah menyalahgunakan kuasanya berhubung pinjaman RM4 bilion yang diberikan oleh KWAP antara Ogos 2011 dan Mac 2012 kepada SRC. Dia dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta jika gagal membayar lima tahun penjara lagi.

Dia juga disabitkan dengan tiga pertuduhan setiap satu pertuduhan pecah amanah dan pengubahan wang haram melibatkan RM42 juta dana SRC yang dimasukkan ke dalam akaunnya antara 26 Dis 2014 dan 10 Feb 2015. Bagi setiap enam kesalahan ini, Ahli Parlimen Pekan itu dan bekas presiden Umno dijatuhkan hukuman penjara 10 tahun.

Memandangkan mahkamah memerintahkan hukuman penjara berjalan serentak, Najib akan menghabiskan 12 tahun di penjara jika Mahkamah Persekutuan tetap mengekalkan keputusan bersalah .

Beliau sedang merayu sabitan dan hukumannya di Mahkamah Persekutuan selepas Mahkamah Rayuan sebulat suara mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi pada 8 Disember tahun lepas.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img