spot_img
spot_img

Jangan pakai barang kemas kalau berlumba – F1

spot_img

MIAMI: Juara dunia tujuh kali Lewis Hamilton akan berlumba dalam Grand Prix sulung Miami Ahad ini selepas Formula Satu membenarkan pemandu Mercedes itu berhubung larangan menindik dan memakai barang kemas.

Pengarah perlumbaan Niels Wittich telah mengeluarkan peringatan kepada semua pasukan dan pegawai bahawa memakai tindik badan dan rantai leher logam adalah dilarang semasa perlumbaan atas sebab keselamatan dan akan diperiksa.

(Niels Wittich dari Jerman – Pengarah Perlumbaan F1)

Hamilton, pemandu F1 yang paling berjaya dan mempunyai nama di Amerika Syarikat, berkata dia tidak boleh mengeluarkan beberapa tindikannya.

- Advertisement -

“Jika mereka menghalang saya (berlumba) maka silakan. Kami ada pemandu ganti,” katanya.

Tetapi pasukan Hamilton telah mengemukakan dokumentasi kepada FIA mengatakan mereka mematuhi peraturan itu dan sumber memberitahu Reuters bahawa pemandu itu tidak akan memakai sebarang barang kemas dan telah diberi pengecualian pada dua perlumbaan kali ini sahaja.

Lewis yang merupakan warga Britain itu mesti mengeluarkan semua tindikan sebelum Grand Prix Monaco pada 29 Mei, tambah sumber itu.

(Lewis wajib patuh untuk tidak bertindak dalam perlumbaan F1)
- Advertisement -

Hamilton tidak memberi sebarang petunjuk bahawa dia berada dalam mood untuk berkompromi apabila dia menghadiri sidang akhbar pra-perlumbaan dengan memakai cincin di setiap jari, tiga jam tangan besar (ditetapkan kepada zon waktu berbeza), gelang, rantai kalung tebal dan kancing dalam kedua-dua telinga.

Satu tindik hidung lagi disembunyikan oleh topeng mukanya.

“Saya tidak boleh mendapatkan apa-apa lagi barang kemas hari ini,” katanya, sambil menambah bahawa dia merasakan penyekatan itu hampir satu langkah ke belakang pada masa sukan dan pentadbiran FIA harus memberi tumpuan kepada kejayaan besar terbaharu mereka di Amerika Syarikat.

“Ini adalah perkara kecil,” katanya. “Nampaknya tidak perlu bagi kita untuk terlibat dalam pertengkaran ini.”

Ditanya apakah penyelesaiannya, Hamilton menyatakan hanya beberapa yang boleh dilakukannya.

“Saya tidak boleh mengeluarkan sekurang-kurangnya dua daripadanya,” katanya. “Satu yang saya tidak boleh jelaskan di mana ia.

“Tetapi apa yang boleh saya katakan ialah ia adalah platinum yang saya miliki, jadi ia bukan magnet, ia tidak pernah menjadi isu keselamatan pada masa lalu. Saya telah menjalani begitu banyak imbasan MRI dalam 16 tahun dan tidak perlu mengeluarkan platinum.”

Wittich telah menjelaskan dalam notanya bahawa pemakaian barang kemas di bawah pakaian kalis api wajib boleh mengurangkan perlindungan penghantaran haba dan meningkatkan risiko kecederaan terbakar.

Beliau berkata, ia juga boleh menghalang campur tangan dan rawatan perubatan kerana risiko ‘tersangkut’ apabila peralatan keselamatan seperti topi keledar, balaclava atau pakaian ditanggalkan.

“Dalam kes pengimejan perubatan diperlukan untuk memaklumkan diagnosis berikutan kemalangan, kehadiran barang kemas pada badan boleh menyebabkan komplikasi dan kelewatan yang ketara,” tambah pengarah warga Jerman itu.

Hamilton berkata dia telah mencuba tetapi tidak berjaya untuk bercakap dengan presiden FIA Mohammed Ben Sulayem, yang dipilih pada Disember lalu, dan mahu memberi jaminan kepada presiden yang berbangsa Emirate itu bahawa dia berada di pihak F1 dan bukannya lawan.

“Saya akan cuba bercakap dengannya sebelum perlumbaan,” katanya.

Rakan perlumbaan Lewis yang lain bersimpati dengan pendirian Hamilton menjelang latihan di trek sekitar Stadium Hard Rock.

“Saya fikir ia agak tidak perlu untuk memanaskan topik ini,” kata juara dunia empat kali Sebastian Vettel, yang memandu untuk Aston Martin.

(Sebastian Vettel dari pasukan F1 Aston Martin)

“Mungkin pada peringkat ini ia lebih kepada soal peribadi dan saya rasa terutamanya dengan cara ia ditumpukan kepada Lewis (hanya Lewis sahaja bertindik). Kami bercakap tentang seluar dalam juga. Adakah itu perkara paling menarik yang boleh kita bincangkan?

“Pada tahap tertentu, ia adalah kebebasan peribadi. Kita sudah cukup dewasa untuk membuat pilihan di luar kereta, kita sepatutnya cukup dewasa untuk membuat pilihan juga di dalam kereta (perlumbaan).”

 

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img