spot_img
spot_img

Shahidan dan Tuan Ibrahim perlu bertanggungjawab

spot_img

KUALA LUMPUR, 26 April — Kedua-dua Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Shahidan Kassim dan Menteri Alam Sekitar dan Air Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man mesti menjelaskan mengapa penduduk di ibu negara menghadapi banjir kilat yang berulang walaupun usaha pencegahan berskala besar dilaksanakan untuk menangani masalah tersebut.

Menurut rekod dan sumber, terdapat sangat sedikit maklumat awam mengenai projek tebatan banjir walaupun berjuta-juta ringgit telah diperuntukkan.

Semalam Bandaraya Kuala Lumpur telah dilanda banjir kilat sekali lagi, Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kementerian Alam Sekitar dan Air harus bertanggungjawab ke atas kegagalan menangani masalah banjir kilat.

- Advertisement -

“Cukup-cukuplah! Banjir Disember tahun lepas sepatutnya cukup teruk, tetapi banjir semalam lebih teruk. Dan untuk ini berlaku dalam tempoh kurang daripada empat bulan, ia menimbulkan kebimbangan kepada KLites,” kata Ahli Parlimen Kepong dari parti DAP dalam satu kenyataan hari ini.

Hujan lebat semalam pada sebelah petang menjelang waktu sibuk petang menyebabkan banjir meluas di pelbagai bahagian Kuala Lumpur dan kesesakan lalu lintas yang teruk di lebih 10 jalan utama.

Lim, yang juga Pengerusi Biro Pengaduan Awam Kebangsaan DAP, berkata walaupun hujan lebat tidak dianggap sebagai bencana alam sekitar, banjir kilat yang terjadi selepas hujan lebat ialah suatu bencana alam.

- Advertisement -

“Untuk ini, kita mahu Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Shahidan Kassim dan Menteri Alam Sekitar dan Air, Tuan Ibrahim Tuan Man menjelaskan kepada mangsa banjir kilat mengapa kedua-dua kementerian itu tidak berkesan dalam mencegah banjir kilat, jika semuanya projek tebatan banjir telah berjaya dijalankan,” katanya lagi.

Ahli parlimen Pembangkang itu berkata keadaan banjir akan terus bertambah buruk dengan warga KL terpaksa menanggung kerugian jika pembangunan diteruskan pada kadar semasa.

Beliau menegaskan bahawa Kuala Lumpur memerlukan pembangunan mampan lebih daripada lebih banyak bangunan tinggi.

“Setiap kali hujan lebat tidak sampai setengah jam pun, kita sudah kena banjir besar. Kereta mereka perlu dibaiki. Rumah perlu dibersihkan.

“Bagi setiap banjir, kerugian harta benda berjumlah berjuta-juta ringgit,” katanya.

Akhbar perniagaan tempatan The Edge melaporkan semalam bahawa lapan syarikat telah mengemukakan cadangan berasingan antara RM5 bilion dan RM15 bilion kepada kerajaan untuk projek tebatan banjir di barat Lembah Klang.

Lapan cadangan yang dihantar terus ke Pejabat Perdana Menteri itu termasuk beberapa nama besar dalam industri pembinaan seperti Gamuda Bhd, IJM Corp Bhd dan Malaysian Resources Corp Bhd.

Lembah Klang mengalami salah satu banjir kilat terburuk dalam sejarah baru-baru ini Disember lalu.

Kuala Lumpur, Shah Alam dan Klang adalah antara yang paling teruk terjejas. Banjir akhir tahun menyaksikan 25 kematian, beribu-ribu penduduk kehilangan tempat tinggal, dan menyebabkan kerosakan bernilai RM3.1 bilion di Selangor sahaja.

Pada 17 Januari lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata Malaysia dianggarkan mengalami kerugian keseluruhan antara RM5.3 bilion dan RM6.5 bilion setakat ini berikutan kecemasan banjir yang melanda Lembah Klang baru-baru ini. dan beberapa negeri di negara ini.

Pada 4 Mac, kerajaan persekutuan mengumumkan tambahan RM15 bilion untuk projek tebatan banjir antara 2023 dan 2030, dengan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata Kabinet memutuskan untuk meluluskan bajet berikutan banjir baru-baru ini.

Ini adalah peningkatan besar daripada RM1 bilion yang telah diperuntukkan untuk projek mitigasi di bawah Rancangan Malaysia Ke-12.

Pada 7 Mac, Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Jalaluddin Alias ​​berkata kementerian akan bertemu dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur untuk mencari penyelesaian terbaik bagi menyelesaikan masalah banjir kilat di ibu negara.

 

Foto : harian post

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img