spot_img
spot_img

Azmin ke AS fokus ESG 2 hala

spot_img

KUALA LUMPUR, 8 Mei — Memperluas peluang hubungan dua hala dengan fokus mengenai alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG – Environment, Social & Governance), serta daya tahan rantaian bekalan, akan menjadi tumpuan utama semasa Menteri Kanan dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Misi perdagangan dan pelaburan Ali ke Amerika Syarikat.

Dijadualkan pada 9-18 Mei, lawatan itu bertujuan untuk mengukuhkan cadangan nilai Malaysia sebagai destinasi pelaburan dan rakan dagangan pilihan.

“Misi itu amat penting bagi Malaysia untuk melibatkan diri dengan rakan perniagaan Amerika dan meningkatkan lagi kerjasama ekonomi Malaysia-AS,” kata Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) dalam satu kenyataan hari ini.

- Advertisement -

Di Washington, menteri itu dijadualkan mengadakan pertemuan dengan Gina M Raimondo, Setiausaha Perdagangan AS, dan Duta Besar Katherine Tai, Wakil Perdagangan AS.

Mesyuarat itu akan menyerlahkan keupayaan dan kapasiti Malaysia dalam sektor strategik, termasuk memajukan ESG dalam perdagangan dan pelaburan serta Rangka Kerja Ekonomi Indo-Pasifik (IPEF).

Mohamed Azmin dan Raimondo juga akan menandatangani memorandum kerjasama (MOC) antara Malaysia dan AS untuk menggalakkan kerjasama dua hala yang lebih mendalam dalam usaha daya tahan rantaian bekalan semikonduktor.

- Advertisement -

MOC sudah pasti menunjukkan peranan penting Malaysia dalam memastikan kestabilan rantaian bekalan global dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan berkaitannya, kata kementerian itu.

“Komitmen kuat kerajaan untuk memajukan ekonomi hijau, dasar mesra perniagaan, dan langkah komprehensif yang bertujuan mengukuhkan kerjasama dua hala dengan rakan industri utama akan memangkin penciptaan nilai Malaysia dalam memajukan daya saing negara.

“Ini selaras dengan aspirasi negara ke arah pelepasan gas rumah hijau bersih-sifar menjelang 2050 seperti yang ditetapkan di bawah Rancangan Malaysia Ke-12,” kata Miti.

Terutamanya, dasar Aspirasi Pelaburan Nasional akan dipaparkan dengan jelas dalam topik perbincangan teras semasa misi.

Misi ini, katanya, juga akan termasuk lawatan kemudahan dan pertemuan perniagaan satu sama lain dengan syarikat terkemuka Amerika serta pelabur berpotensi dalam sektor bernilai tinggi, termasuk elektrik dan elektronik (E&E), peranti perubatan, teknologi logam dan telekomunikasi. .

Penglibatan itu disasarkan untuk mendapatkan peluang perniagaan baharu dan menarik pelaburan berteknologi tinggi, berintensif modal serta nilai tambah tinggi dengan pekerjaan berpendapatan tinggi.

Pada 2021, AS merupakan destinasi perdagangan dan eksport ketiga terbesar Malaysia, serta sumber import keempat terbesar. Jumlah perdagangan antara kedua-dua negara meningkat 21.4 peratus kepada RM217.10 bilion (AS$52.37 bilion) berbanding 2020.

Eksport Malaysia ke AS meningkat 30.4 peratus kepada RM142.20 bilion, terutamanya disumbangkan oleh eksport E&E dan produk getah yang lebih tinggi. Import dari AS juga meningkat 7.4 peratus, bernilai RM74.87 bilion (AS$18.06 bilion), disumbangkan oleh peningkatan import E&E dan produk logam.

AS adalah pelabur asing keempat terbesar di Malaysia dari segi projek pembuatan yang dilaksanakan, dengan sejumlah 840 projek pembuatan bernilai RM84.97 bilion yang mewujudkan 188,396 pekerjaan.

Pelaburan utama dari AS adalah dalam sektor E&E, mesin dan peralatan serta bahan kimia.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img